• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ethernet Kabel Splitter werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb al jaren TP-Link, werkt ook uitstekend. Het maakt niet zoveel uit. Tenzij je echt snelle doorvoer wilt dan moet je op doorvoersnelheid gaan letten en zo. Voor thuis zijn de meesten gewoon goed.
Managed is inderdaad niet nodig, maar dat schreef ik ook in mijn vorige reactie.

Switches zijn net als hubs. Zoals je al schreef gaat de techniek enorm snel. Alle poorten zijn auto sensing, maakt dus niet meer uit of je er nu een gewone UTP of een crossover in steekt.
Verder was er vroeger inderdaad nog een "uplink" poort. Dat is ook niet meer. Je kunt dus ongeacht welke poort van de switch gebruiken voor de kabel met het internet signaal.
 
Ook bij mijn weten maakt dat niets uit, zoals ook Tiger al zei.
 
Hartelijk dank voor alle hulp!!
 
Verder was er vroeger inderdaad nog een "uplink" poort. Dat is ook niet meer. Je kunt dus ongeacht welke poort van de switch gebruiken voor de kabel met het internet signaal.
Als er wel nog één duidelijk afwijkende poort op zit (bij een ouder model dus), dat is dan de uplink-poort, en dan die niet gebruiken, en alle drie de kabels in de overige steken.
 
.
 
3 jaar later lees ik deze reacties en voel ik de behoefte even te reageren om wat toe te voegen.

Ik heb een computerreparatiebedrijf en in de winkel krijg ik vrij geregeld de vraag of ik internetsplitters verkoop. Ik reageerde dan standaard; “die bestaan niet, u moet een switch hebben. Ja, ze bestaan wel maar ze zijn eigenlijk bedoeld voor oude ISDN telefoonverbindingen.” Waarop de klant wel een switch koopt maar ik zie ze denken; “ze bestaan wel! Ik heb ze online te koop zien staan!” Zojuist liep ik op Temu ook tegen zo’n advertentie aan en ik was enigszins verbaasd, had ik me al die tijd vergist? Werken ze wel? Kan toch niet? Toen ik er naar begon te zoeken op Google, kwam ik hier terecht en werd het wel weer bevestigd. Ik zal uitleggen waarom zo’n ding gewoon niet kan werken, althans nooit met 2 apparaten tegelijk.

De internet UTP (unshielded twisted pair) kabel bestaat uit 8 aders dus 4 aderparen.. Een UTP-splitter deelt fysiek één kabel dus aan de kant van de router is er maar 1 RJ45 plug. De router geeft vervolgens een IP-adres aan het apparaat wat op die poort zit zit aangesloten. Vervolgens word dat apparaat weer uitgezet (of niet) en meld het tweede apparaat zich op die zelfde poort, waarop hij een nieuw ip-adres uitgeeft waarop het eerst aangesloten apparaat niet meer werkt etc. De router kan zo ook moeilijk bepalen met welk apparaat hij zakendoet. tegelijk kan dus nooit zonder een apparaat wat dat verkeer regelt (switch)

Maar…..er is wel een andere mogelijkheid. Aderpositie 1,2,3 en 6 (op de rj45 plug) zijn namelijk de broodnodige aders voor een basis netwerkverbinding van 100mbit. De andere aders heb je niet perse nodig en zijn voor gigabit verbindingen. Als je dus (aan beide kanten van de kabel) 2 aderparen pakt en die in een RJ45 plug op positie 1,2,3,6 knijpt, dan kun je simultaan werken met beide apparaten op 100mbps. Een UTP splitter maakt deze scheiding van de aders niet en kan dus nooit goed werken.

Lang verhaal maar de moraal van het verhaal is MENSEN KOOP GEEN INTERNETKABELSPLITTER!
 
Ik zal uitleggen waarom zo’n ding gewoon niet kan werken, althans nooit met 2 apparaten tegelijk.
Dat is ons eerlijk gezegd al lang bekend. Je verhaal klopt op zich ook wel.

Werken ze wel? Kan toch niet? Toen ik er naar begon te zoeken op Google, kwam ik hier terecht en werd het wel weer bevestigd.
Dat is eigenlijk het interessante punt. Waar zie jij ergens dat het hier bevestigd zou worden dat ze wel zouden werken?
 
Dat is ons eerlijk gezegd al lang bekend. Je verhaal klopt op zich ook wel.


Dat is eigenlijk het interessante punt. Waar zie jij ergens dat het hier bevestigd zou worden dat ze wel zouden werken?
Ik doelde meer op het feit dat ze überhaupt te koop worden aangeboden als internetsplitters en er nergens bij staat dat de twee apparaten niet tegelijk gebruikt kunnen worden.
 
op het feit dat ze überhaupt te koop worden aangeboden
Er staat toch heel specifiek dat je hier terecht kwam en het weer bevestigd werd. ;)

Maar het klopt, ze worden nog aangeboden. Ik zie ze soms als internetsplitters en als je er dan op klikt staat het onder de categorie ISDN en zijn het gewoon ISDN splitters.
Elders staat er internetsplitters en als je er op klikt krijg je gewone switches te zien.
En hier en daar wordt het als "echte" internetsplitter verkocht.

Goed... eigenlijk mag je netwerksplitter wel zeggen want de N van ISDN is ook network.

Maar de klant wordt fijn verward of op de verkeerde voet gezet.

In elk geval als iemand nog hier komt of dit vindt zullen ze nu zeker weten dat ze van die dingen af moeten blijven -in elk geval- want ISDN voor thuis bestaat ook niet meer. Althans niet in Nederland.
Je kunt ze dus hooguit nog gebruiken om een netwerkkabel mee te verlengen (zolang dat binnen de 100 meter gebeurt), maar dan moet je 1 verbindingsstuk dus open laten.
 
Er staat toch heel specifiek dat je hier terecht kwam en het weer bevestigd werd. ;)

Maar het klopt, ze worden nog aangeboden. Ik zie ze soms als internetsplitters en als je er dan op klikt staat het onder de categorie ISDN en zijn het gewoon ISDN splitters.
Elders staat er internetsplitters en als je er op klikt krijg je gewone switches te zien.
En hier en daar wordt het als "echte" internetsplitter verkocht.

Goed... eigenlijk mag je netwerksplitter wel zeggen want de N van ISDN is ook network.

Maar de klant wordt fijn verward of op de verkeerde voet gezet.

In elk geval als iemand nog hier komt of dit vindt zullen ze nu zeker weten dat ze van die dingen af moeten blijven -in elk geval- want ISDN voor thuis bestaat ook niet meer. Althans niet in Nederland.
Je kunt ze dus hooguit nog gebruiken om een netwerkkabel mee te verlengen (zolang dat binnen de 100 meter gebeurt), maar dan moet je 1 verbindingsstuk dus open laten.
Ja het werd me bevestigd dat ze niet werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan