• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Dual Boot Windows 10 en Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lange Pier, dat wist ik niet, hoe ga je dan te werk om de verschillende systemen te installeren, ook interessant voor de topic starter.
 
Lange Pier, dat wist ik niet, hoe ga je dan te werk om de verschillende systemen te installeren, ook interessant voor de topic starter.


Op elke schijf afzonderlijk een OS installeren, en als alles is geïnstalleerd, alle schijven er weer aan hangen met als eerste die je default wil laten booten.

Via het Bios Boot Menu met de hotkey, kun je de schijf kiezen die je wilt booten anders dan de default.
Indien een UEFI systeem dan wil dat niet omdat die een GPT schijf wil hebben en dat kan alleen v.a. W8.
Heb er XP, W7, Mint en Arch aan hangen met als default een W10.
 
Nou, ik heb alles weer bijna voor elkaar. Heb Windows XP opnieuw geinstalleerd, daarna Windows 7 en tenslotte W7 upgraded naar Windows 10.
Alle pogingen tot repareren hebben niets uitgehaald, dus idacht toen, dan maar rigoreus te werk gaan.
Moet nu wel alle geinstalleerde softeware ook opnieuw installeren.

Maar alles, inclusie de Bootmanager, werkt weer zoals ik gewend was.

Bedankt voor alle tips en ideeën.

Groet Ed.
 
Fijn dat alles weer werkt, ondanks alle extra werk wat je er mee hebt gehad :)
 
Hallo, daar ben ik weer. Ik ben zo langzamerhand wanhopig.
Dacht dat mijn probleem was opgelost, maar enkele dagen nadat ik het probleem had verholpen wilde ik Windows XP openen. Via het Bootmenu. Windows XP geselecteerd en het gevolg was dat ik een leeg scherm kreeg. Geen foutmelding of wat. Het viel wel op dat het muziekje als Windows opstart wel te horen was geweest. Dus kennelijk was Windows XP gestart maar het scherm bleef leeg.
Opstarten in W10 gaf geen probleem.
Na veel zoeken kwam ik tot de ontdekking dat de "ntldr" ontbrak. Ook had ik in het verleden al eens een afdruk gemaakt van de BCDEDIT file en ik zag dat die er nu anders uitzag.
Om een lang verhaal nog langer te maken, ik heb Windows XP en Windows 7 opnieuw geinstalleerd.
XP op de tweede harde schaijf op partitie 1 (op die schijf) en 7 op de eerst schijf (SDD op partitie 1)

Nadat XP was geinstalleerd en goed draaide stonden de ntldr en NTDETECT gewoon in de WINDOWS map op schijf 2 (partitie D).
Na het installeren van Windows 7, zijn beide bestanden verdwenen.
Dus ik krijg geen Bootmenu want de Bootloader denkt dat er geen Windows XP is geinstalleerd.

Als ik via de BIOS met de tweede schijf (Windows XP) opstart, dan krijg ik de boodschap dat de ntldr
ontbreekt, terwijl die toch echt in de WINDOWS directory van die schijf staan.

ik heb 3 windows XP installatie schijfen, heb ze alle 3 geprobeerd, maar ik krijg geen Bootmenu.

Is er nog iemand die tips heeft?
 
Ik vergeet nog te vermelden dat in de WINDOWS map van de XP schijf ook de bestanden
io.sys, boot.ini, autoexec.bat, config.sys en msdos.sys zijn verdwenen. Die stonden er wel voor ik Windows 7 installeerde.
 
Let op dat als in de gebruikte Verkenner niet staat aangevinkt om verborgen bestanden weer te geven dat DAT precies de systeembestanden zijn die je niet te zien krijgt 😉
 
Ja dat weet ik, heb ik bij Mapoties in de Configuratie al goed ingesteld.
 
Staat niet bij mapopties maar staat bovenin het lint; 'Verborgen bestanden weergeven' is iets anders dan 'Systeem bestanden weergeven' wat inderdaad in de mapopties staat.
Ik kan het zeker fout hebben hoor, maar check even.

Edit: staat inderdaad ook nog wel in mapopties.
 
Staat niet bij mapopties maar staat bovenin het lint; 'Verborgen bestanden weergeven' is iets anders dan 'Systeem bestanden weergeven' wat inderdaad in de mapopties staat.
Ik kan het zeker fout hebben hoor, maar check even.

Edit: staat inderdaad ook nog wel in mapopties.
Sorry, maar staat zowel in XP als in 7 niets in het lint. Systeembestanden weergeven staat in beide sytemen in mapoties. ( ik heb net gekeken).
 
Dus als ik het goed begrijp heb je elk OS op een aparte HDD geïnstalleerd, toch?
NTLDR is bijna altijd een probleem met een schijf. Gezien het om XP gaat is dat allemaal wat complexer dan 7 of 10.

Aangezien nu niets werkt zou ik eens kijken of het probleem niet in 1 van de schijven zit. Pak er gewoon 1, deel die schijf in tweeën en installeer op die enkele schijf zowel Windows 10 als XP.
 
Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.
Hoewel, het niet zo is dat ik niets meer kan booten. Windows 10 start normaal en als ik via de BIOS opstart met de XP schijf dan start XP ook gewoon.
Ik heb alleen geen bootmenu.
Maar ik zal proberen beide systemen op 1 schijf te zetten.
 
Maar als je toch elk OS apart op een schijf installeert, zonder dat er een ander besturingssysteem aanwezig is, dan krijg je toch geen bootmenu ? Dan moet je toch wel via het BIOS kiezen ?
Er zal wel een shortkey zijn om die BIOS keuze makkelijker te openen.
 
Ik ben de hele dag bezig geweest, zonder succes. Eerst XP instaleren, gaat goed. Dan Win 7 dat gaat ook goed. Kreeg een net bootmenu. Dus ik blij. Maar na een pasr keer opnieuw opstarten, weer problemen. Ntldr ontbrak, ntdetect ontbrak, beschadigde boot.ini enz. enz.
Alle fouten geprobeert te hrrxtellen. Niks werkt.

Dus ik ga nu maar de suggestie van erikdenhouter volgen. Alle schijven loskoppelen, behalve de schijf waar ik Win 7 op wil zetten en de DVD drive.
Als dat klaar is de schijf loskoppelen en een andere aansluiten. Daarop Win XP.
Daarna alle schijven weer installeren en booten vanuit de BIOS.

Ik hoop dat dat wel gaat werken.
Win XP gebruik ik maar zelden, maar een paar progs kan ik niet missen.
 
Nee, was dat maar waar. Ik heb een oude versie van autocad, die draait op XP.
Eni k heb ook nog een heel oude versie van Wordperfect. Dat zou vervangen kunnen worden MS Office, maar ik heb enkele grote bestanden met ingewikkelde opmaak.
Die zijn niet om te zetten naatr office, zondrr de opmaak volledig kwijt te raken.
 
Maar heb jij dit al in Windows 7 geprobeerd?
(Dus de compatibel modus.)
Want er zouden veel programma`s voor Xp moeten werken op die manier.
 
Ja uiteraard heb ik dat geprobeerd. Autogas wil niet eens installeren en Wordperfect loopt constant vast. In comp. mode!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan