• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Een 2-tal problemen na herinstallatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ansicht

Nieuw lid
Lid geworden
1 nov 2015
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Na een herinstallatie van Windows 11, omdat de computer traag opstart (wat hij nog steeds doet), loop ik tegen twee problemen aan.

De eerste is dat ik voor een hobby van mij vaak breuken gebruikt hiervoor gebruikte ik de toetsen combinatie alt + het numerieke toetsenbord helaas krijg ik nu een zwart ruit met een vraagteken erin.
Ik heb al een paar keer van toetsenbord indeling gewisseld en van land code maar niets helpt.

Het tweede probleem is als ik iets wil opslaan of verplaatsen de melding krijg met de vraag 'als administrator', wat gek is want dat ben ik. Hoe moet ik dat veranderen.

Ik gebruik Windows 11 met de laatste update.

Hans
 
Kijk eens of dit jou administrator probleem oplost.

Als administrator uitvoeren​

Programma’s worden standaard opgestart zonder administratorrechten. Om vast te stellen of een probleem wordt veroorzaakt door te beperkte rechten, kan het betreffende programma handmatig met administratorrechten worden gestart: klik met rechts op een tegel, snelkoppeling of programma en kies Als administrator uitvoeren.

Als administrator uitvoeren vanuit Start


‘Als administrator uitvoeren’ via het startmenu (links) of de Windows Verkenner (rechts)​

Is het probleem hiermee opgelost dan ligt de oorzaak blijkbaar bij de beperkte beheerrechten. Sommige door beperkte gebruikersrechten veroorzaakte problemen zijn van eenmalige aard (bijvoorbeeld systeemwijzigingen die slechts eenmalig doorgevoerd hoeven te worden, zoals de registratie van een recent geïnstalleerd softwarepakket). Betreft het echter een frequent terugkerend probleem dan vraagt het om een structurele oplossing. Er zijn twee manieren om problemen met de beheerrechten voor bestanden, mappen of registersleutels structureel op te lossen: start het uitvoerende programma standaard als administrator op of pas de machtigingen voor het probleemveroorzakende item (een map, bestand of registersleutel) aan.

Programma's standaard met administratorrechten opstarten​

Is het probleem opgelost nadat het programma (eenmalig) met administratorrechten is opgestart dan is het een optie om de betreffende software voortaan standaard met deze administratorrechten op te starten. Dit gaat met een rechter muisklik op het .exe-bestand van het betreffende programma in de map Program Files of Program Files (x86), optie Eigenschappen, tabblad Compatibiliteit, optie Dit programma als Administrator uitvoeren. Als alternatief kan het ook via een rechter muisklik op de snelkoppeling van dit programma (bijvoorbeeld op het bureaublad), optie Eigenschappen, tabblad Snelkoppeling, knop Geavanceerd, optie Als administrator uitvoeren. Hoewel het met administratorrechten opstarten van programma's eenvoudig is toe te passen, is dat zeker niet de veiligste oplossing. Gebruik deze procedure daarom alleen bij vertrouwde programma's!
 
Kloppen de combinaties zoals in de link beschreven?

Kijk ook of er fouten in jou Windows zitten, waardoor de toetsen combinatie vreemd doet.

Let op de spatie tussen sfc en /
De scan gewoon laten lopen en niet onderbreken, ook al blijft hij lang hangen op een bepaalde %
Aan het eind kun je zien of er fouten zijn gevonden en herstelt.
- Open het start menu en typ cmd
- Klik het zoekresultaat cmd (command prompt) met rechts aan en kies uitvoeren als administrator
- Bevestig de prompt met ja
- Typ daarna sfc /scannow en druk op enter
- Laat ook deze scan lopen en controleer of er fouten worden gevonden
- Voer de scan bij niet herstelde fouten opnieuw uit met sfc /scannow

Worden er fouten gevonden doe dan een scan met de volgende regels 1 voor 1.
Herstart de computer na de laatste scan.

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
 
Kijk eens of dit jou administrator probleem oplost.

Als administrator uitvoeren​

Programma’s worden standaard opgestart zonder administratorrechten. Om vast te stellen of een probleem wordt veroorzaakt door te beperkte rechten, kan het betreffende programma handmatig met administratorrechten worden gestart: klik met rechts op een tegel, snelkoppeling of programma en kies Als administrator uitvoeren.

Als administrator uitvoeren vanuit Start


‘Als administrator uitvoeren’ via het startmenu (links) of de Windows Verkenner (rechts)​

Is het probleem hiermee opgelost dan ligt de oorzaak blijkbaar bij de beperkte beheerrechten. Sommige door beperkte gebruikersrechten veroorzaakte problemen zijn van eenmalige aard (bijvoorbeeld systeemwijzigingen die slechts eenmalig doorgevoerd hoeven te worden, zoals de registratie van een recent geïnstalleerd softwarepakket). Betreft het echter een frequent terugkerend probleem dan vraagt het om een structurele oplossing. Er zijn twee manieren om problemen met de beheerrechten voor bestanden, mappen of registersleutels structureel op te lossen: start het uitvoerende programma standaard als administrator op of pas de machtigingen voor het probleemveroorzakende item (een map, bestand of registersleutel) aan.

Programma's standaard met administratorrechten opstarten​

Is het probleem opgelost nadat het programma (eenmalig) met administratorrechten is opgestart dan is het een optie om de betreffende software voortaan standaard met deze administratorrechten op te starten. Dit gaat met een rechter muisklik op het .exe-bestand van het betreffende programma in de map Program Files of Program Files (x86), optie Eigenschappen, tabblad Compatibiliteit, optie Dit programma als Administrator uitvoeren. Als alternatief kan het ook via een rechter muisklik op de snelkoppeling van dit programma (bijvoorbeeld op het bureaublad), optie Eigenschappen, tabblad Snelkoppeling, knop Geavanceerd, optie Als administrator uitvoeren. Hoewel het met administratorrechten opstarten van programma's eenvoudig is toe te passen, is dat zeker niet de veiligste oplossing. Gebruik deze procedure daarom alleen bij vertrouwde programma's!
Bedankt voor de reactie maar het probleem zit hem niet zo zeer in het niet opstarten van programma's. Het is eerder als ik wat in bv Mij n Documenten wil opslaan dat dan het venster verschijnt wat ik dus eerst niet had.
Hans
 
Bericht 3 nog gelezen?
Ook had hij in jou eerste bericht het over 2 andere problemen. Daar heb jij nu geen last meer van?
 
Ja ook nog steeds sfc/scannow had geen problemen gevonden
 
Het tweede probleem is als ik iets wil opslaan of verplaatsen de melding krijg met de vraag 'als administrator', wat gek is want dat ben ik. Hoe moet ik dat veranderen.
Met wel programma`s krijg jij deze melding?
Is dat alleen in verkenner?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan