• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Forward naar Gmail

Status
Niet open voor verdere reacties.
begint met wat het probleem is wat je nu hebt
Probleem is dat de reseller account steeds overloopt van alle mail wat er binnenkomt.
Meeste mail is van de hoofddomein. Maar ook wat gigabytes van andere klanten/domeinen.

Grotere account gaat even goed maar loopt dan net zo goed over. Mensen zijn allemaal te lam om mails van de server te deleten dus dan moet ik het doen. Alleen ik weet niet wat ze nog moeten bewaren dus dan heb je een probleem.


12 domeinen, waarvan de meeste 1 mailadres en eentje heeft er 10.
(een communicatiebedrijf dus die ouwehoeren wat af in de mail en zijn overal op geaboneerd.)
Je kan wel zeggen dat het zakelijk is maar het mag niet teveel kosten en sites zijn geen core business.
't Is mijn geld niet maar als ik bv. kijk naar protonmail 30 users dan lijkt me dat best al duur.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dan heb je echt een probleem, zeker als het over Gigabytes aan mail praat. (een gigabyte aan mail is echt gigantisch) Dat ga je als "Ik ben echt heel slecht in email, snap er de ballen niet van." zeker niet zelf oplossen. Mail forwarden gaat dan ook niet werken.

Wat je eerst duidelijk moet zien te krijgen waarom ze zoveel mails ontvangen dat we over mailboxen van een gigabyte of groter praten. Als bijvoorbeeld blijkt dat ze veel CAD bestanden van architecten ontvangen is het misschien een oplossing om een server daarvoor in te richten waarop die bestanden op kunnen worden gedeeld. Dit is maar een voorbeeld! Om tot een goede oplossing te komen moet je in dit soort situaties veel vooronderzoek doen, want het fout doen kan kostbaar zijn. Onbeperkt schijfruimte bij blijven kopen is geen oplossing.

Waar bijvoorbeeld aan kan denken is limieten stellen aan de grootte van een mailbox. Lopen ze tegen dat limiet aan dan kunnen ze geen mail meer ontvangen en dan gaan de meesten zelf wel opschonen. Willen ze toch meer ruimte, dan moeten ze ervoor betalen. Maar voordat je aan oplossingen gaat denken, moet je eerst het probleem duidelijk krijgen.
 
Vaak zijn het pdf's attached of plaatjes of gewoon spam en een hoop nieuwsbrieven overal vandaan.
Als ik quota instel dan klagen ze dat de mail niet werkt. Opschonen moet ik steeds achteraan lopen dus dat werkt gewoon niet.
 
Gebruikers opvoeden. Of zelf bijhouden of ervoor betalen. Het is niet jouw probleem, ze maken het jouw probleem.

Geen mail ontvangen is niet jouw probleem, maar hun probleem.
 
Tja als je mij zo ziet, zie ik er ook niet echt slim uit. Ik neem nog een banaan....


Tis wel dat ik de enige ben die ziet hoeveel ruimte ze opgebruikt hebben, da's al niet best.
 
Ik geef gelijk toe, het is makkelijk van mijn kant om dat te zeggen. Maar ik heb er zelf prof. ervaring mee. Ik heb zelf mailservers beheerd voor kleine en grote bedrijven en tegen hetzelfde probleem aangelopen.
Managers die het nodig vonden om alle mail van tot tien jaar terug in hun mailbox hebben. Ik heb zelf eens een bedrijf meegemaakt dat 20 man personeel had maar alles via de mail deden. Dus geen enkele centrale opslag, maar als ze een bestandje nodig hadden dan stuurden ze een mailtje naar de personen die ermee werken wie de meest recente had. Gek he dat iedereen een mailbox had van meerdere gigabytes.

Dus je kan wel zeggen dat ik ervaring mee heb. Wat ze willen is een Ferrari oplossing voor een Skoda prijs, en dat gaat nooit werken.

Tis wel dat ik de enige ben die ziet hoeveel ruimte ze opgebruikt hebben, da's al niet best.
Maandelijks/wekelijks een overzicht mailen naar diegene die ervoor moet betalen.
 
Laatst bewerkt:
Kan hetgeen Enigma schrijft goed volgen. Het probleem is alleen dat het meeste tegenwoordig per E-mail verloopt, zeker als het om zakelijke communicatie gaat.

En ja, ook ik ben professioneel met E-mail bezig. Op mijn werk zijn er ook met meer dan tienduizend mails in de mailbox. Sterker nog boxen die ver over de 10 gigabytes gaan. En nee, dat is niet meer vreemd of uitzonderlijk in deze tijd. E-mails zijn onderdeel van het kennis en data archief geworden.

Het punt van glompje is echter helder. Er is een capaciteitsprobleem met de E-mail. Wil je dit definitief oplossen dan zal je naar een eigen server daarvoor moeten. Of een cloud oplossing.
 
Echt een kwestie van aandacht besteden aan de installatie en configuratie. Er zijn complete bedrijven die Synology Mail als mailserver gebruiken. Dat werkt over het algemeen als een tierelier.
Neem nu maar van mij als collega specialist op mailgebied aan dat rDNS NIETS met aandacht voor installatie en configuratie te maken heeft. Dat moet jij als specialist ook weten, toch?
Zonder rDNS heb je een probleem als je serieus met een mailserver bezig gaat.
Dat heeft -alles- te maken met vast ip hebben voor rDNS. Bedrijven kunnen dat hebben.

Als particulier gaat soms een vast ip op, maar een rDNS wordt normaliter nooit op een particulier abo gegeven.
Vandaar dat ik een eigen mailserver op een particuliere NAS ook afgeraden heb.
Maar dan zit je toch nog met de missende rDNS voor het MX adres als je mail wilt versturen.

Of je moet inderdaad een smarthost gaan gebruiken zoals Enigma147 zegt, maar dan zit je altijd via een andere smtp te sturen van je provider of zo.

Of je moet hem alleen als inkomende mailserver gebruiken en dan door Gmail de mail laten ophalen, dat is ook nog een optie.
Maar dat zie ik persoonlijk allemaal niet als echte mailserver.
Neem gewoon een VPS bijv. bij Contabo voor 5 euro per maand, kun je een echte mailserver inregelen. Moet je dan wel wat verstand van hebben.
 
Laatst bewerkt:
Toch is het per situatie wel weer verschillend. Inderdaad kom je in de problemen als je extern ip wijzigt. Daar heb je bij veel particuliere providers last van. In mijn persoonlijke situatie heb ik echter al jaren hetzelfde externe IP.
 
Klopt. Vroeger was het ook zo dat dit veel vaker wisselde. Bij de meeste providers heb je weliswaar nog altijd een dynamisch ip, maar dat verandert zelden c.q. bijna nooit.
En dat is dan wel weer ideaal om thuis iets te draaien van website en/of mailserver.
Het grootste voordeel van een NAS (of servertje thuis) vind ik zelf de capaciteit, je bepaald zelf wat je doet en hoe groot bijv. de harde schijf ruimte is die je gebruikt.
 
Als je veel opslagruimte wilt in je mailbox was xs4all je provider.
of dit nog steeds zo is durf ik overigens niet te zeggen.
je kreeg daar 5 mailboxen met 25Gb ruimte per mailbox 10 aliassen die je ook als afzender kan gebruiken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan