• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Fatale restore met EaseUS Todo Backup Free

Status
Niet open voor verdere reacties.

maulem

Vaak hier
Lid geworden
23 feb 2017
Berichten
649
Waarderingsscore
29
Vorige week een crash gehad. Na een disk restore met EaseUS Todo Backup Free wou de pc niet meer opstarten. Met media creation tool een USB-herstelstick gemaakt. Er zat een fout in de Bcd. Geprobeerd de bootconfiguratie-bestanden te herstellen maar zonder succes. Naar de zaak teruggeweest. Die gast raadde me aan om alles overnieuw te installeren. Toen maar Windows overnieuw genstalleerd.

Gelukkig bood Ease US nog wl de optie File recovery, dus ik heb de Users map naar het nieuwe systeem ingekopieerd. Intussen is alles weer op rolletjes... toch even schrikken !

Om dit in de toekomst te voorkomen, ben ik nu op zoek naar een alternatief voor EaseUS Todo. Ik heb net een backup gemaakt met Aomei backupper free maar zowel de WinPE als de Linux-based bootable rescue disc willen niet booten.

Wie heeft er ervaring met restore en is dit betrouwbaar onder bijv. Aomei backupper of een andere voor mijn part betaalde backup oplossing ? Ik backupte vroeger altijd met Acronis True Image maar dit schijnt tegenwoordig een nogal onhandelbaar programma te zijn.
 
je dient wel de secure boot optie uit te zetten wil je van eender welke opstart cd opstarten om vervolgens een backup terug te kunnen plaatsen ..al de genoemde backup tools laten je toe een opstart cd of usb stick aan te maken ...
 
klopt, maar mijn BIOS heeft geen Secure boot optie. EaseUS heeft trouwens ook een Linux-based Rescue Disk en die boot zonder problemen.
 
je zegt dus in feite nog een gewone bios te gebruiken ...zonder secure boot en toch starten de opstart cd's niet op !
in veronderstelling dat deze dus wel ingesteld staan om als eerste op te starten vermoed ik dan eerder dat er iets mis gelopen is met deze aan te maken .... zelf heb ik hier meerdere oude desktop's met de oude bios(en) en kan op al deze gewoon opstarten van eender welke opstart cd of usb stick ... al de door u genoemde tools heb ik ooit al eens gebruikt maar ik vind de acronis treu image ver uit de beste ...daarna komt de Aomei backupper pro en als laatste de EaseUS Todo backup
 
Tja, dat is een UEFI BIOS. Volgens info op https://forum-en.msi.com/index.php?topic=272698.0 is het bij Click BIOS 5 zo dat Secure Boot per default op Disabled staat, dus dat zal bij mijn Click BIOS 4 ook zo zijn. Die computer is geen 2 jaar oud.

Bij het maken van de rescue disks vanuit Aomei is volgens het programma alles goed verlopen en de cd-lade gaat erna ook open. De cd's starten ook gewoon op maar daarna gebeurt er niks meer en het scherm blijft zwart.

--- Update ---

Ik heb net nog eens een nieuwe Windows PE rescue disk met Aomei gemaakt, maar dan bij create the bootable disk niet voor de UEFI boot mode optie gekozen maar voor Legacy boot mode. En deze disk boot wl. Ik kom nu gewoon in de rescue omgeving.

i.i.g bedankt voor de hulp
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je vraag is mij (bijna) uit het hart gegrepen. Ook hier had ik gisteren nog een opstartprobleem met W 10. Noch de mogelijkheid om met herstel-cd van W10, noch met EaseUsTodobackup kreeg ik het voor elkaar. Bij EUTB was er zelfs geen muisfunctie om bij openen van het opstartscherm een keuze te maken.
Wat mij goed gered heeft is "AX64TM" (naam recent wat gewijzigd maar nog wel te vinden.) Er was een tijd geleden een artikel in C!T omdat het en makkelijk en probleemloos programma is. Dat klopt. Voor een gering bedrag krijg je toegang, en te gebruiken op meerdere computers (ook van familie). Maakt ofwel op jouw verzoek, ofwel automatisch ieder uur een backup. Opstarten vanaf de wel van tevoren (!) gemaakte opstart cd gaat vlot en hij vindt vlot de door jou opgeslagen backup (ook op USB-schijf)."Restore" duurt uiteraard even, en dan start pc spontaan op. Wel vanaf tijdstip laatste backup. Dat was bij mij van 3 dagen eerder; miste alleen wat emails. Kijk maar op http://ax64.com/
en je kan eerst de trial uitproberen. Doen!
 
Ik ben van EaseUs afgestapt omdat die blijkbaar, afhankelijk welke back-up/restore optie je kiest, niet overweg kan als er nog een extra partitie op de geback-upte drive staat die je niet mee wilt back-uppen. Zelf vind ik het wat onduidelijk aangegeven hoe en wat je gaat back-uppen en restoren.
Ik gebruik nu tot volle tevredenheid Macrium Reflect free op mijn desktop en laptop. Al diverse keren probleemloos een image terugezet.
 
Ik ben overgegaan tot het gebruik van Macrium Reflect Free, is het voor een uefi/gpt systeem gebruikelijk dat ik alle partities op de GPT disk selecteer om te backuppen? Dat staat her en der op internet aangegeven, en het is ook de default in Macrium. Ik heb zo een eerste full disk backup gemaakt. Dat gaat dus niet mis bij restoren..?
 
Weet ik niet. Ik heb zelf geen GPT disk. Zie hier mijn indeling:


Je ziet hier welke partities ik mee neem en welke niet. Terugzetten gaat hier vlekkeloos.

Ik zit een beetje te "prutsen" met de attachements. Als ze zichtbaar zijn gaat het alleen om "computerbeheer 2.jpg"
Die andere kreeg ik niet gewist.
 

Bijlagen

  • Computergeheer.jpg
    Computergeheer.jpg
    17 KB · Weergaven: 23
  • Computergeheer 1.jpg
    Computergeheer 1.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 24
  • Computergeheer 2.jpg
    Computergeheer 2.jpg
    24,9 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt door een moderator:
@Veng wil jij beweren dat je de SSD opgedeeld heb in meerdere partities en dus de D partitie gebruikt voor de backup..
58deb5a5d6eaf-Ashampoo_Snap_2017.03.31_22h01m09s_004_.png


das niet zo verstandig ..stel voor dat de SSD niet meer te benaderen is hoe plaats jij dan deze backup dan terug !
 
Nee sorry. Dat zou wel dom zijn:wink:. Zie hier mijn totale back-up plaatje:
Back-up  scenario.gif

Dus twee gescheiden HD's welke voor elkaar back-up zijn. Daarnaast nog alles op externe HD's
De naamgeving verwart je.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry ik dien effe chinees te leren om daar aan uit te kunnen ...:biggrin:
 
Het is een backup toestand die ook voor mij compleet onlogisch is.
Elke back-up partitie op elke van de drie HD/SSD? wordt voorafgegaan door een besturingssysteem.

Data archivering: de beste methoden
 
Haha., Ja dat plaatje is ook voor mezelf bedoeld. Ik dacht ik stuur het even mee.
Nou. Dan ga ik het proberen uit te leggen:
Van mijn os maak ik een image en back-up die op de 2e hd. Die tweede hd is ook mijn dataschijf. Belangrijke data daarvan back-up ik weer op hd 1. Zo heb ik dus twee gescheiden hd's met belangrijke files op de ene en een back-up op de andere. Ze zijn dus in feite elkaars back-up.

Daarnaast back-up ik zowel de d:partitie van de eerste hd en de volledig 2e hd nog eens extra naar twee externe hd's. De eerste externe staat uitgeschakeld naast de pc, dus als die gestolen wordt ben ik nog alles kwijt. Vandaar nog eens af en toe een back-up naar een externe hd maak die elders in huis ligt.

E.e.a. doe ik met AlwaySync
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals jij het doet beschouw je het besturingssysteem dus net zo hoog in als al je persoonlijke data.
Ik zou juist ervoor zorgen dat al mijn persoonlijke data goed geborgd zal zijn.
Een besturingssysteem is altijd opnieuw te installeren of via een recentelijk gemaakt image terug te zetten.
 
Ik hoop dat mijn persoonlijke data goed geborgd zijn. Daarnaast is mijn os ook zeer belangrijk. Zit vol met andere software. Ik zou het een ramp vinden als ik mijn os opnieuw moest installeren en vooral al mijn software opnieuw zou moeten instellen. Dat doe ik alleen als ik van pc wissel. Dus na 5 tot 7 jaar.
Het n doen wil niet zeggen dat ik het andere moet laten.
En het werkt prima zo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb twee weken geleden een backup gemaakt met Macrium Reflect Free succesvol teruggezet op mijn uefi/gpt systeem dus - Veng - nog bedankt voor de tip! Ik heb hierbij gebruik gemaakt van de rescue cd-rom van Macrium. Erg fijn programma.
 
"Erg fijn programma."
Ook mijn idee:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan