• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vraag Ervaringen met Unraid

Vraag

Jose_1977

Nieuw lid
Lid geworden
19 sep 2024
Waarderingsscore
13
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die Unraid als server gebruiken.

Ik heb geprobeerd om Unraid te draaien via mijn Ziggo-provider tijdens mijn free trial, maar het is me niet gelukt om Unraid succesvol te laten draaien. Op een internationaal forum (van Unraid zelf als ik het me goed herinner) suggereerde iemand dat het aan mijn provider lag.

Binnenkort heb ik wel tijd om handen om het nog een keer te proberen (ik zit inmiddels bij de KPN), maar ik heb gemerkt dat er wel heel veel tijd in kan zitten om het allemaal goed te krijgen. Online is wel heel veel info te vinden, maar als er dingen misgaan, of anders moeten, dan is de info soms toch summier.

Zijn er misschien noobs die het is gelukt?

Zelf ben ik niet bekend met UnRaid, maar ik heb in het verleden wel eens een thuisservertje opgezet met Fedora Core (besturingssysteem volledig gratis, overige software ook).
UnRaid schijnt wel makkelijker in te stellen te zijn, maar dan betaal je ook voor een licentie. Hopelijk kan @Black Tiger meer info geven.

Ik zou het niet weten, nooit van Unraid gehoord tot nu. Wat ik ervan zie is dat het een op Linux gebaseerd OS is om min of meer een NAS mee te simuleren, waardoor je dus ook andere server mogelijkheden hebt.

suggereerde iemand dat het aan mijn provider lag.
Dat ligt er aan welke problemen je hebt. Het zou een OS moeten zijn dus het draaien op zich heeft niets te maken met welke provider je hebt.
Het bereikbaar zijn van buitenaf is dan een ander verhaal. Maar dat ligt meestal ook niet aan de provider maar aan het feit dat men dan zelf poorten moet gaan forwarden. Zit er nog een andere router tussen, werkt men via wifi of een mesh systeem of dat soort dingen.

Ik zou in dat geval ook eens naar TrueNAS en FreeNAS kijken, soortgelijke OS systemen en FreeNAS is sowieso gratis en TrueNAS heeft ook een gratis versie.

Maar ook hier is van toepassing dat bereikbaarheid van buitenaf (dus vanuit internet naar je NAS) over het algemeen wel forwards nodig heeft.

Ligt er ook een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen, die info ontbreekt dus is het ook vrij lastig om daar meer duidelijkheid over te geven.

Hier ook geen hands on ervaring met unraid, al ken ik het wel via youtube en artikelen.

Ik heb er ook wel een over gedacht om daar eens mee te gaan spelen, maar de kosten houden mij op dit moment nog een beetje tegen. Ik heb in mijn computer op dit moment 15 harddisks dus heb ik de unlimited versie nodig. Plus dat de licentiekosten elk jaar terugkomen.

Waar ik speciaal interesse heb is de mogelijkheid om hardware matig een grafische kaart aan een VM koppelen, om zo geen grafische lag te hebben, die bij een remote desktop sessie naar een VM wel optreedt.

Dat een provider problemen kan geven bij wat in principe een linux/unix server is, vind ik ook gek. Ik heb er al zat op mijn netwerk gehad en daar nog nooit problemen mee gehad. En ja, ik heb Ziggo.

Voor mij zijn die geen optie. Een van de, zover ik weet, unieke eigenschappen van Unraid is dat je een grafische kaart aan een VM kan koppelen, voor directe displayweergave uit de VM. Normaliter kan je dat alleen doen via een Remote Desktop (of iets daarop lijkend) protocol, met haperingen als gevolg.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan