• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

E-mail gehacked volgens Ziggo

Status
Niet open voor verdere reacties.

hotabibber

Gevestigd lid
Lid geworden
25 nov 2015
Berichten
287
Waarderingsscore
17
Hoi,

Zojuist kreeg ik een e-mail binnen van Ziggo dat mijn Ziggo account gehacked is en dat mijn e-mail adres geblokkeerd is.

Maar nu de vraag hoe ze achter het wachtwoord gekomen zijn?

Virus computer ? Geraden (maar dat geloof ik niet)..

Ik heb de volgende beveiliging op mijn Windows 10 pc zitten.

Ziggo Safe Online
Malwarebytes (abonnement)
Windows beveiliging

Neem toch aan dat dit voldoende is. Ik heb met deze programma's ook mijn pc gecontroleerd en niets gevonden. Daarnaast ook een scan gedaan met ADW cleaner en ook die vind niets.

Is het raadzaam om computer toch opnieuw te gaan installeren?

Ik kreeg gisteravond en ook vanochtend wel naar schatting enkele honderden misschien wel duizend e-mails binnen op dit e-mail adres allemaal Meldingen dat mail niet verzonden is. Moest echt giga veel mails verwijderen.

En het is eigenlijk een mail adres wat ik bijna niet meer gebruik.

Nu volgt de tekst van de mail:

Geachte heer/mevrouw,

Ons e-mailbeveiligingssysteem heeft gedetecteerd dat uw account gehackt is. We hebben uit voorzorg uw e-mailaccount geblokkeerd voor het versturen van e-mail. Er is namelijk, in korte tijd, vanuit meerdere landen gebruik gemaakt van uw e-mailaccount.

U bent nu geblokkeerd
Uw e-mailaccount is door ons uit voorzorg geblokkeerd. Hierdoor kunt u geen e-mail meer versturen vanaf uw Ziggo Mail account.

Bij het versturen van een bericht zult u de volgende melding krijgen:

"Beveiligings alarm! Uw account is geblokkeerd voor uitgaande e-mail. U hebt hierover een e-mail van Ziggo ontvangen. Controleer uw inbox voor verdere instructies

Om deze blokkade op te heffen dient u twee wachtwoorden te wijzigen.

  1. Het wachtwoord van uw e-mailaccount (via Mijn Ziggo)
  2. Het wachtwoord van uw Mijn Ziggo (ook via Mijn Ziggo)
Verander beide wachtwoorden in een sterk, niet eerder gebruikt, nieuw wachtwoord.

  1. Het wijzigen van uw e-mail wachtwoord
- Ga naar Nieuw e-mail wachtwoord kiezen | Klantenservice | Ziggo en volg de instructies

  1. Het wijzigen van uw Mijn Ziggo wachtwoord
- log in op Mijn Ziggo via ziggo.nl/mijnziggo

- klik onder het 'gegevens' gedeelte op 'bekijk en wijzig gegevens'

- Klik onder het 'Inloggegevens Mijn Ziggo' gedeelte op 'Wijzig wachtwoord'

- Vergeet niet om na het veranderen van uw wachtwoord op 'Wijzigingen opslaan' te drukken

Nadat u uw wachtwoord heeft gewijzigd duurt het deblokkeren tot maximaal een uur. U kunt dan ondertussen al wel inloggen en e-mails lezen, maar nog geen e-mail versturen.

Wat is hacken?

Lees alles over hacken, spam, identiteitsfraude en andere internet risico's op onze website:
Het veiligst doet u dit door rechtstreeks in de zoekbalk van uw browser Internetrisico's | Klantenservice | Ziggo te typen



Heeft u nog een vraag?

Wij staan op Klantenservice | Ziggo dag en nacht voor u klaar. U vindt er handige oplossingen op maat en slimme stappenplannen voor bijvoorbeeld installaties. Heeft u daarna nog een vraag of heeft u liever telefonisch contact? Bekijk onze openingstijden op Contact | Klantenservice | Ziggo
 
Dat je account is gehackt heeft 0,0 procent met een Anti-Virus te maken.

En Ziggo Safe Online houdt dat ook niet tegen en vermoed dat Defender gewoon is uitgeschakeld want er zit F-Secure A.V. in het Ziggo pakket.

Een sterk wachtwoord gebruiken kan helpen.
 
Dank je voor de link. Ik had daar niet aan gedacht om te controleren.

Maar hij zegt

Good news — no pwnage found!
No breached accounts and no pastes (subscribe to search sensitive breaches)

Ik dacht dat ik een sterk en zeker niet voor de hand liggend wachtwoord had. Maar ondertussen is dit veranderd.

Dus nieuwe installatie niet nodig?
 
Nee een nieuwe installatie is niet nodig.
Je kunt eens aankijken of het probleem nu is opgelost door het nieuwe wachtwoord.
Is er bij Ziggo mail geen 2 staps verificatie mogelijk?
 
Niet altijd betekent zo'n mail dat je gehackt bent:
Ik kreeg een poos terug ook zo'n mail van Ziggo. Bij mij kwam dat doordat ik wat met mijn nieuwe VPN had zitten "spelen". Ik had gekozen voor een A'dam server en van daaruit een mail gestuurd. Direct daarna geswitched naar een Belgische server en weer een mail verstuurd!
"Dat kan niet" zegt Ziggo. "Je kunt niet binnen 5 minuten van A'dam naar België gereisd zijn. Dus moet je wel gehackt zijn."
Die honderden meldingen bij jou wijzen er natuurlijk wel op dat jouw situatie anders is dan die van mij, verwacht ik.
 
Dank voor de reacties. Scheelt weer werk tenminste dat ik hem niet opnieuw hoeft te installeren.
 
De wachtwoorden zijn gewijzigd in nieuwe sterke wachtwoorden.
 
Gebruik jij een vpn en wissel jij met verschillende servers?
 
Gebruik geen VPN verbinding.
 
Dan komt het dus ook niet daar vandaan.
 
Ben bang dat ze toch het vreemde wachtwoord hebben achterhaald.
 
Ja daar lijkt het dan wel op.
Ik zou het de komende tijd in de gaten houden, mocht het weer gebeuren
dan kun je altijd kijken wat dan de vervolg stappen zijn.
 
Als het weer gebeurt dan zou het best eens malware in je pc kunnen zijn, de virusscanner houdt niet altijd alles tegen.
Dus zoals Aarie al schreef, even goed in de gaten houden de komende tijd.
Als je zaken als lastpass of iets soortgelijks gebruikt, zorg dan in elk geval dat je daar de nieuwste versie van hebt.
 
Black Tiger,

Dank je voor het antwoord.

Ik krijg sinds vandaag behoorlijk wat spam binnen op dit mail adres. Daarvoor was het zo goed als spamvrij.
 
Graag gedaan.
Die kan een gevolg zijn geweest van het misbruik. Gebeurt vaker dat als mensen het hebben kunnen misbruiken, dat ze daarna het account zelf gaan vol spammen als hun die mogelijkheid wordt ontnomen doordat bijv. het wachtwoord gewijzigd is.
Zal nog wel even duren ben ik bang. Misschien iets als Mailwasher free installeren.
 
Dank je Black Tiger,

Bekend verschijnsel. Veel verschijnt er al in de spam map van Outlook 2019 zelf.
 
Die mail zal echt zijn geweest maar toch zou ik uit voorzorg nooit de linkjes gebruiken die er in dergelijke mails zitten
 
Boertje,

Dank je voor je antwoord. Mailtje is echt want ik kon inderdaad geen e-mail meer versturen van dit e-mail adres. Gebruik het bijna nooit meer.

Vandaag nog geen spam gehad. Dus hopelijk is het nu weer normaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan