• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Firefox speelt geen filmpjes meer af van RTL

Black Tiger

Netwerk hobbyist. :)
Lid geworden
16 sep 2019
Waarderingsscore
668
Sinds vandaag (volgens mijn zus) spelen filmpjes op RTL niet meer af. Geprobeerd zonder adblocker, dan spelen de reclame filmpjes wel af, maar dan is het stop. Dan kun je wel klikken op het filmpje dan staat ie op pauze, en dan weer op play en dan gaat hij laden en blijft laden.
Gaat hier dus om video's die je op rtl.nl kunt bekijken.

Met adblocker aan komt deze melding:
video decoder or demuxer had an error with the content
(PLAYBACK_VIDEO_DECODING_ERROR)

Edge: Soortgelijk gedrag maar na klikken werkt het wel gewoon
Chrome: Geen probleem met afspelen, ook niet met adblocker actief.

Het euvel is eenvoudig reproduceerbaar, heb dit op mijn eigen PC ook getest en ook daar vertoont Firefox dit probleem.
SBS geeft geen probleem met filmpjes.

Hier Firefox, met Ublock Origin geen problemen. Kan je een linkje plaatsen naar een filmpje waarmee je problemen het?

Elk willekeurig filmpje en het is zowel bij mijn zus alsook bij mij dus het ligt niet aan mijn of haar PC.
Dus het maakt niet welk fimpje maar deze bijvoorbeeld.

Ik krijg dus dit de hele tijd te zien alsof ie blijft laden. En dat is zelfs zonder ublock actief.
afbeelding.png

Firefox 137.0

En als ik hier op mijn eigen link klik met uBlock uit, krijg ik weer die foutmelding ook.

Hier met Firefox en Ublock het zelfde probleem.
Ik denk dat RTL dit bewust doet of heeft aangepast op hun site.
Vooral om over te stappen naar RTL Premium.

Want ik kijk al jaren zonder problemen video`s en ervaar dit soort dingen normaal nooit.

Mijn zus dus ook al jaren geen probleem.

Krijg jij ook die foutmelding als je uBlock uitchakeld?

Ik denk dat RTL dit bewust doet of heeft aangepast op hun site.
Ja ofwel iets aangepast ofwel het komt door de update van Firefox. Want anders is het raar dat Edge en Chrome er geen last van hebben. Lijkt me zo.

Elk willekeurig filmpje en het is zowel bij mijn zus alsook bij mij dus het ligt niet aan mijn of haar PC.
Dus het maakt niet welk fimpje maar deze bijvoorbeeld.

Ik krijg dus dit de hele tijd te zien alsof ie blijft laden. En dat is zelfs zonder ublock actief.
afbeelding.png

Firefox 137.0

En als ik hier op mijn eigen link klik met uBlock uit, krijg ik weer die foutmelding ook.
Bij mij speelt het filmpje zonder problemen af (Firefox 137.0).
Welke plugins heb jij in Firefox? Mogelijk ligt daar de oorzaak.

Dus dan werkt het wel.
Ja die reclame is het probleem ook niet, die krijg ik ook te zien. Maar na de reclame het filmpje waar je feitelijk naar wilt kijken, daar gaat het bij ons dan mis.

Ik heb hetzelfde euvel. Een korte workaround gevonden.
Open een nieuw prive venster (incognito) en de filmpjes spelen prima af..
In Firefox

Ha ja geweldig, dat is inderdaad een workaround maar het werkt wel. Vaagheid.
Wel mooi gevonden! Kan ik alvast zus deels blij maken.(y)(y)(y)
Nu nog een oplossing zodat het ook normaal kan.

Dus niet alleen de reclame maar ook het filmpje? Vreemd. Dan zijn er hier dus 2 zonder problemen en we hebben er 3 die wel het probleem hebben.
Ik heb ook al geprobeerd met alle extensies uitgeschakeld maar ook dat hielp niet.

Reclame zie ik niet (blokker) en filmpje speelt helemaal.

Het enige wat ik bij de instellingen zie op het gebied van afspelen is in het tab Algemeen:
"Digital Rights Management (DRM)-inhoud"
en daar staat een vinkje. Geen idee of ik onzin meedeel.

DRM-inhoud uitschakelen en weer inschakelen​

Volg de stappen hierboven om het vinkje naast DRM-beheerde inhoud afspelen in de sectie Digital Rights Management (DRM)-inhoud van de Firefox instellingen te verwijderen, en plaats vervolgens het vinkje weer. Hierdoor laadt Firefox DRM-componenten opnieuw."

Laatst bewerkt:
In de speler heb je bij de instellingen keuze uit videokwaliteit. Daar al iets geprobeerd ? Bij mij staat het op Auto.

Ik heb ook een vinkje staan bij "DRM beveiligde inhoud toestaan" dus dat zal het niet zijn.
Waar dat van video kwaliteit staat weet ik niet, kan ik zo vlug niet vinden. Zal ook wel op Auto staan aangezien ik zoiets niet wijzig en alles standaard laat staan.

Maar op dit moment krijg ik weer alles met die foutmelding:
Video decoder or demuxer had an error with the content
(PLAYBACK_VIDEO_DECODING_ERROR)
en alleen bij RTL. Andere sites geen last.

Ik had nog iets bij bericht #13 geplaatst. Vinkje weghalen (en misschien tab sluiten en openen), en vinkje weer terugplaatsen.

Btw, als ik dat vinkje weghaal krijg ik:
"Unable to instantiate a key system supporting the required combinations(DRM_NO_KEY_SYSTEM)"
dus andere melding.
Maar op Internet vind ik wel wat text wat zegt dat jouw foutmelding met DRM te maken kan hebben.

Hallo,

Start Firefox "Nieuwe privévenster" eens op: Klik rechtsboven op de 3 streepjes > klik Nieuwe privévenster.
Probeer het nu nog eens.

Hallo,

Start Firefox "Nieuwe privévenster" eens op: Klik rechtsboven op de 3 streepjes > klik Nieuwe privévenster.
Probeer het nu nog eens.
Wel de topic lezen Abbs ;)
Dat heb ik als advies gegeven en in privévenster werkt het wel.

• Leuk
Waarderingen: abbs
Ha ja geweldig, dat is inderdaad een workaround maar het werkt wel. Vaagheid.
Wel mooi gevonden! Kan ik alvast zus deels blij maken.(y)(y)(y)
Nu nog een oplossing zodat het ook normaal kan.
Ik zal vanavond is puzzelen (als ik tijd heb) voor een definitieve oplossing.
Ben ook benieuwd wat nu de reden is. Erg vaag inderdaad.

Terug
Bovenaan