• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Dual Boot Windows 10 en Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is jammer :(
 
Ja vooral als je beseft dat eea toch lange tijd goed gewerkt heeft.
Weet niet waar ineens die problemen vandaan gekomen zijn.
 
Dat durf ik ook niet te zeggen.
 
Nee? Ik toch echt gehoopt dat jij de oplossing wist ;)
 
je zit in het Windows 10 forum gedeelde en je spreekt over de xp in dual boot optie met de Windows 7 !
bedoel je niet de xp in dual optie met de Windows 10 en dan ook elke versie op zijn eigen HDD en niet te samen op 1 schijf .. dit kan dus nooit ..stel dat je de Windows 10 20H2 heb draaien wel deze versie zal nooit een dual boot optie toelaten onder dezelfde schijf ... je dient effectief een andere schijf te gebruiken voor de xp ..
ook dien je voor je de xp gaat installeren de schijf met de Windows 10 los te koppelen ..
nadat de xp geinstalleerd is koppel je de schijf met de Windows 10 terug aan en start je de Windows 10 op ..
éénmaal deze opgestart is en klaar voor gebruik dien je easyBCD 2.4 exe op te halen en deze op te starten om aan de Windows 10 de xp bootloader toe te voegen ..

onderstaande afbeelding is maar een voorbeeld indien je easyBCD2.4 zou gebruiken ..
*let op dat je de juiste schijf selecteerd waar dat de xp op geinstalleerd werd in dit voorbeeld is dit F

60353cb056395-Ashampoo_Snap_dinsdag_23_februari_2021_18h33m38s_001_.jpg
 
Ik had XP op een aparte schijf. En Win 10 op een andere. En dat werkte prima tot enkel weken terug. Toen starte XP wel op maar het scherm bleef zwart. Toen begonnen alle problemen.
En toen ik indertijd de werkende opzet maakte, deed ik dat ZONDER de schijven los te koppelen.
Dat ga ik nu wel doen!
 
Staat er nog data op andere partities van die schijven ? Zo niet dan kan je er aan denken om met diskpart eerst even elke schijf volledig schoon te maken voordat je installeert.

Niet de schijven loskoppelen lukt ook natuurlijk maar daar had je dus laatst problemen mee. Hoort niet, zolang je eerst XP installeert. maar dan kan je toch beter die tweede schijf waar dan W10 of 7 nog op staat even loskoppelen zodat XP geen ander OS ziet bij installatie. Daarna kan je eventueel de tweede schijf er bij doen en W7 (> W10) installeren.
 
Laatst bewerkt:
Nee, m'n data staat apart. Loskoppelen ga ik morgen proberen.
 
Nou, alles werkt weer. Win XP en Win 10 staan op aparte schijven. Zonder bootmanager.
Ik kan vanuit de BIOS kiezen van welke schijf ik wil booten. Dat is bijna zo goed als een bootmanager.
Het belangrijkste deel van de progrzmma's is ook weer geinstalleerd. En ook Autocad draait weer op XP.
Dus nu afwachten of alles blijft draaien. Want hoewel alles eerst ook goed draaide, weet ik nog steeds niet waarom het stuk liep.

Maar bedankt voor de tips en het meedenken.
 
Hopelijk blijft het nu wel werken 😄
 
Moest het in de toekomst niet meer lukken, plaats dan een sataschakelaar zoals ik vernoemde in "17" gebruik ik al een paar jaar, geen enkel probleem mee, je schakelt voor je de pc start de gewenste schijf in, heb er een met xp, win7 en win 10, werkt perfect, wel 3 schijven nodig in mijn geval.
 
Aarie25, ik blijf duimen.
Fredjeh, als het weer niet gaat werken, gaat pc eruit en dan stap ik over op Mac;)
 
Opletten dat bij een eventuele herinstallatie eerst weer de andere schijf los haalt.
En persoonlijk zou ik dat zeker ook doen wanneer je op één van de OS een opstartherstel zou moeten uitvoeren.
 
Zal ik aan denken. Bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan