• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Facebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

catmen

learning senior
Lid geworden
17 jun 2011
Waarderingsscore
34
Mijn echtgenote kreeg vandaag bij het bekijken van haar fb (ik zit er niet in) de vraag van meta of ze gratis verder wil en dat geeft hun het recht je gegevens te verkopen aan reclame giganten e.a om je gepersonaliseerde berichten te sturen, dat kan volgens mij voor de verkoop van kookpotten zijn maar even goed vragen om bvb Oekraïense schonen te ontmoeten (voor mijn echtgenote dus) klopt mijn conclusie?
Tenzij je 12,99€ betaald dan verkopen ze je gegevens niet, zij krijgt nu al advertenties op mail die waar ze NOOIT op inschreef dus haar mail adres is dus al bekend a.g.v mogelijk gekraakte data bases van instellingen waar ze wel ooit mee zaken deed Of iets kocht. Veel goesting om te "dokken" heeft ze niet, misschien ont-facebooken misschien dan maar? Maar uit ervaring zou ik denken "da word weer ni simpel"

Bij Instagram kreeg ik het zelfde te zien.
Ik koos voor gratis, want ik ga er niet voor betalen.
Meta weet alles al van mij en verdient al genoeg. Ook al zou je gaan betalen, dan blijven ze jou toch wel volgen om daar geld aan te verdienen.

Wat ben ik (mogelijk dan) toch een gelukkig mens dat ik mij nooit heb aangemeld / account heb ingesteld bij :

Facebook,
Instagram,
Twitter,
TikTok,
Linkedin,
Pinterest,
Telegram en
Youtube en verzin er nog maar een aantal die ik niet heb benoemd............

:ROFLMAO::love::eek:

Ben ik dan social-media "arm"? Nee hoor, ik ben bijzonder happy met mijn Whatsapp account.........
Ik lijk johan Derksen wel die ook nooit last heeft van beledigingen / bedreigingen etc. etc. alleen maar door het niet 'lid' willen zijn van allerlei zinnige en onzinnige social-media.

Word je gelukkiger als je lid bent / een account hebt bij één van in de opsomming staande social media? Ik betwijfel het. Enkele mailadressen en een Whatssapp account volstaan volgens mij in uitstekende mate.

Nuance : welke mening van mij, welke foto of ander 'bericht' (foto / video / audio bestand) kan ik NIET delen middels een mailtje of Whatsapp bericht?

Kom maar op met uw (tegen)argumenten.................

Laatst bewerkt:
Ik heb géén argumenten ik gebruik zelf alleen youtube (sporadisch) en whatsapp, mijn echtgenote kijkt zelfs zo goed als nooit op haar fb, maar omdat veel kennissen en familie het hadden stapte zij er ook maar in (slechte motivatie vind ik dat) en als je dan al eens gaat kijken, man man wat een bullshit verschijnt daar toch, elk bord op restaurant word gefotografeerd, zelfs als het naar "kak" smaakt, en kijk eens waar ik geweest ben. Pffff, Pinterest gebruik ik sporadisch om inspiratie op te doen voor mijn schilderijen maar ook daar zie je dingen waar ik me vragen bij stel om o.a vrouwen met enorme borsten en achterwerken niet te noemen maar die zijn mijn inspiratie echt niet.

Ik geloof dat ik het helemaal eens ben met je. Nee, dat geloof ik niet, ik weet het zeker!

Ik heb in mijn vorige bericht per ongeluk overigens 1 leugentje geplaatst. Ik ben van 2010 tot en met 2014 bestuurslid geweest van een landelijke verenging (rashondjes vereniging, u mag 1x raden welk ras....... :) ) en die vereniging had een FB account waar ik dus een paar jaar (min of meer gedwongen) lid van ben geweest.

Mijn (persoonlijke) visie is en blijft : neem / maak een paar mailaccountjes aan, meld je aan bij Whatsapp en de hele wereld is bereikbaar voor je -en omgekeerd- . Al die andere social media platformpjes heb ik / hebben wij imho niet nodig.

Ik ga nog een stap verder : het lid zijn van allerlei soorten social media grenst imho erg dicht tegen (de niet seksuele vorm van) exhibitionisme aan, m.a.w. "ik wil graag gehoord / gezien / opgemerkt worden", pffff.

Laatst bewerkt:
Ik denk er toch over om mijn echtgenote aan te raden fb links te laten liggen, er voor betalen "zot" en trash zit er al genoeg in onze mail.

(y)

Ik wacht met spanning op meningen (tegengesteld aan de mijne) van social-media platformpjes verslaafden....................

Zolang de discussie fatsoenlijk verloopt ben ik best welk bereid mijn overige inzichten te ventileren. Op het moment dat het schelden / beledigen begint haak ik af (als er niet al een MOD heeft ingegrepen),

Tenzij je 12,99€ betaald dan verkopen ze je gegevens niet, zij krijgt nu al advertenties op mail die waar ze NOOIT op inschreef dus haar mail adres is dus al bekend a.g.v mogelijk gekraakte data bases van instellingen waar ze wel ooit mee zaken deed Of iets kocht.
Ik denk niet dat ze het e-mail adres mogen of zullen verkopen. Wel je 'bewegingen' en personalia zoals geslacht, leeftijd en interesses etc..

Ik zit ook nergens. Alleen met regelmaat op youtube om video's te kijken, maar dat is geen volwassen social media, daar mag je als commenter alleen links plaatsen naar yt pagina's, en geen media delen. En de censuur en shadow banning is helemaal onbegrijpelijk, die wordt volgens mij niet alleen door yt zelf gedaan.

Mijn zus heeft vandaag hetzelfde euvel ervaren en heeft 2 accounts en is al van plan minstens een te gaan sluiten, misschien twee.
Ik heb zelf nog niet gekeken, kijk maar heel af en toe. Dus ze doen hun best maar.
Het is wel een ideale manier om nog wat contact te houden met ver wonende familieleden en wat leuke dingen te delen.
Maar het is niet iets onoverkomelijks, dus mijns inziens zal FB mensen een hoop mensen weg jagen op deze manier.

Persoonlijk vind ik dat totaal niet erg, hopelijk "ontdekt" men dan forums weer opnieuw.

Ik heb heel veel aan Facebook; contact houden met familie zonder dat je dat altijd per telefoon hoeft te doen. Ook met foto's, filmpjes erbij, en ook interactie dan van andere mensen daar weer bij.
Ik heb heel veel mensen leren kennen via hondengroepen [met name border collie groepen], fotografie groepen.
Ik vind het ook ideaal mbt vragen die je zomaar ineens hebt.... er is altijd wel een groep voor, en over het algemeen heb je vrij snel antwoord. Ik hou er van :D
En sinds kort ben ik lid van een schapen groep op FB, nu Blauwtong heerst in het land is dat zo'n fijne groep om info te delen over wat wel te doen en wat niet.
Voor mij is heeft FB echt heel veel waarde. Wil ik daar zoveel voor betalen? Nee.
Het baart me wel zorgen wat ze van plan zijn. Er is al een vriend die zijn FB gaat opdoeken. En dat mag uiteraard, maar dan zijn ook de gezamenlijke herinneringen weg [alleen te snappen voor FB gebruikers 😇 ]
Ik baal heel erg van deze ontwikkeling.

@Marvel : wat kan je met FB wat je niet met Whatsapp en / of de mail kunt doen?

Volgens mij is Whatsapp hét middel om ff snel met één of meerdere familieleden te communiceren al dan niet het bericht vergezeld laten gaan van (multi)media.

I know, Whatssapp is een beetje mijn stokpaardje, vandaar mijn vraag, maar als ik mij de tijd herinner dat ik noodgedwongen FB moest gebruiken, dan krijg ik voornamelijk 'onrustige' / 'drukke' beelden, niet zijnde de rust die een Whatsappje uitstraalt en het is maar net wie je in een (persoonlijke) groep opneemt om het berichtje naartoe te sturen. Ik zie dus nog niet direct dé voordelen van FB t.o.v. WA.

Nieuw bij FB , betalende gebruikers krijgen geen advertenties meer te zien op hun profiel of geen advertenties per e-mail .Dat had FB al een tijdje aangekondigt .
Of volgen jullie het sociaal media gebeuren niet ?

Ik denk niet dat ze het e-mail adres mogen of zullen verkopen. Wel je 'bewegingen' en personalia zoals geslacht, leeftijd en interesses etc..
Lees eens heel goed het privacybeleid van Facebook wat ze met jouw content mogen doen waarmee jij akkoord bent gegaan bij aanmaken en registreren van account .
Bij content behoort ook afbeeldingen, foto's . Ik ben er vrij zeker van dat 90 % niet eens weet dat die gedeelt word op mediaservers waar iedereen bijkan !

Als je FB niet gebruikt, dan heb je er uiteraard geen kennis van, evenals last of gemak.
Ik hoor zéér regelmatig bekende en minder bekende Nederlanders in TV programma's zuchten / kreunen en steunen hetgeen hun allemaal op de social media overkomt / wordt aangedaan.

Als je geen account hebt, dan heb je er dus ook geen last van. 😺

het enige nieuwe is dat je nu kan betalen om van reclame verlost te zijn.
(Je gegevens verkopen etc. was allang inbegrepen)

ik heb wel fb
Omdat er heel veel content op staat over een van mijn andere hobby's dat je elders niet meer kan vinden.

Ik plaats nooit iets persoonlijks en reclame kan ik wel tegen.
voor ongein heb ik een speciaal mailadres dus dat is het probleem ook niet

Da's een duidelijke en begrijpelijke stelling, idd. als je nooit persoonlijke zaken plaatst en reclame niet erg vindt, dan oké zou het in sommige gevallen mogelijk wat kunnen betekenen.

Enigste waar ik mij wat over verbaasde was jouw opmerking m.b.t. info die wel op FB te vinden is maar elders niet. Ik kan mij niet voorstellen dat Google over welk onderwerp dan ook minder content zou bevatten dan FB.

fb is laagdrempelig
jouw rashondjes vereniging is daar best een goed voorbeeld van.
bijna iedereen weet wat fb is en kan wat op hun pagina schrijven als ze lid zijn.
vroeger was een clubblad nog vrij gangbaar en toen waren er waarschijnlijk ook nog rashondjes forums en dergelijke.
Die bronnen zijn nu waarschijnlijk grotendeel bijna dood of verdwenen.

Soms is het fijn als iemand in je eigen taal met je mee kan denken
of is het gewoon leuk om foto,s en filmpjes van andere te kijken die jouw hobby delen

Mijn ervaringen met FB waren in die paar jaren dat ik dus noodgedwongen lid was van die 'club':

een 'druk' en onoverzichtelijk en vooral ondoorgrondelijk medium. Ik mag graag 101% controle hebben over mijn internet activiteiten en bij FB had ik niet direct de indruk dat ik 'in lead' was.

Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de 'serene' rust / simpelheid van een mailtje of zelfs een Whatsappje, dan werd je in de tijd dat ik lid was van die FB club, overweldigd door (start)pagina ('s) met allerlei kleurtjes / vakjes en héél veel informatie in kadertjes en ook nog eens met verschillende fonts en grootte van fonts. Niet helemaal mijn dingetjes.

Echter, een ieder mag / moet gebruiken wat 'ie prettig vindt en als hij / zij de lay-out ook nog kan waarderen dan is iedereen weer happy.

Laatst bewerkt:
een 'druk' en onoverzichtelijk en vooral ondoorgrondelijk medium. Ik mag graag 101% controle hebben over mijn internet activiteiten en bij FB had ik niet direct de indruk dat ik 'in lead' was.

Dat klopt zeker.
fb bepaald wat je ziet op je startpagina en later terugvinden wat je daarop alleen hebt gelezen is vrijwel niet te doen

Maar de starpagina is ook niet het onderdeel waar ik gebruik van maak.
Als je naar een pagina gaat met het onderwerp waar je in bent geïnteresseerd staan de berichten wel gewoon keurig op volgorde.
en zijn ze prima vindbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan