• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Dual Boot Windows 10 en Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

edks

edks
Lid geworden
21 aug 2008
Berichten
329
Waarderingsscore
1
Hallo,
ik heb een opstart probleem met mijn desktop PC.
Eerst even een stukje geschiedenis.
Op mijn PC met Windows 7, kon ik tijdens het opstarten kiezen tussen Windows _ en XP. Ik gebruik XP nog omdat ik enkele oude programma's heb die niet op Windows 7 werken.
Tot zover ging alles goed , geen opstart problemen.

Nu heb ik enige tijd geleden mijn PC ge-updated van Windows 7 naar Windows 10. Om weer een Dual boot functie te krijgen heb ik ook XP weer opnieuw geinstalleerd en daarna Windows 7 en toen de upgrade.
Ook dat ging goed, bij opstarten kon ik kiezen tussen W10 en XP. Als ik XP selecteerde, dan werd de PC opnieuw opgestart.
Maar nu vanaf de XP partitie. Prima alles werkte. (zie bijlage 1 en 2).

Echter enige weken geleden, kreeg ik bij het selecteren van XP een 'Fatal Error' (zie bijlage 3).

Hoe los ik dit op, want ik wil toch wel graag bij mijn oude progs kunnen komen.

De boot volgorde in de BIOS is goed. Verder heb ik in MSCONFIG eerst opgestart met 'Selectief Opstarten'. Dit heb ik later weer terug gezet naar 'Normaal'. Echter bij het selecteren van XP krijg ik nu het volgende scherm (zie bijlage 4).

Dus wat moet ik doen om dit probleem op te lossen?

Bij voorbaat dank voor bruikbare tips.
 

Bijlagen

  • 20200830_145823.jpg
    20200830_145823.jpg
    207,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20210211_125008.jpg
    IMG_20210211_125008.jpg
    106,9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_20210211_125029.jpg
    IMG_20210211_125029.jpg
    229,6 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20210211_131034.jpg
    IMG_20210211_131034.jpg
    414 KB · Weergaven: 14
Waarom XP niet virtueel in W10 laten draaien?

Indien 32 bit software dan kan die prima werken in W10 via de compatibiliteits instellingen alleen 16bit software werkt niet in een 64 bit omgeving maar ik zie dat een XP 64 bit gebruikt dus die software kan makkelijk onder W10 draaien.

Vmware is een gratis virtueel prog b.v.

Je zou ook met 2 schijven kunnen gaan werken en default W10 laten opstarten, wil je XP dan via het Bios Boot Menu de XP schijf kiezen.
 
Bedankt voor je reactie, maar ik zoek een oplossing van mijn probleem. Ik zoek geen suggesties hoe het anders te doen. Ik weet ook wel dat ik een virtuele machine kan opzetten. Dat wil ik niet.
 
Er zijn verschillende sites, die verschillende oplossingen geven voor de foutcode uit
afbeelding 3, helaas wel in het Engels.
Hopelijk zit er een oplossing bij.

Start Windows 10 wel gewoon op?
 
Er zijn verschillende sites, die verschillende oplossingen geven voor de foutcode uit
afbeelding 3, helaas wel in het Engels.
Hopelijk zit er een oplossing bij.

Start Windows 10 wel gewoon op?
Bedankt, ik zal eens kijken. Het is met wel opgevallen dat ik de 'NTLDR' nergens kan vinden. Nirt in de W10 partitie, maar ook niet in de W-XP partitie.
 
Dit lijkt mij een betere optie, om jou probleem te achterhalen.
 
Bedankt, ik zal eens kijken. Het is met wel opgevallen dat ik de 'NTLDR' nergens kan vinden. Nirt in de W10 partitie, maar ook niet in de W-XP partitie.
Kun je Windows 10 wel opstarten?

Ik weet niet of je nog in veilige modus van Xp kunt komen?
Zelf heb ik geen ervaring met jou probleem van afbeelding 4, dus ik kan jou daarin niet goed helpen.
 
Ja, ik kan W10 normaal opstarten. Ik heb ook al geprobeert de boot volgorde in de BIOS te veranderen, zodat ik direct opstart vanaf de W-XP schijf. Maar dan krijg ik het bericht zoals in afb. 4 Dus ook dat lukt niet.
Ik zal eens proberen vanaf de XP CD op te starten en dan herstel te draaien.
 
Eén van de meldingen zegt dat er niet van de harddisk gelezen kan worden. Bij XP doet dat snel denken dat er een probleem is met SATA controllerdrivers, welke bij eerste XP versies niet aanwezig waren. Om dat te omzeilen werd: óf bij installatie IDE geëmuleerd (d.w.z. geen AHCI, een instelling in het BIOS), óf werden de SATA drivers tijdens installatie toegevoegd. Een vraag is daarom dan ook welk service pack XP er geïnstalleerd is ? SP3 is de laatste, is dat tot daar geupdate ?
En kan het zijn dat je BIOS batterij leeg is geraakt waardoor instellingen in het BIOS naar default gezet kunnen zijn ? Dit omdat het nogal uit de lucht kwam vallen.

Verder lees ik nogal vaak dat deze foutmelding iets van doen heeft met beveiligingssoftware.
 
Laatst bewerkt:
Een ander ding kan zijn, maar ik weet niet of dat zo is, dat je eventueel je schijven in Windows10 met Bitlocker hebt beveiligd. Hierdoor kan WindowsXP de schijf niet meer lezen en zul je dus bitlocker op die schijf moeten uitzetten.

Als je geen bitlocker hebt ingeschakeld, dan is denk ik de beschrijving van erikdenhouter een goede om te controleren.
 
@erikdenhouter. Ik denk niet dat dit het geval is. Vanuit de Windows 10 omgeving kan ik de schijf waar XP op staat gewoon benaderen. Dus ook de BIOS batterij is goed.

@YdieresiS. Er is geen bitlocker geinstalleerd.

Dus ik ga verder zoeken.
 
@Aarie25. Ben met je eerste tip begonnen, maar ik heb op de HDD voor XP helemaal geen 'dllcach' directory gevonden. Dus ik kan ook 'win32k.sys' niet opnieuw installeren.
Ga nu vanaf de installatieschijf kijken wat ik kan doen.
 
In mijn XP wel.....

z:\WINDOWS\system32\dllcache\
Enne......
Indien 32 bit software dan kan die prima werken in W10 via de compatibiliteits instellingen alleen 16bit software werkt niet in een 64 bit omgeving maar ik zie dat een XP 64 bit gebruikt dus die software kan makkelijk onder W10 draaien.


Maar goed, liever moeilijk doen dus, succes.
 
@Langepier. Helaas staat de 'dllcache' dir NIET op mijn PC!
Verder ik heb Wordperfect 8 op die XP schijf en WP 8 werkt echt niet op Windows 10, dat heb ik allang geprobeert. Ook niet met compatibilities instelling.
Tenslotte heb ik een oudere versie van AutoCad draaien, en die installeert niet eens op W10.
Het is dus niet een kwestie van 'liever moeilijk doen'. Het zijn gewoon oude programma's die W10 niet meer kan draaien.
Oh, en ga aub niet vertellen dat MS office ook doet wat WP kan, want ik heb grote WP bestanden met specifieke opmaak en dat raak ik allemaal kwijt als ik ze omzet naat MS word. En daar heb ik geen zin in. Die bestanden hebben me al moeite genoeg gekost om te schrijven.
 
@Aarie25. Ben met je eerste tip begonnen, maar ik heb op de HDD voor XP helemaal geen 'dllcach' directory gevonden. Dus ik kan ook 'win32k.sys' niet opnieuw installeren.
Ga nu vanaf de installatieschijf kijken wat ik kan doen.
Hopelijk dat het met de installatie schijf wel lukt.
 
Nou, ik heb het voor mekaar. Met de installatie schijf herstellen ging ook niet. Dus XP maar opnieuw geinstalleerd.
Nu is de bootmanager verdwenen en kan ik dus alleen met XP opstarten.
W10 is dus verdwenen.
Moet dus nu eerst W7 opnieuw installeren en daarna upgraden nasr W10.
Als dat nog kan? Was een gratis upgrade, die tot een bepaalde datum gratis was.
Maar ik heb die upgrade op DVD staan, dus ik heb goede hoop.
Alleen een heleboel werk weer. Maar dat heb je met Windows.
 
Heb in verleden ook dual boot gebruikt met win 7 en win 10, ben daar vanaf gestapt en een sataschakelaar ingbouwd in mijn desktop, en schakel daarmee de betreffende schijf in die ik wil gebruiken, dus 1 besturingssysteem per schijf.
Nooit geen problemen mee, weet niet meer ik dit aangeschaft heb, is jaren geleden, maar heb iets gelijkaardig gevonden bij Amazon.
Blijkbaar lukt het niet meer om hier een link bij te voegen, zoek maar eens in Google op "sataschakelaar"
 
Moet dus nu eerst W7 opnieuw installeren en daarna upgraden nasr W10.
Als dat nog kan?
Upgraden naar Windows 10 is nog steeds gratis.
Maar door het 1 keer te doen, kun je Windows 10 direct installeren.
 
Heb in verleden ook dual boot gebruikt met win 7 en win 10, ben daar vanaf gestapt en een sataschakelaar ingbouwd in mijn desktop, en schakel daarmee de betreffende schijf in die ik wil gebruiken, dus 1 besturingssysteem per schijf.
Je zou ook met 2 schijven kunnen gaan werken en default W10 laten opstarten, wil je XP dan via het Bios Boot Menu de XP schijf kiezen.

Heb 5 OS'en op 5 schijven, via het bootmenu kun je gewoon kiezen welke je wilt booten, heb je helemaal geen schakelaar voor nodig.
 
Nou, ik heb het voor mekaar. Met de installatie schijf herstellen ging ook niet. Dus XP maar opnieuw geinstalleerd.
Nu is de bootmanager verdwenen en kan ik dus alleen met XP opstarten.
W10 is dus verdwenen.
Je kan proberen om een keer of drie opstartherstel uit te voeren vanaf het W10 installatie medium ?
@erikdenhouter. Ik denk niet dat dit het geval is. Vanuit de Windows 10 omgeving kan ik de schijf waar XP op staat gewoon benaderen. Dus ook de BIOS batterij is goed.

Nee dat snap je verkeerd. De default van het BIOS is SATA. En daar kan Windows 10 gewoon mee omgaan, dus als de batterij leeg zou zijn geweest dan heeft W10 daar geen last van. Maar de vroege XP (daarom vroeg ik om welk service pack) zou geïnstalleerd kunnen zijn in PATA modus i.p.v. SATA. Als dan het BIOS op default gaat is er (theoretisch) een kans dat deze de terugval naar SATA niet aankan en XP niet van disk kan inlezen. Kans is natuurlijk niet groot, maar je zou het BIOS dan eens van SATA af kunnen halen (of van AHCI afhalen, of in IDE modus zetten, dat verschilt per BIOS merk) om te proberen of je het in die hoek moet zoeken.
Nu na herinstallatie van XP is dat echter te laat, het werkt inmiddels.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan