• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Excel - voorkom dubbele ingave

Status
Niet open voor verdere reacties.

9310840

Junior lid
Lid geworden
25 apr 2009
Berichten
36
Waarderingsscore
0
In een excel werkblad (bijlage) heb ik 2 kolommen.
A = NAMEN VAN PLOEGEN
B = NAMEN VAN VRAGENRONDES

Hoe kan ik ervoor zorgen dat in kolom A namen geen twee keer ingegeven kunnen worden
en dat dat ook zo is voor kolom B?
Bestaat daar een VBA'tje voor?

Mvg

Jos Ector
 

Bijlagen

  • Dubbels vermijden.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 17
Kijk hier eens naar, is wel met getallen maar misschien lukt het ook met namen.
 
Dat moet ook met namen werken. Er wordt gewoon gekeken of de waardes in de cellen het zelfde zijn. Hoe dit precies zit met hoofd en kleine letters weet ik dan weer niet.

Mocht het zo zijn dat "Ploeg 1" en "ploeg 1" niet als het zelfde gezien worden kun je met de celopmaak afdwingen dat alles in kleine of grote letters geschreven wordt.
 
Kom je hiermee verder?
 

Bijlagen

  • Dubbels vermijden(dj).xlsx
    15,3 KB · Weergaven: 7
Dank je wel Philiep. Ik had echter voor kolom B als een voorwaardelijke opmaak toegepast om de lengte te beperken tot 10 karakters. En volgens mij kan je maar één zo'n opmaak maken per cel. Vandaar mijn vraag of daar een VBA voor bestond. Ik ken VBA niet maar ik kan zo'n code wel kopieren en plakken (en sommige verwijzigen aanpassen).

Toch dank voor de moeite!

Jos
 
Je kunt voor kolom B de max. veldlengte ook beperken via ‘Gegevensvalidatie’. Dan blijft je voorwaardelijke opmaak vrij voor iets anders.
 
Er is uw voorbeeld in postje # 1 geen VO te vinden.
Misschien een gelijkend voorbeeldbestandje posten waaruit beter blijkt wat je wenst te bereiken. Als het met VBA moet gebeuren zal ik er ook wel een oplossing voor vinden.
 

Bijlagen

  • Dubbels vermijden.xlsm
    14,8 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Dank aan allen. Ik ga ermee aan de slag.
Groetjes
Jos
 
Da's afhankelijk van welke kolommen je wilt controleren. We weten zowiezo niet veel van het document van TS dus dit is een aanzetje.
 
Klopt wat je zegt, maar je kan op het minst de macro aanpassen (die je van het web hebt gehaald) naar het voorbeeldbestand dat we van TS hebben gekregen.

Vergeet de woorden van TS niet
Ik ken VBA niet
 
Nee, die vergeet ik niet. Evenals de daarop volgende woorden 'maar ik kan zo'n code wel kopieren en plakken (en sommige verwijzigen aanpassen).'
Ik had natuurlijk ook kunnen denken 'Als ik het met één simpele zoekactie kan vinden dan kan TS dat ook, hij zoekt het verder maar uit.'
Ik geef hem een voorzet (inderdaad gevonden op internet maar daar doe ik ook niet geheimzinnig over), aan de hand daarvan kan hij zélf de macro naar believen aanpassen. Daar leert 'ie ook nog van.
Meer dan van een voorgekauwde oplossing...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan