• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sticky Firefox optimaliseren en andere tips

A

Abraham54

Gast
Deze tips komen van:

Beperk de schrijfacties van Firefox
Standaard schrijft Firefox erg veel naar de harde schijf. Dat verlaagt de snelheid van Firefox.​
U kunt de schrijfacties van Firefox drastisch beperken door de tijdelijke netwerkopslag van Firefox te verplaatsen naar het RAM-geheugen en door de sessieherstelfunctie praktisch geheel uit te schakelen. Hiervoor doet u het volgende:​

Plaats de tijdelijke netwerkopslag van Firefox in het RAM-geheugen
Door de tijdelijke netwerkopslag van Firefox te verplaatsen van uw harde schijf naar het RAM-geheugen, vermindert het aantal schrijfacties van Firefox op de harde schijf. Hierdoor wordt uw Firefox waarschijnlijk merkbaar sneller. De prijs die u hiervoor betaalt is gering: het "kost" u slechts 200 MB RAM-geheugen.​
Let op: doe dit niet wanneer uw computer minder dan 2 GB RAM-geheugen heeft! Want met weinig RAM-geheugen kunt u zelfs geen 200 MB missen.​
Ga als volgt te werk:​
a. Tik in de adresbalk van Firefox:​
about:config
Druk op Enter.​
Klik vervolgens op de knop om het risico te aanvaarden.​
b. In de filterbalk (niet in de adresbalk!) kopieert en plakt u de volgende zoekterm:​
browser.cache.disk.enable​
Zet de waarde op false door erop te dubbelklikken. Daarmee schakelt u de netwerkopslag op de harde schijf volledig uit.​
c. Kopieer en plak nu de volgende zoekterm in de filterbalk:​
browser.cache.memory.enable​
Deze waarde zou al op true moeten staan; zo niet, dubbelklik erop zodat hij alsnog op true komt te staan.​
d. Kopieer en plak nu in de filterbalk:​
browser.cache.memory.capacity​
Deze waarde zou al moeten bestaan (indien niet, maak hem nu aan). De integerwaarde is thans waarschijnlijk -1, wat de grootte van de tijdelijke RAM-opslag automatisch instelt afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid RAM-geheugen. Ik adviseer om hem in alle gevallen in te stellen op 204800 (KB, wat overeenkomt met 200 MB). Dat is doorgaans meer dan genoeg voor alle hoeveelheden RAM-geheugen.​
e. Sluit Firefox en start hem opnieuw. U bent klaar! Kijk het als volgt na:​
Tik in de adresbalk van Firefox:​
about:cache
Druk op Enter.​
Tussen twee haakjes: u ziet dan ook een vermelding van een "appcache" die nog steeds op de harde schijf staat, maar het is geheel overbodig om ook die (veel minder vaak gebruikte) tijdelijke opslag naar het RAM-geheugen te verhuizen.​

Schakel sessionstore uit
De functie sessionstore zorgt ervoor, dat Firefox onthoudt welke webpagina's er geopend waren bij een onverwachts eruit knallen van Firefox. Die functie is handig, maar veroorzaakt erg veel schrijfacties.​
U kunt die functie als volgt praktisch uitschakelen:​
Tik about:config in de adresbalk van Firefox en druk op Enter. Klik vervolgens op de knop om het risico te aanvaarden.​
In de filterbalk tikt u de zoekterm: sessionstore​
Dubbelklik op de term: browser.sessionstore.interval. De standaardwaarde is 15000, wat staat voor 15 seconden. Voeg drie nullen toe aan de bestaande waarde, zodat die 15000000 wordt (let op: te veel nullen intikken veroorzaakt een storing!). Druk op de OK-knop.​
Sluit Firefox en start hem opnieuw.​

Optimaliseer af en toe de Places-gegevensbank in Firefox
In uw Firefoxprofiel zit een sqlite-gegevensbank genaamd Places, die na langdurig gebruik op een opgezwollen gatenkaas gaat lijken. Daardoor wordt uw Firefox langzamer.​

U kunt dan uw Firefox wat versnellen, door die gegevensbank te optimaliseren: u maakt van de opgeblazen gatenkaas dan weer een compacte kleinere kaas. Dat kan als volgt:​
Tik in de adresbalk van Firefox in:​
about:support
En druk op Enter.​

Bijna onderaan op de pagina die u dan te zien krijgt, ziet u een kopje genaamd Places-database. Klik daarbij op de knop Integriteit verifiëren.

Klaar! Herhaal dit eens per maand, dan verliest uw Firefox tenminste geen snelheid door een opzwellende gegevensbank.
 
Helaas heb ik vaker gemerkt dat about:config bij mij niet werkt.
Krijg dan een melding Hmm. Dat adres ziet er niet goed uit.
Controleer of de URL juist is en probeer het opnieuw.

Want ik merk dat Firefox snel langzamer wordt, waarschijnlijk door jou omschreven probleem.
 
"Helaas heb ik vaker gemerkt dat about:config bij mij niet werkt. "
Vreemd. Dan lijkt er toch iets met je FF aan de hand te zijn. Dan zou ik die eens refreshen of opnieuw installeren.
Op het internet, maar daar heb je zelf natuurlijk ook al gekeken, is hier weinig tot niets over te vinden. Een teken dat het bij jouw systeem moet liggen.
De laatste tijd zweer ik bij
sfc /scannow

Dism.exe /Online /Cleanup-image /CheckHealth The command checks the image for the corruption flag and returns its findings to you but does not run repair operations.
Dism.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth The command scans for component store corruption but does not correct any issues
Dism.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth The /RestoreHealth parameter runs a scan for corruption and attempts to repair any issues that it finds automatically.

Of je alle drie die Dism's moet uitvoeren weet ik niet eens. Abraham gaaf me ooit die laatste. Ik denk dat dit voldoende is als je gestart bent met sfc /scannow.
In elk geval weet je dan zeker dat je windows files een beetje op orde zijn.
 
Laatst bewerkt:
De tips van jou gaan helaas niet werken voor mij.
Want ik heb Windows afgelopen weekend erop nieuw opgezet.
Daarbij dus ook Firefox erop nieuw opgezet en standaard na een upgrade en nu dus na een herinstallatie, gebruik ik standaard al cmd met alle 4 de opties die jij geeft.
Dit omdat er vaak fouten na een upgrade ontstaan.
Ook had Firefox voor de herinstallatie dit probleem.
 
"Ook had Firefox voor de herinstallatie dit probleem. "
Begrijp ik je nu goed dat je zowel voor als na herinstallatie dit probleem hebt!
Kan je FF download niet corrupt zijn?
 
Kan je FF download niet corrupt zijn?

Bij beide keren, dat zou dan wel heel toevallig zijn.
Daarbij werkt Firefox voor de rest zonder problemen.
 
Probeer eens "about:support" en als dat werkt naar beneden scrollen.
FF heeft blijkbaar echt moeite met het adres. Wel of niet werken van "about:support" geeft dan weer wat extra info.
Als laatste zou ik dan nog denken aan e.o.a. (ad)blocker/firewall
 
Ik heb Firefox gereset en het werkt nog niet.
Adblocker gaat automatisch uit op de startpagina van Firefox, dus dat is het niet.
Firewall is van Windows, dus dat lijkt mij ook niet het pobleem.

Ik kan wel in About:support komen.
Waar moet ik daar na kijken?
 
Enigste probleem waar ik nu nog tegen aanloop is deze.
Ik namelijk nergens een optie om het aan te passen.

d. Kopieer en plak nu in de filterbalk:
browser.cache.memory.capacity
Deze waarde zou al moeten bestaan (indien niet, maak hem nu aan). De integerwaarde is thans waarschijnlijk -1, wat de grootte van de tijdelijke RAM-opslag automatisch instelt afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid RAM-geheugen. Ik adviseer om hem in alle gevallen in te stellen op 204800 (KB, wat overeenkomt met 200 MB). Dat is doorgaans meer dan genoeg voor alle hoeveelheden RAM-geheugen.
 
"Ik kan wel in About:support komen. Waar moet ik daar na kijken? "
Zie #1: "Bijna onderaan op de pagina die u dan te zien krijgt, ziet u een kopje genaamd Places-database. Klik daarbij op de knop Integriteit verifiëren.

Klaar! Herhaal dit eens per maand, dan verliest uw Firefox tenminste geen snelheid door een opzwellende gegevensbank."

"Enigste probleem waar ik nu nog tegen aanloop is deze.
Ik namelijk nergens een optie om het aan te passen.
"
Als je in onderstaande venster komt, klik dan "Alles tonen" Beetje lastig dat dit niet als link wordt aangegeven.

1587399810171.png
 
Bedankt, nu kan ik het aanpassen, maar geeft hij een melding dat ik een waarde in moet voeren.
204800 invoeren, lukt dus niet.

5e9dd0b0c3d49-11.png
 
Ik vraag me af of je die variabele mag wijzigen in een groot getal. Bij mij staat er "-1".
Ik kom wel andere variabele tegen: "browser.cache.memory.max_entry_size ". Die staat bij mij op 5120.
Zelf ben ik gestopt met aan al deze settings te komen. Je weet onvoldoende wat je doet en ook weet je niet wat er met en update gebeurt. Of je dan weer alles opnieuw moet instellen.
 
Vind het maar onzin om iets in FF te veranderen, gebruik dat ding standaard en alles werkt snel en zonder problemen.

Maar ja, als je je verveeld en toch niets hebt te doen....
 
Bedankt, nu kan ik het aanpassen, maar geeft hij een melding dat ik een waarde in moet voeren.
204800 invoeren, lukt dus niet.

5e9dd0b0c3d49-11.png

Heb je wel of niet op het blauwe vinkje geklikt?
 
Vind het maar onzin om iets in FF te veranderen, gebruik dat ding standaard en alles werkt snel en zonder problemen.

Gelukkig draait de wereld niet alleen om jou mening.
Ik ervaar wel veel vertragingen na een tijdje en ik heb geen zin om steeds de boel op te moeten schonen,
om het weer sneller te maken.
 
"Ik ervaar wel veel vertragingen na een tijdje"
Dan ben ik dus niet de enige
"en ik heb geen zin om steeds de boel op te moeten schonen, om het weer sneller te maken. "
Ik heb het idee dat het draaien van Ccleaner dat verbetert. Vandaar ook dat ik onderstaande eens een poosje ga proberen.
"Bijna onderaan op de pagina die u dan te zien krijgt, ziet u een kopje genaamd Places-database. Klik daarbij op de knop Integriteit verifiëren. "
Het lastige is dat het een troebel beeld is: de ene keer lijk ik er meer last van te hebben dan de andere keer en een crt/F5 refresh bv. is vaak wel snel. Gevoelsmatig blijf ik die DNS nog verdenken.
Daarom ook nog maar eens gedaan:
ipconfig /flushdns en netsh winsock reset.
 
Ik gebruik zelf regelmatig schijfopruiming, omdat ik Ccleaner en Wisedisk cleaner niet altijd vertrouw.
In het verleden wel een Windows problemen gehad en ik vermoed dat hun daar de oorzaak van zijn.

Maar ik wil gewoon zonder steeds te moeten opruimen, een snelle browser houden.
Maar dat zal waarschijnlijk lastig zijn, want Google Chome had dit probleem op een gegeven moment ook.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan