• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Externe hdd als NAS, beveiliging waarop letten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Korrigan

6 tigger met gebreken.
Lid geworden
3 sep 2013
Berichten
1.966
Waarderingsscore
22
Hallo,
Ik wil mijn externe hdd aan mijn modem hangen (fritzbox 7581)en gebruiken als NAS.
Hoe veilig is dit?
 
Ik twijfel daaraan. Als ze in de NAS kunnen zitten ze ook in de router, zitten ze in de router zitten ze in je netwerk.
 
Ik heb de hdd er vandaag aangehangen, effe proberen of het me zou lukken. Er is wel een wachtwoord nodig. Overigens zijn er maar twee die hier thuis op kunnen. Is er een risico dat er van buiten iemand op komt? Ja natuurlijk hoor ik je zeggen.
 
Ik heb de hdd er toch maar afgehaald. Ook op “advies” van mijn vrouw. ;)
 
Hoe groot die kans is? Dat is van een aantal factoren afhankelijk. Staat de NAS open voor benadering van buitenaf? Zo niet, dan is de kans natuurlijk al weer een stuk kleiner.

Daarnaast is het natuurlijk de vraag of je de openbare Hotspots van bijvoorbeeld Ziggo aan hebt staan. Ze zeggen dat die volledig van je eigen netwerk zijn afgeschermd, maar ik durf daar aan te twijfelen. Je moet toch een beetje van je capaciteit delen.

Ik heb ze die gedeelde hotspots daarom lekker uit staan.
 
De schijf die ik als NAS gebruikte stonden nogal wat belangrijke gegevens op, belasting, afwikkeling erfenis etc. Mijn vrouw was er niet zo voor om dit zomaar aan de fritzbox te koppelen. Ik heb nog de oude hdd van mijn laptop . Misschien ga ik deze er nog eens aan hangen.
 
Dan zou ik er ook niet zomaar die schijf aanhangen. Een oude schijf kan natuurlijk. Gewoon even in een bracket met USB proppen en gaan. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan