• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost flikkerend beeldscherm boven 28% helderheid

wdmryamd

Nieuw lid
Lid geworden
12 okt 2024
Berichten
14
Waarderingsscore
1
Beste leden,

Een tijd geleden bij het bekijken van een manual filmpje op Youtube, begon mijn scherm plots te flikkeren. Herstarten e.d. brachten geen redding. Verder zoeken.
De flikkering verdwijnt wanneer de helderheid van het beeld onder de 28% blijft. Eens hier boven, versnelt het flikkeren evenredig met de sterkte, dus hoe lichter het beeld, hoe sneller.


Relevante software en hardware die ik gebruik
...Laptop HP Pavilion 15-eh0081nb / 16GB / 04/2021
AMD Radeon / AMD Ryzen 5 4500U
Windows 11 23H2 build 22631.4317 / update KB5044285 op 12/10


Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Updaten van het Bios en de videodriver, aanpassen van de refresh-rate, alle beeldscherm instellingen in Windows 11 en de instellingen van de videokaart zelf veranderen, opstarten in veilige modus, niets blijkt te helpen. Bij starten taakbeheer stopt de flikkering ook niet.
In de Bios modus is er ook flikkering evenals bij het opstarten van de laptop doch deze stopt bij het aanmeldscherm van Windows (indien helderheid onder de dezelfde 28% blijft, hoger geeft ook dan flikkering).
Bij het aansluiten van een extern scherm geeft het 2de scherm geen probleem noch bij de instelling uitbreiden, noch bij dupliceren.
De testen van de HP PC hardware diagnostics geven geen foutmeldingen.
De temperatuur van de videokaart is normaal.
Het rare is dat alles normaal werkt, zij het met een niet helder (ofwel flikkerend) scherm.
help !
Indien voor iemand bruikbaar als mogelijk leiden tot oplossing: TechpowerUp GPU-Z en Furmark2 x64 op pc aanwezig.
 
Indien een externe monitor erop kunt aansluiten en je hebt het daarop ook dan is het het grafische deel, de geïntegreerde AMD Radeon RX Vega 6, anders is het de aansturing van de monitor zelf.

Je hebt nog steeds garantie al zullen beweren van niet.
 
Pearl, extern scherm levert geen problemen op.
Wat bedoel je met aansturing van de monitor ? Software- of hardwarematig ?
 
Na de GPU is er nog meer elektronica om het beeldscherm aan te sturen maar wat is de vraag.
Zou garantie claimen.

Zijn wel vervangende beeldschermen te koop maar of het dan is opgelost?

Of blijven werken met die externe monitor, niet handig als de laptop mobiel moet zijn.

2 weken terug een nieuwe desktop monitor aangeschaft, traag opstarten een trillend beeld, verdween wel na een poosje maar ergerlijk.
 
Pearl,
Wat de oorzaak kan zijn, is natuurlijk de vraag en moeilijk uit te zoeken als je de kennis/mogelijkheden niet hebt.
De externe monitor is niet de handigste oplossing en op zich werkt mijn laptop perfect, zij het dus op een kwart van de helderheid.
En zoals je schrijft, is het de vraag of een ander scherm een oplossing is. Ik kan alsnog het scherm misschien even loskoppelen en terug aansluiten zodra ik tijd heb. Wie weet.
Even kijken naar de mogelijkheden ivm de garantie lijkt mij inderdaad de beste oplossing.
Bedankt voor je inbreng.
 
Dit lijkt mij de LED backlighting die hapert, want het gebeurt ook in het BIOS. De grafische kaart staat hier helemaal los van. Dat blijkt ook uit de goed werkende tweede monitor.

Vroegu wilde er nog wel een vervangbare inverter (de regelelektronica voor de helderheid) in het scherm zitten maar hier kan ik die niet vinden, dus zou misschien het hele scherm vervangen moeten worden. Of het moet op het moederbord zitten, dat kan ook, want op 'inverter' voor dat type vind ik helemaal niks.

Hoe langzaam kan je het laten flikkeren ? En gaat het tussen volledig aan en uit ?
 
Hier krijg je een extra idee dat het probleem in de backlighting zit. Het model is onbekend, dus het zal niet exact hetzelfde er uit zien:



Bij dit voorbeeld (model ook onbekend dacht ik, ik heb de video nog niet helemaal gezien) zie je op 4:50 de inverter aangewezen:

Het gaat er dus om dat het backlight (een serie witte LED's) achter het LCD scherm flikkert. Het beeld is er dus wel maar wordt niet continu belicht. En dat backlight wordt verzorgd door de inverter, en die wordt weer door het moederbord aangestuurd. Onbekend is of die inverter bij jouw model ook echt naast het scherm zit. Het lijkt mij nu dat het in ieder geval niet in het scherm zit, maar zoals dit voorbeeld onder het scherm, het zijn beiden HP Pavilions.

Wat ik echt een heel groot punt vind, je ziet daar duidelijk de inverter als los onderdeel, een printje, maar als ik in google stop: "HP pavilion inverter", krijg ik letterlijk NUL resultaat. Hier klopt iets niet met google.
 
Laatst bewerkt:
Eh... beide voorbeelden in de video's blijken exact hetzelfde probleem weer te geven, en beiden exact dezelfde oplossing te hebben: een thermistor (thermische zekering) die onderbroken is, en overbrugd wordt.
 
Erikdenhouter, bedankt voor alle opzoekwerk en duidelijke uitleg.
Onder lcd omvormer is er op het eerste zicht wel wat te vinden maar niet specifiek voor mijn model. Het flikkeren in de video’s is identiek, dus zoals je als laatste aangeeft, is het bijna zeker de thermistor die de problemen veroorzaakt.
Nu even kijken of deze bij mij op dezelfde plaats te vinden is en dan dat probleem nog opgelost krijgen. Nogmaals bedankt.
 
Succes daarmee, een multimeter is algemeen goed geworden (deze thermistor hoort dicht bij 0 Ohm in koude toestand te zijn). Het probleem is natuurlijk de schaal waarop je moet werken zonder microscoop.

Hier heb je nog een disassembly van een Pavilion 15, maar het scherm laat geen inverter zien, dus ik vermoed verschillen:

Als het niet op exact dezelfde plaats te vinden is, zoek dan naar pin 1 van de schermconnector.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. Ik had hem onlangs open en het lijkt mij hetzelfde type bord als in de eerste video, een zorg minder dus. Nu nog de praktijk… De multimeter en een soldeerboutje in bezit is al een begin. Nu nog eenzelfde thermistor vinden.
Hierbij foto van vermoedelijke dader…IMG_1388.jpeg
 
Ja dat ziet er hetzelfde uit.

Geen idee hoeveel ervaring je hebt ? Zet de DMM op het laagste weerstandsbereik, in bijna alle gevallen 200 Ω, sluit de pennen een paar seconde kort om te zien hoe hoog de weerstand van de meetpennen eigenlijk is, ongeveer < 1Ω, en meet daarna over de thermistor. Die zal dan zo'n 1 - 2Ω moeten meten. Die andere twee er naast kunnen als voorbeeld dienen.

Die drie thermistors zitten in een paar stroomvoerende leidingen naar het scherm. Ze zitten er omdat de kabel naar het scherm beweeglijk is, en er een hele kleine mogelijkheid is dat na duizenden keren de klep open en dicht een draad kan breken of de isolatie verslijten waardoor er sluiting kan ontstaan met de massa daar, de min meestal van het hele systeem.

Je hebt misschien wel een soldeerboutje nodig die wat hogere temperatuur heeft. Een regelbare is daarbij wel lekker.
Als de soldeer niet wil smelten (altijd een beetje vers toevoeren) krijg je het ding niet van de print, en kan je in feite alleen een onderdeel er overheen solderen, want lagere temperatuur soldeer houdt wel op hogere temperatuur. Je kan hem ook met een heel scherp tangetje wegknippen.
In die twee video's gebruikten ze een kortsluiting (een nul Ω weerstand, en de ander een draadje). Dat is natuurlijk een keuze, hoe belangrijk vindt je het aanwezig zijn van een zekering. Gaat het fout (sluiting van een draad in de toekomst) dan raakt waarschijnlijk een deel van de laptop verder beschadigd. Het is denk ik niet echt een brandgevaar.
 
Ik had / heb even geen tijd en zin om alle berichten 100% gefocussed door te lezen, daarom maar even dit vraagje @wdmryamd, heb je het scherm al meegenomen naar de buren / een familielid / een kennis of whatever en wat is de situatie als íe daar wordt aangesloten en je dezelfde situatie reproduceert?

Herstel : het betreft een laptop, dus meenemen naar een 3e levert niets op want je schreef al dat op een tweede scherm het euvel zich niet voordoet.
 
Het is een laptop quandor. Hij heeft alleen een externe monitor aangesloten om te proberen en die geeft goed beeld.
 
Zie het bericht van mij een minuut of 12 voor het jouwe............... ;)
 
Ja gebotst...
 
Bedankt voor je tijd en de heldere uitleg. Weinig ervaring met elektronica solderen maar niet snel bang voor een uitdaging. Het gemakkelijkste lijkt mij een van de twee voorbeelden te volgen want het juiste onderdeel vinden in een elektronicazaak zal ook niet simpel denk ik.
Bij het opzoeken naar thermistor of thermische zekering vind ik niet direct een gelijkaardig type en de pk opdruk op de foto leidt ook tot niets. Enig idee hoe ik dit kan achterhalen ?
 
Ik heb ze nog nooit hoeven kopen, maar ik kan alleen wat ik weet uitspugen....

De thermistor kan je ook vinden als 'resettable fuse', en ook onder de oudere naam PTC (tegenwoordig PPTC), ofwel een weerstand met een Positief Temperatuur Coefficient; stijgt de temperatuur, dan stijgt zijn weerstand. Die temperatuurverhoging wordt b.v. veroorzaakt bij een te hoge stroom, dus dan wordt de stroom vanzelf beperkt omdat de weerstand stijgt. Het wordt daarom ook wel een zelfherstellende zekering genoemd, want als de te hoge stroom (b.v. kortsluiting) wordt opgeheven dan zakt de weerstand weer en komt de normale weerstandswaarde terug.

Verpakking:
je kent misschien wel de bekende weerstanden met twee draadjes aan het eind. Dat heet een TTH verpakking, en dat staat voor 'Through The Hole' omdat ze door twee gaatjes in de print moeten worden gestoken en dan gesoldeerd.

Maar deze vorm wordt boven OP de print gesoldeerd, en die verpakking heet SMD, en dat staat voor Surface Mount Device. SMD's bestaan in een flink aantal fysieke groottes. Daarom zal je de afmetingen in millimeters moeten meten. Voorbeeld:
SMD formaat 1825 staat voor 0,18 x 0,25 inchjes (Ja ja, ze zijn er weer....) en dat is 4,5 x 6,4 mm. Er zijn genoeg tabellen voor te vinden:

Het is niet een probleem om een maat groter te kopen, zolang de rating goed is. Maar niet kleiner, anders is het voltage lager.

Wat ik lees:
de P (van PK) is het logo van de fabrikant.
De K is de waarde of rating voor verschillende stroomsterkten en spanningen. Volgens dit draadje (en twee anderen) staat de K voor 1,5 Amp:

En dan... er eentje vinden.
Als voorbeeld zonder te weten hoe de fysieke grootte is (al vermoed ik 1206. Eerst meten):


(Diverse groottes)


Termen: SMD PPTC resettable fuse
(De term thermistor is beter niet gebruikt, is te algemeen)
 
Erikdenhouter, Super. Hiermee kan ik zeker aan de slag en mijn technische kennis heeft weer een sprongetje gemaakt. Bedankt voor je inzet. (y)
 
Graag gedaan, hopelijk horen we ooit nog een positieve uitslag ☺️
 

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan