• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

EFI systeempartitie laat zich zien als aparte schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leeuwtje

Bekend gezicht
Lid geworden
23 okt 2020
Berichten
176
Waarderingsscore
18
Goedemiddag,

Sinds kort zie ik een schijf in mijn geval met letter G: als lokale schijf weergeven in de verkenner.
Het lijkt er op dat het de EFI systeempartitie is van mijn C: schijf. Kan dit overigens?
In schijfbeheer zie ik de normale situatie weergegeven, 2 SSD's en 2 HDD's.

Ik kan hem ook niet als administrator benaderen.


Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? PC werkt normaal.

Nog even verder gekeken en zag volgende indeling op mijn c: schijf

1615300088091.png

Zie de niet toegewezen ruimte. Hoort dit zo of is er iets anders aan de hand. Kan ik de ruimte toewijzen aan de C partitie van 857,93 GB?
 
Laatst bewerkt:
Maak een screenshot van schijfbeheer en zet die hier neer via Photobucket b.v.

Windows maakt zelf geen schijfletter(s) aan na de installatie dus er moet dat iets gedaan zijn.
 
Zie de niet toegewezen ruimte. Hoort dit zo of is er iets anders aan de hand. Kan ik de ruimte toewijzen aan de C partitie van 857,93 GB?
De niet toegewezen ruimte kun je toewijzen aan je C schijf gezien het behoorlijk wat ruimte is.

De eerste twee partities zijn in orde en dat hoort zo. Ik zie hier ook de EFI partitie van je C schijf staan.

Ik zie nergens een G staan. Staat dat op een aparte schijf? Zoals Lange Pier zegt, maak eens een screenshot van waar jij die G ook ziet.
 
Ik ook niet, waar zag je dan die G: en heb je er geen USB stick of een externe schijf aanhangen?
En waarom niet een schermafdruk van heel schijfbeheer?
 
Ik zie hem in de verkenner. En nee geen USB of ander externe drive gekoppeld.

1615308791150.png
1615308612824.png
 
Schuif de boel eerst eens op zodat alles is te zien, niets te zien wat achter (Schijf 2 partitie 1) en die eronder.
Zo ook bij Status opschuiven.

Die G: lijkt mij schijf 2 partitie 2.
 
Anders misschien even met diskpart kijken waar ie zit? Want normaliter geeft de verkenner geen drive letter aan als die driveletter niet ook in schijfbeheer te zien is. Of er moet iets raars gebeurt zijn, maar dan is in diskpart wel te zien waar ie vandaan komt.
 
Ik de kolommen volledig leesbaar gemaakt. Daarna op verzoek van Black Tiger diskpart geprobeerd. Met (voorzichtig) gebruik van diskpart heb ik onderstaande weten te vinden. Het gaat dus om volume 4 met een FAT32.
Nu heb ik even geleden Macrium Reflect gebruikt, zou dat daarmee te maken kunnen hebben?


1615358870265.png
1615359203839.png
 

Bijlagen

  • 1615358970068.png
    1615358970068.png
    15 KB · Weergaven: 4
Het zal wel aan mijn leeftijd liggen. Maar de G schijf was er ineens niet meer. Geen bijzondere acties ondernomen aangaande schijven oid. (Voorlopig) opgelost.
 
Laat maar eens gaan. Mocht ie terug komen is hij eenvoudig te verwijderen (de letter, niet de schijf) via diskpart.
Vermoedelijk heeft Windows zich verslikt of diskpart, en misschien nu met starten en afsluiten van diskpart dat het weer goed gekomen is. Eens afwachten inderdaad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan