• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

.exe file veilig bestand???

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfamale123

Vaak hier
Lid geworden
26 aug 2015
Berichten
677
Waarderingsscore
2
59edf0c67108b-VeiligBestand.png
Als ik sommige .exe bestanden download en ik klik op eigenschappen
dan staat er: dit bestand is afkomstig van een andere computer en wordt mogelijk
geblokkeerd om deze computer beter te beveiligen.
Weet iemand wat dit betekent en/of je dit moet openen,scannen,of ...

59edf0c67108b-VeiligBestand.thumb.jpg
[/IMG]



59edf0c67108b-VeiligBestand.thumb.jpg


59edf0c67108b-VeiligBestand.png
 
Je afbeeldingen zijn niet geplaatst, maar je bedoelt zoiets als in onderstaande afbeelding:

59ee6963e6b62-Eigenschappen_van_ClassicShellSetup_4_1_0.exe.png


Exe bestanden zijn uitvoerbare bestanden en daarom zie je die waarschuwing.
Moet je daar wat mee doen? Dat ligt eraan. Ik neem aan dat jij uitkijkt wat jij downloadt en vanaf welke website. Programma's download je bij voorkeur bij de maker van dat programma, en niet van een verzamelsite zoals Softonic.
Als het goed is dan wordt iedere download automatisch gecontroleerd door je eigen virusscanner. En als je ook maar enigszins twijfelt over een gedownload exe bestand, dan ga je dat na downloaden niet direct uitvoeren, maar upload je dat bestand eerst naar www.virustotal.com, waar dat bestand dan gecontroleerd wordt door meer dan 50 verschillende virusscanners.
Ga daarvoor naar deze website: VirusTotal
Klik op de knop Upload and scan file. Je bladert dan naar het exe bestand dat jij in je Downloads map hebt staan, dubbelklikt erop en even later zie je de uitslag.
Ik meen wel dat er een grens zit aan de grootte van een bestand dat je op die manier kunt laten controleren door Virustotal. Vroeger was dat max 64 MB, dacht ik. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Wanneer slechts 1 van de 50 of 60 virusscanners er een bedreiging in ziet, kan dat vals alarm zijn. Wanneer meerdere virusscanners er een bedreiging in zien, dan moet je je eerst maar eens flink op je hoofd krabben of je dat exe bestand wil gaan gebruiken.
 
Maar wat als je de blokkering opheft,zit er waarschijnlijk een keylogger of iets dergelijks in!?
 
Er staat: "Dit bestand is afkomstig van een andere computer en wordt mogelijk geblokkeerd om deze computer beter te beveiliging."
Let op het woordje "mogelijk". Het is dus niet op voorhand zeker dat dit bestand geblokkeerd zal worden, en meestal gebeurt dat ook niet. Je moet het als een waarschuwing zien, meer niet.

In mijn map Downloads\Programma's zitten tientallen programma's, die ik zelf gedownload heb of met een USB stick heb overgezet van een andere pc. Wanneer ik met de rechter muisknop op zo'n exe bestand klik en dan de Eigenschappen opvraag, zie ik altijd diezelfde waarschuwing. En daar zouden allemaal keyloggers of erger in zitten? Wel nee, joh!

Dan moet je niet meteen op tilt slaan en aan het ergste denken. Het betekent gewoon dat exe bestanden gevaarlijk kunnen zijn. Het zijn namelijk uitvoerbare bestanden, net zoals de meeste programma's. Exe is de afkorting van het Engelse Executable, en dat betekent Uitvoerbaar in het Nederlands.
Exe bestanden zijn natuurlijk heel iets anders dan jpg of png bestanden. Dat zijn gewoon afbeeldingen en die kunnen geen kwaad aanrichten.

Doorgaans hoef je de blokkering helemaal niet op te heffen. Als jij er zeker van bent dat je dat exe bestand (dat programma dus..) van een veilige website hebt gehaald, dan kun je er dubbel op klikken om het uit te voeren. Of je klikt erop met de rechter muisknop en je kiest dan 'Als administrator uitvoeren'.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan