• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Een nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

loe$

Vaak hier
Lid geworden
31 aug 2005
Berichten
942
Waarderingsscore
1
Beste forumleden,

Omdat ik in het verleden (met veel succes) hier nogal eens terecht gekomen ben met laptop-problemen, wil ik nu een keer vragen wat te doen aan een nieuwe laptop, zodat toekomstige problemen 'eenvoudiger' opgelost kunnen worden.
Wat ik kan bedenken zijn herstelpunten, een mirror image en een aparte partitie maken voor eigen data.
Laatst wilde een oude laptop niet meer opstarten en vroeg om een boot disk, die krijg je tegenwoordig niet meer van windows. Kun je die zelf maken?
Staat er voor het in gebruik nemen van een nieuwe pc/laptop een handleiding in dit forum?

Alvast bedankt voor je reactie.
Groet, Loes
 
Hallo Loes,
Je kunt heel makkelijk een opstart cd/usb maken voor herstel van een laptop.
Maar een back-up van belangrijke bestanden is nooit verkeerd.
Mocht het een keer mis gaan, heb je die tenminste achter de hand.
 
@loe$ : in mijn beleving is het redelijk simpel :

als je een nieuwe laptop koopt en je zet 'm aan en alles werkt, maak dan met een tooltje dat jou bevalt een schijfimage (systeemkopie). Dan heb je iig al 2 rescue mogelijkheden want 9 van de 10 laptops hebben ook nog een recoverypartitie 'aan boord' zodat je altijd terug kunt naar 'het begin'.

Dan als eerste Windows updaten. Vervolgens installeer je al jouw progjes en zet je je data (brieven, foto's, documenten, spreadsheets etc. etc.) naar de nieuwe machine over.

Werkt de machine goed? Doe dan met Mbam en je virusscanner een scan en als de machine vrij is van rommel maak je nogmaals een systeemimage (systeemkopie).

Wat het hebben van een 'bootdisk' betreft. Als jij met een schijf image progje aan de slag gaat, wordt bij dat progje de mogelijkheid aangeboden om een opstart schijf of opstart USB aan te maken.

Daarnaast zijn er nog machines te koop waarbij je netjes een Windows schijf (USB stick) krijgt meegeleverd, die optie heb je ook nog als je nog niets nieuws hebt gekocht.
 
Bedankt voor jullie reacties, ik ga het uitproberen.

Fijn weekend.
 
Welgemeende tip : oefen met zo'n systeemimage progje een paar keer, m.a.w. maak een image en zet 'm terug. Doe dit een keer of twee.
Als je namelijk ooit de image nodig zou hebben i.v.m. een gigantisch systeemprobleem en je weet niet hoe je de image terug moet zetten (welke muisklikjes in welke volgorde) dan heb je nog geen tierelier aan je image.

Fijn weekend.
 
Hoe zouden jullie deze partities indelen om er een nieuwe voor data bij te maken?

11328
 
Zou ik op een dergelijk 'bescheiden' hdd niet doen.

Ik zou er gewoon een hdd bijplaatsen (van een terra of zo)

Klopt het dat je momenteel nog geen of erg weinig data op C hebt staan? Ik leid dat een beetje af uit de totale grootte van C en de hoeveelheid ruimte die gebruikt wordt dan wel nog beschikbaar is.

Heb je zo weinig data dat een extra hdd niet te rechtvaardigen valt, dan gewoon de data opslaan waar Microsoft het standaard kwijt wil, ic. Mijn Documenten, Foto's, Muziek. Waarom zou je persé een data partitie willen hebben op een dergelijke kleine schijf. Als het is om bij virussen en / of andere rampen je data veilig te hebben, dan kun je van een dergelijk kleine hdd net zo goed een systeemkopie / image / mirror maken. Bij eventuele grote rampen heb je dan zowel je Windows, alsmede je data, binnen 30 minuten weer draaidende.

Áls je al een mirror maakt, doet dan alleen als je zeker weet dat je systeem NU virus en andere rommel vrij is én dat je systeem momenteel wat Windows betreft foutloos werkt.
 
Laatst bewerkt:
Dat had ik niet verwacht.
Ik heb hier gelezen om Windows en data juist uit elkaar te houden.

Het is een nieuwe laptop en er staat nog geen data op. Er zal ook niet veel data bij komen. Een schijf bijplaatsen is niet de bedoeling.
Het idee was inderdaad om bij virussen en / of andere rampen mijn data veilig te hebben. Het is ook makkelijker om één partitie te back-uppen dan losse mappen (mijn documenten, mijn afbeeldingen, enz)
 
Dan zou ik de moeite niet eens nemen om een aparte partitie aan te maken. Gewoon Windows zijn standaard opslaglokaties laten gebruiken. De rest van mijn vorige bericht blijft 'keihard' staan. Maak naast de waarschijnlijk aanwezige fabrieksrecoverypartitie zélf een systeemkopie / image / mirror (3 verschillende namen voor hetzelfde 'beestje').

Doet dat nog een keer als je al je apps en data overgezet hebt en Windows is update én je weet zeker dat de machine virus / malwarevrij is. Dan heb je 2x een kopie van de 'fabrieksstaat' en 1x een kopie van een goed werkende volledig ingerichte machine.

Herhaal het maken van de kopie 1x in de maand of 2 maanden waarna je telkens na 3 maanden de oudste verwijdert, anders groeit je externe hdd al vrij snel helemaal dicht. Bewaar de kopietjes wel op externe hdd. Bijv. Aomei kan niet vanaf een interne hdd een image terugzetten, althans, toen ik daarmee ooit experimenteerde leverde dat een foutmelding op. Terugzetten vanaf een externe hdd verloopt altijd probleemloos.

En wat die data backuppen betreft : stel je vindt het niet bezwaarlijk om Windows te herinstalleren na een grote ramp, maar je wil wel je data veilig stellen. Als je mijn suggestie zou opvolgen (Windows zijn gang laten gaan met standaard opslaglokaties) weerhoudt m.i. je er niets van om 1x per dag / week / maand (?) simpel via de verkenner de map in C: onder "Gebruikers" - "Jouw naam" -> naar een externe hdd te kopiëren.

In mijn geval bevat die map (die ik mijn naam gegeven heb) ruim 43 gig aan data. Dat laat zich middels USB 3.0 of 3.1 razendsnel overzetten.
 
Laatst bewerkt:
Oké, bedankt.
 
Graag gedaan.

Nog even hierop terugkomende :

Dat had ik niet verwacht.
Ik heb hier gelezen om Windows en data juist uit elkaar te houden.

Degene die mij overtuigt van nut en / of noodzaak hiervan, krijgt koffie met koek van mij.
 
Laatst bewerkt:
@quandor --> voor mij is de enige reden om data en Windows apart te houden dat ik mijn relatief kleine SSD, waar Windows op staat, zo schoon mogelijk houd en grote brokken data van games op een grote data HDD zet. Noodzaak is er volgens mij niet echt.
 
Je wint er niets mee door op zo'n kleine ssd een aparte partitie aan te maken. Als het nu een 2 Terra schijf zou betreffen, dan zou ik er mij alles bij voor kunnen stellen dat er 75 tot 150 Gig voor Windows wordt gereserveerd, een Terra voor games en een 700 Gig voor data.
 
nee dat klopt, ik zie dat ik het niet helemaal duidelijk gezegd heb, ik doelde op de volgende situatie (bij mij van toepassing). 1 SSD met Windows geïnstalleerd en 1 HDD met grote brokken data. Dus het gaat in mijn geval om 2 harddisks. Maar wat jij beschrijft heeft geen enkel nut.
 
Bij twee hdd's of 1 ssd en 1 hdd heeft het al snel wel wat zin ja. (technisch nog steeds niet noodzakelijk, maar als een user zich bij partities happy voelt.........)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan