• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Dual Drive bay : Startech S352BU33RER

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny g

Junior lid
Lid geworden
3 dec 2016
Berichten
79
Waarderingsscore
2
Ik ben van plan me bovengenoemde drivebay aan te schaffen (voor 2 x 3.5'' harde schijven).

Trayless RAID-behuizing - USB 3.0 & eSATA | Harde schijfbehuizingen | StarTech.com

Ik had graag geweten of er hier iemand is die ervaring heeft met deze drive bay.

Verder had ik ook een vraag hieromtrent.
Er is de mogelijkheid om te kiezen voor een raid configuratie. Het is echter niet mijn bedoeling om de schijven in een bepaalde raidconfiguratie te gebruiken. Ik wens ze gewoon als individuele aparte schijven te gebruiken.
Nu heb ik de manual van dit product gelezen en ze schrijven hierin het volgende > In JBOD, no RAID configuration is set and both drives appear as individual disks.
Heeft iemand een idee of dit wel klopt ? JBOD is, denk ik toch, ook een raidconfiguratie waarbij de schijven samengevoegd worden tot één grotere schijf ! Verder, als je het frontpaneeltje bekijkt (waar je de raid kan instellen) zie je de mogelijkheid om voor : "standard" te kiezen wat mij de indruk geeft dat dit de instelling is die ik dus nodig heb > geen raid dus.
Kan me iemand hierop een zinnig antwoord geven ?

Nog even ter inlichting : Ik ga de USB3 aansluiting gebruiken en niet de eSATA.

Manual Startech.com S352BU33RER (Klein).JPG


S352BU33RER frontpaneel.JPG
 
Ik neem gemakshalve even aan dat jouw huidige machine (of dat nu een desktop of een laptop is) geen mogelijkheden biedt tot inbouw van een of meerdere -extra- hdd's?

JBOD is niets meer dan een optelling van de capaciteit van beide schijven die dan als één partitie worden gezien. De schijven hoeven ook niet dezelfde grootte te hebben. Eentje van 160 GB en eentje van 40 GB geven dus 1 partitie van 200 GB. Data wordt (MOGELIJK) over beide (voormalige losse) schijven verdeeld, dus bij een crash ben je alles kwijt, net zoals bij Raid 0. Jij ambieert het niet, maar Raid 5 is wel een heel veilige (en ook een snelle).
Raid 0 levert snelheidswinst op, maar is tevens een heel gevaarlijke. De data wordt (net zoals bij JBOD) theoretisch over beide schijven verdeeld en als 1 van de 2 schijven corrupt raakt ben je alles kwijt.
De afkorting JBOD staat dan ook voor "Just a bunch of Disks".

Ik heb begin deze eeuw 2 Fireballs van WD (toen met een 'revolutionaire' snelheid' van 10.000 RPM) in een Raid 0 gebruikt. Tot tweemaal toe binnen de garantie gaf één van de twee de geest. Daarna heb ik Raid afgezworen en met de huidige SSD's en alles wat erna komt én een goed (mirror) backup programma, heb je imho ook geen Raid meer nodig.

Lees (bijv.) even dit : Wat is RAID?

Concreet antwoord op je tweede vraag (standard) : als dat JBOD is dan zou daar, i.v.m. dataverlies bij een crash, niet mijn voorkeur naar uit gaan.

Daarnaast, de 'aansluitwaarde' die jij wil gaan gebruiken is USB 3.0. Dat wil je anno 2020 toch niet (meer)? USB 3.0 is (in 2020 relatief gezien) zo traag als dikke...…….

Ik ben inmiddels érg benieuwd geworden naar de machine die jij hebt en welke aansluitingen deze heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een windows 10 met een moederbord : gigabyte vengeance met chipset : Z390. Deze heeft heel wat aansluitingen, zoals ook : USB3.2 gen 2 en zelfs thunderbolt 3. USB 3 is inderdaad verouderd en relatief heel traag. Toch mijn keuze voor een bay is beperkt.
Nu, ik ken ook wel de verschillende raid soorten hoor. Toch, lees mijn vraag nog eens "langzaam" en dan zal je merken dat ik GEEN raid wil ! Waarom ik voor deze drive bay zou gaan zou ons wat te ver brengen toch het heeft ook wat met de afmetingen te maken. In mijn computerbehuizing kunnen al 4 schijven toch ik gebruik er meer dus met mijn computerbehuizing kom ik er niet. Nu, ik sluit zeker niet uit dat ik mogelijk voor een andere drive bay kiezen zal. De keuze is enorm. Liever ook eentje wat werkt op USB3.1 gen 2 of op thunderbolt 3. Zou veel beter zijn. Toch, nogmaals, de bay zou relatief klein moeten zijn. Ik heb namelijk niet veel plaats om het ding te zetten. Een externe drive bay voor 2 schijven 3.5'' is wat ik zoek.
 
Dan ben ik redelijk in verwarring geraakt over een deel van je startvraag. Zoals je zelf al post is het stukje tekst onder JBOD eigenlijk glashelder en hetgeen ik erover schrijf komt op hetzelfde neer.

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar als je weinig ruimte hebt, waarom dan geen SSD's?
Ik heb er vorig jaar 2 gekocht. (Samsung portable SSD T5)

7,4 cm lang, 5,7 cm breed en 1 cm dik. Als ik ze beide overdwars op mijn Samsung A8 leg kan ik zelfs bijna nog een 3e SSD kwijt om het schermpje van mijn A8 te vullen, zó klein zijn ze. Opslag 500 Gig per stuk en met een elastiekje eromheen zijn ze beide zelfs nog kleiner / dunner dan het bekende luciferdoosje.
 
Laatst bewerkt:
JBOD is inderdaad de optelsom van beide schijven.
Ik gebruik 2 Icy-Boxen (USB 3.0). Ook ik gebruik geen RAID maar de boxen hebben wel een SINGLE + JBOD instelling (ik gebruik SINGLE) en heb zo dus 6 aparte schijven. Werkt uitstekend.
Heeft het voordeel dat deze schijven niet continu mee ingeschakeld zijn want dienen alleen voor backups.
 
@ Quandor : ik kies hier niet voor SSD behuizingen omdat er minimaal 1, mogelijk 2 schijven (als backup voor de eerste) in moeten van 16TB ! Niet mogelijk in SSD formaat dus.
Ik laat echter andere opties nog volledig open : 1 behuizing voor de 16TB en een andere voor één, of meerdere, SSD's en er zijn natuurlijk nog andere combinatie mogelijk. Ik heb dus ook nog plaats in mijn behuizing voor meerdere schijven en ben aan het uitzoeken welke schijven ik in en buiten de behuizing ga plaatsen.
Toch het is voornamelijk de maximale afmetingen van de bay die me parten speelt (zo klein mogelijk dus)en ik moet tevens de zekerheid hebben als ik ga voor 1 bay voor meerdere schijven dat ze ook werkt zonder in een raid configuratie te moeten zetten.

Verder dank aan Quandor en ShadyAngel voor de info.
 
Ik zou gaan voor een grotere behuizing dus een grotere desktop kast waar je alle 3.5 HD in kan monteren, ikzelf heb een Antec systeemkast waar zeker 5 HD in kunnen (momenteel 2x4TB in raid en een SSD met daarop mijn besturingssysteem), bij een extra Drive bay zal je weer stroom nodig hebben, koeling, extra ruimte en bekabeling ernaar toe, als alles binnen je desktop blijft blijft alles veel compacter.
Als je toch kiest voor extern kun je dus beter gaan dan voor een NAS volgens mij, 1 raad daarover, koop een degelijke, ikzelf zou voor Synology gaan, maar goedkoop is het zeker niet, maar je hebt enkel enkel stroom nodig en een netwerkaansluiting.
Voordeel, al je data is toegankelijk voor met meerdere toestellen, gelijk waar je bent (internetverbinding)
Je moet maar eens kijken wat de mogelijkheden hiervan zijn.
 
@danny g : ik ben je geloof ik een klein beetje kwijt....
op het moment dat je het gaat hebben over 16 Tb aan ruimte dat is imho echt het allerlaatste wat je op deze aardkloot zou willen is een interface met usb 3.0.
Dat kost geen uren, maar dagen om zo'n ding te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, al enkele keren een clone genomen en die duurde ongeveer een dag. Nu, ik ga niet in één hap 16TB aan bestanden schrijven of lezen van of naar de schijf. Het gaat telkens over enkel honderden MB tot max een 10GB die gelezen of weggeschreven worden.
 
Nu ben je goed bezig (geweest).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan