• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

DVD's kopieren naar harde schijf en rippen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny g

Junior lid
Lid geworden
3 dec 2016
Berichten
79
Waarderingsscore
2
Hallo iedereen,

Waar het om gaat : Ik ben van plan om mijn DVD's te backuppen naar harde schijf en ze ook te rippen in een goed beeldformaat om ze zo te kunnen afspelen op mijn TV toestel.

Nu is mijn idee om gewoonweg via windows verkenner al de files die op een DVD staan (VTS_.. , Video_.. enz ) te kopieren naar de computer onder een map en indien ik er opnieuw eenDVD van zou willen maken ze dan van mijn computer naar een DVD(- /+R) kopieren. Is dat op zich al een goed idee of zit er hier een adertje onder het gras ? Gaat er wat mis en komt het niet goed ? Ik lees dat er programma's zijn om DVD's te kopieren toch zie er zo direct het nut niet van in indien het op mijn manier ook zou gaan.

Tevens zou ik ze willen "rippen" naar een (andere) harde schijf. Kan ze dan bekijken via deze harde schijf op mijn TV blijkbaar.

Toch bij het instellen van DVD rip programma's (Handbrake, VidCoder, Make MKV, DVD Shrink, Freemake Video Converter, enz, ....) moet je o.a. ook de codering instellen en daar zie ik de bomen in het bos niet meer. De keuze is namelijk te enorm voor een leek zoals ik (zie de screenshots).
Heb wat zoekwerk gedaan en als ik het wat juist heb zou (voor het afspelen op mijn TV Samsung model UE40H7000SL met resolutie 1920 X 1080) het MKV formaat het beste zijn en de instelling die H265 noemt. Toch daar heb je dan nog een massa aan keuzes in
:o
. Ik zou willen gaan voor zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies ongeacht de bestandsgrootte en de conversieduur.
Zijn er hier mensen die me daaromtrent wat tips kunnen geven ?
Welke codering dus ? H265 1080p, H265 , Very Fast 1080p30, H264, Super HQ 1080p30, H264 Production Max, VP8 MKV 720p30, VP9 MKV 1080p30, Fast1080p, .... en nog wel 50 andere keuzes.
Mijn "vermoeden" is dat ik rekening moet houden met de resolutie van mijn TV en dat dus zeker de vermelding "1080" erin moet komen.

Iemand die me een wat goed programma kan aanraden voor het rippen en indien toch het beste ook voor het kopieren van en naar een DVD.

Met dank voor het antwoord.
Danny G.


Coderingsinstelling DVD ripper (Vidcoder).PNG


Vidcoder instelling (1).PNG
 
Deze ben ik o.a. aan het testen toch het bleek dat hij bij bepaalde DVD's de ondertiteling niet meeneemt. Nog vele andere programma's te gaan.
Toch hoe deze het best in te stellen voor een zo goed mogelijke kwaliteit ? Al die verschillende coderingsmogelijkheden ! Ik krijg er een punthoofd van. En nergens een wat duidelijke uitleg hierover te vinden. Zeker niet als het gaat om in te stellen voor kijken via een TV toestel.
Voorlopige conclusie : Make MKV is blijkbaar een eenvoudig en zeer, zeer snelle ripper toch ik kom nergens te weten of de kwaliteit van het eindresultaat ook goed is. Voordeel is wel, en gelijk misschien ook wat een nadeel, dat er bijna niks hoeft ingesteld te worden bij deze ripper. Tot hier toe gaat mijn voorkeur daar naar toe.
 
Waarom stel je deze vraag op meerderen forums? waar je min of meer dezelfde antwoorden krijgt?
https://www.********.nl/threads/dvd...eclame-en-afleveringen-apart.7036/#post-81785
 
Nou , aan hoe meer mensen (forums in dit geval) je het vraagt hoe meer antwoorden je krijgt of krijgen kan nietwaar.
 
rippen betekend dat je de inhoud naar je harde schijf verplaatst niets meer en niets minder

Als de dvd niet beveiligd is kan dit met copy/paste en kan je de gekopieerde inhoud gewoon afspelen.
rip software is vooral bedoeld voor gevallen waarin copy/past niet werkt

je kan de dvd ook omzetten naar een ander formaat het menu en de extra's er uit slopen talen en ondertitels weghalen etc.

De kwaliteit verminderen etc. maar dat kost relatief veel tijd en is eigenlijk nergens meer voor nodig
tegenwoordig.
De beste kwaliteit = de grootste bestanden

voor mij is het 10-15 jaar geleden dat ik dit voor het laatst deed.
dvd schrink bestond toen al maar leverde maar matige kwaliteit (werdt ook gebruikt om een dvd op 1 of 2 cd's te kunnen branden)

je had ook hele goede encoders dat duurde dan wel een uur of 8 als je hoge compresie wilde maar die wisten de kwaliteit bijna wisten te behouden daar is mkv uit voortgekomen. met een mkv van ongveer 4gb zie en hoor je geen verschil met een dvd

maar tegenwoordig is de mkv even van usenet plukken een pak sneller dan zelf maken
.
 
Ah, ik dacht dat het woord "rippen" stond voor omzetten naar een ander formaat. MPEG, MP4, MKV, ... .
Ben nu meerdere DV's aan het testen en tot hier toe kan ik gewoon via Windows verkenner de bestanden die op de DVD staan kopieren naar mijn harde schijf. En vandaar uit lukt het me dan ook om af te spelen, met VLC player.
Ik zou ze echter dan ook willen converteren naar een goed formaat dat zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies heeft. De grootte van het bestand maakt niks uit. Kwaliteit is prioriteit. Dit om van al die extra rommel af te zijn die op een DVD staat (reclame, info, enz...).
In zoverre dat ik wat kan begrijpen zou het MKV formaat erg goed zijn en Make MKV een goed programma evenals Handbrake en het op Handbrake gemaakt VidCoder.

Wat Usenet betreft : heb er geen enkele ervaring mee en mijn oude films en series van uit de jaren 80 en 90 zal ik daar dan ook wel niet terugvinden vrees ik, te oud.
 
Ik heb eens wat van mijn oude links opgezocht de software van toen bestaat ongeveer niet meer

makemkv in combinatie met handbrake lijkt tegenwoordig inderdaad de software te zijn

mischien had je deze al gevonden maar de uitleg hier is duidelijk en in het nederland.

een mkv is prima je hebt dan alles in 1 bestand en je kan alle overbodig zaken verwijderen.
 
Ik heb de hele middag geprobeerd met allerlei methoden. Bijna niets werkt. Het beste lijkt me tot nu toe het volgende.

Rippen kun je met https://sourceforge.net/projects/dvdx/files/4.0/4.0.1.0/dvdx-open-edition-4.0.1.0-win32.zip/download

Open via menu File de DVD, laden duurt even. Dan subtitle (taal ondertitels) selecteren, als target MKV - Matroska H.264/AVC kiezen, als audio codec Free Lossless Audio Codec en klikken op Start encoding. Meestal wordt de rip na 99% niet geheel voltooid maar dat venstertje kun je toch wegklikken. Je krijgt een .mkv die je kunt bekijken met VLC media player. Of het valt af te spelen op de tv zul je zelf moeten uittesten.
 
@ boertje125 :
Inderdaad, dat is momenteel ook mijn vaststelling tot hier toe. Neem ook nog VidCoder mee . Deze is gebaseerd op Handbrake en heeft een wat andere (betere) interface.

@ maulem :
Dan kom jij zowat tot dezelfde oordeel als ik : "Bijna niets werkt" !

Kort samengevat zijn tot hier toe voor mij de beste rippers (zoals ook hierboven vermeld) :
- Handbrake
- VidCoder (maakt gebruik van Handbrake) en VidCoder beta
- Make MKV

Hier ter info welke andere ik ook uitgeprobeerd heb en nog mee bezig ben:
- Movavi Video Converter (blijkbaar ook niet slecht toch niet mee verder getest)
- WinX DVD ripper (moet ook nog mee verder testen)
- DVDSmith Movie Backup
- TuneFab DVD Ripper
- Tipard DVD Ripper
- VideoReDo TVSuite
- DVD Shrink
- DVD Rebuilder
- CloneDVD2
- DVDx OpenEdition
- VideoSolo BD-DVD Ripper
- Hybrid
- VideoSoloDVD Copy
 
wil je eveneens dvd bestanden gebruik je best ConvertXtoDVD deze is helaas niet gratis maar doet hetgene je verlangt indien de juiste instellingen zijn gemaakt ..
komt het niet zo nauw welke bestands extensie verkregen word gebruik je best Any Video Converter Pro deze is ook aan te kopen en in het Nederlands ter gebruiken ..
deze laat je ook toe om een filmpje te converteren voor eender welk toestel .. bv smartphone..apple.. samsung ..android ... sony... lg phones enz...
 
Dank voor deze tip Emi. Ga ik ook bekijken.
 
Je kunt natuurlijk ook gewoon images maken van de dvd's, en die op je pc of nas zetten. Programma's als vlc kunnen deze dan gewoon afspelen, en ook streamen via het netwerk.
 
Kijk eens op usenet wat er te vinden is (nzbserver.com) Omzetten geeft altijd kwaliteit verlies .
Zelf werk ik graag waar mogelijk is met Nero . De programma,s die Emi noemt zijn zeker het proberen waard
 
Dat is me ondertussen gelukt, een image maken. Kopieren naar de harde schijf en dan met VLC player afspelen.
Wat Usenet betreft : Daar zal ik niet op terugvinden wat ik zoek. Eigenlijk heb ik de DVD's al dus gewoon een image maken en klaar is kees. Denk trouwens dat waarover ik het heb : oude TV series vanaf de jaren 80 tot pakweg begin 2000 niet te vinden zijn op Usenet.
 
Danny,
Op usenet vind je ook stomme films uit het begin van de eeuw en breipatronen voor soken etc.
maar dat doet er niet toe
Ik heb het idee dat je het helemaal niet zo erg vind om hier lekker zelf mee aan de slag te gaan.

Als je de films ook via je netwerk wilt afspelen zou in niet voor een image gaan.
Vanaf de harde schijf speelt vlc dit bij mij prima af maar vanaf een nas hapert hij dan af en toe tewijl dit bij een mkv nooit gebeurt
 
De essentiele bedoeling is om in eerste plaats een backup te maken van mijn DVD's naar harde schijf en in 2de instantie om ze om te zetten nar een formaat (mkv) om ze op TV af te spelen en dat (liefst) via een harde schijf die aangesloten is op een USB poort van de TV (Samsung model UE40H7000SL). Eigenlijk zijn dat dus 2 vliegen in één klap. Met andere woorden : mijn backup afspelen op TV dus.

Wat usenet betreft : dat blijft eerlijk gezegd een wat donkere materie voor mij. Na veel gegoogle kom ik er niet uit wat usenet te bieden heeft.
Vind alleen "providers" en op hun website zie je niks anders dan hoeveel je moet betalen en een account aanmaken. Nergens is iets te vinden wat allemaal kan (en mag) gedownload worden.
Je hebt blijkbaar wel de mogelijkheid om free trials uit te proberen toch ondanks dat moet je blijkbaar toch wel eerst betalen. Niet dat het om grote bedragen gaat toch ik stel me de vraag dan toch of en hoe je dan een einde kan maken aan een trial versie. Men heeft ondertussen een account aangemaakt bij die provider en met wat tegenslag blijven ze maar mails sturen en zeuren en mogelijk zelfs blijft de betaling voortgaan.

Even korter uit de bocht : hebben jullie weet van een betrouwbare , goede provider die ook een trial versie aanbied en waar je indien mogelijk niet direct hoeft te betalen voor de duur van de trialversie ?

En wat eigenlijk ook zo is : wettelijk mag je (in Belgie) geen muziek of films downloaden dus daar stopt dan ook dit verhaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan