• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Een van mijn lenovo T480 lijkt overclockt

Geertvbo

Bekend gezicht
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
6
Die blaast meer dan de andere en na uitleen aan een buur en format blijft hij zijn cpu speed volgens HWmonitor van CPUID voorbij 148% belasting jagen. Hoe zet ik die op fabriekssetting? Hoe is die overclockt vraag ik me ook af. Iemand ervaring mee?

Een of één?

Kijk in de hardware monitor van de UEFI, CPUID kan het fout hebben, wel de laatste versie?

En ook al eens ontstoft aan de binnen zijde, vooral de radiator?

Iemand ervaring mee?
Kijk eens in de bios instellingen. Als je in de bios gaat is daar veelal wel een optie bijv. "set to fail safe" dan zet hij alle instellingen in de veiligste modus. Normaliter is er nog een andere soortgelijke optie.
Bij moderne biossen is er vaak wel een overklok optie te zien, die kun je dan weer op normaal zetten.

Daarnaast is het natuurlijk altijd handig even te ontstoffen zoals al aangegeven.

Iets van failsafe niet te zien. Wel de keuze om op netstroom te kiezen, hoogste performance naar gebamanceerd. Ik heb 2 dezelfde laptop, de ene doet zo, de andere niet. Ontstoft zijn ze wel, en nieuwe koelpasta. Deze middag omdat de fan zo te keer ging. Bios alles op default gezet, geen verandering. Met cpu aan 13% 40 tot 41°C, net als de andere laptop. Die loeking is in orde. Maar zodra iets gevraagd word gaat die cpu de hoogte in. Naar energiebeheer in windows zelf moet ik nog eens kijken via het oude configuratiescherm, maar die stuurt de cpu nooit naar 100+% zo ver ik weet?

hoogste performance naar gebamanceerd.
Dan is dat goed. Energiebeheer kan ook nog dat daar aan wat veranderd is. Die kun je wel degelijk customizen dat de cpu vol vermogen moet leveren continue.
Dus nakijken kan zeker geen kwaad. Maar vermoedelijk ligt het ergens anders aan.

Ik heb de laptop van mijn vrouw kunnen kapen, de systembridge geïnstalleerd anders kan die scan niet doorgaan.
Ook de systemupdate maar geïnstalleerd.
Die staat hier en stond er ook op toen ik de originele iso had geplaatst in het verleden. Je kan die bij Lenovo ook downloaden maar dan was het ook terug naar windows 10 o van daar uit terug upgrade naar windows 11 te doen met 2 maal een massa Microsoft updates. Dat sla ik over maar nu moet ik manueel die Lenovo tool gaan zoeken natuurlijk. Dit vind ik niet zo klantvriendelijk van deze fabrikant.
Die updater staat hier: https://support.lenovo.com/be/nl/solutions/ht037099

Die komt nog aanzetten met een essentiele en optionele update voor de touchpad. Dat komt niet via de windows updates. Een aanbevolen update is de Intel management engine firmware voor windows 10 en windows 11 systemen. Wat doet die juist?
Die krijg je dus pas aangeboden wanneer je de tool gaat zoeken op hun website. Maar dan moet je weten dat die tool standaard aanwezig was op de machine . , . , enzo .
Gelukkig werkt mijn geheugen nog redelijk af en toe.

De scan duurt ca 97 minuten en zal rond 11 uur afgelopen zijn. Duurt het langer dan ben ik al weg, gaan werken voor de eurotjes. Maar dan kom ik deze avond wel langs als ik het niet vergeet. De laptop blijft in dienst, die zal me wel een rood ledje tonen deze avond dan.

Dit is de readme van die Intel management software:

Ik ben nu bezig online met auto driver update, voornomde drivers zijn ook daar aanwezig en ga ik eerst installeren.

De scan is gedaan, resultaat was html, via de browser afgedrukt in pdf kan ik het hier plaatsen.

Bijlagen

kan je de CPU-Z schermen eens hier plaatsen? Het zou niet de eerste keer zijn dat de getallen verkeerd geïnterpreteerd worden. Ik zeg niet dat je het fout leest, maar even uitsluiten kan geen kwaad. Het gaat me dan om de volgende tabbladen: CPU, Mainboard, Memory en SPD.

kan je de CPU-Z schermen eens hier plaatsen? Het zou niet de eerste keer zijn dat de getallen verkeerd geïnterpreteerd worden. Ik zeg niet dat je het fout leest, maar even uitsluiten kan geen kwaad. Het gaat me dan om de volgende tabbladen: CPU, Mainboard, Memory en SPD.
Heeft weinig zin lijkt me. Dan moet ik eerst het systeem stressen met een testprogramma. Het is tijdens en na de fresh windows en de bijhorende updates dat het gebeurt.
In het verleden ook, enkele seconden maar ik was telkens te laat om te kijken in taakbeheer of een diagnostisch tool te starten. Nu is alles rustig.

Bijlagen

• CPUZ.jpg
    CPUZ.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 21
  • MAINBOARD.jpg
    MAINBOARD.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 13
  • MEMORY.jpg
    MEMORY.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 12
  • SPD.jpg
    SPD.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 13
Het is de turbo boost van de cpu die de performance te hoog duwt tot het energiebeheer ingrijpt om de temperatuur te beperken tot max 99°C lijkt het. De andere laptop doet dat niet. Die blijft gematigd tot max 1655Mhz. Deze van mijn vrouw gaat direct naar de max van 3600 Mhz.
Dan word er een cpu kern blocked gezet.
Ook in taakbeheer is dit zichtbaar.
Lang nadat de cpu in takbeheer naar ruim 40% gedaald is blijft die freuentie nog tientallen seconden hoog staan.
In het laatste voorbeeld heb ik de bios aangepast, die max performance weg maar het veranderd niets.
Enige wat de boel stabiliseert is energiebeheer geavanceerd op max 70% zetten.

Bijlagen

• cpu core blacklisted or blocked..jpg
    cpu core blacklisted or blocked..jpg
    147,3 KB · Weergaven: 5
  • lang op mas frequentie.jpg
    lang op mas frequentie.jpg
    241,8 KB · Weergaven: 5
  • Schermafbeelding 2025-04-26 001716.jpg
    Schermafbeelding 2025-04-26 001716.jpg
    159,6 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Heb je al in Apparaatbeheer gekeken of daar meldingen zijn ? Dit lijkt op een vergeten chipset driver van de fabrikant na de format en herinstallatie van Windows.

Ze hebben bij Lenovo versie 10.1.5.2 '01 Nov 2021' beschikbaar.

Readme.txt:
"DETERMINING WHICH VERSION IS INSTALLED
[Microsoft Windows 10]

1. Hold down the Windows logo key and press X to open a menu at the lower-left
area of the screen.
2. Select Device Manager from the menu.
3. Go to "System devices".
4. Go to "Mobile Intel(R) Processor Family I/O PMC - 9D21"
5. Click "Driver" tab and check driver version."

Laatst bewerkt:
Ik heb via Lenovo inmiddels de originele versie van windows op USB gezet maar het gedrag blijft zo.
Nu is een grote cumulatieve update gaande, en zelfs bij geringe belasting gaat die freuentie enorm de hoogte in. Deze laptop deed dit van in het begin. Ik was vergeten dat ik in energiebeheer destijds de cpu limiteerde op 70%. De andere lenovo heeft dat probleem totaal niet. Maar of de iso voor die geschikt is om op deze laptop te zetten, misschien probeer ik het gewoon effe.

Zou het kunnen dat het BIOS slecht communiceert? En daardoor de chipset driver telkens ontbreekt?

Bijlagen

• afbeelding_2025-04-28_115627010.png
    afbeelding_2025-04-28_115627010.png
    54,8 KB · Weergaven: 9
Ik heb via Lenovo inmiddels de originele versie van windows op USB gezet maar het gedrag blijft zo.
Als die Windows versie dan maar nieuwer is dan de chipset driver die aangeboden wordt, anders kan die driver niet in die ISO zitten.
Driver was van 01 Nov 2021.

Heb je die versie ( 10.1.5.2 ) ook in Apparaatbeheer gevonden ?

Ik ga er van uit dat met de oem versie de nodige drivers er zouden moeten zijn. Nu ben ik met de lenovo vintage tool updates aan het plaatsen. Deze zijn er een goede greep uit in bijlage 1. Voor de cpu was het net een driver uit het jaar 2009. Maar het zal niet veranderen, de laptop had dit gedrag al toen ik hem aankocht, wel tweedehands. Maar dan nog dat was met de originele windows versie.

Bijlagen

• afbeelding_2025-04-28_140907096.png
    afbeelding_2025-04-28_140907096.png
    95,9 KB · Weergaven: 3
  • afbeelding_2025-04-28_141141660.png
    afbeelding_2025-04-28_141141660.png
    101,3 KB · Weergaven: 3
Nu weet ik niet meteen wat normaal is. Het verschil, vanaf 3% of 4% belasting gaat die freuentie meteen boven 2500 Mhz. De andere staat continu aan 15% of meer, die heeft dat niet. Is de kalme te traag of de snelle juist te veel ADHD vraag ik me gewoon af. Ze zijn samen gekocht geweest door een bedrijf dat bankroet is en hebben identieke configuratie. Als ik bij de geavanceerde instellingen de cpu beperk tot 70% blijft die rustig, net als de andere. Maar die doet dat uit zich zelf.

Beiden een half uur ijdel laten draaien met een monitor programma open, en dan de temperaturen vergelijken ?
Wel de omstandigheden gelijk maken, niets mag de luchtstroom in de weg zitten. Laat de één niet over de ander blazen

Terug
Bovenaan