• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Foutmelding bij overstap naar Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanGroen

Junior lid
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
96
Waarderingsscore
7
Na het succes bij 1 computer om over te schakelen naar Windows 10 heb ik de smaak te pakken en wil ik nog een computer voorzien van Windows 10.

Op dit moment draait een schone installatie van Windows 7 Home Premium. Ik heb een Windows 10 DVD gedownload via de website van Microsoft en gebrand met ImgBurn.

Bijna de hele installatie gaat het goed, tot ik het bekende blauwe scherm krijg met de melding:

“Windows 10 kan niet worden geïnstalleerd.

Uw pc is weer helemaal zoals deze was voordat Windows 10 werd geïnstalleerd.

0xC1900101 - 0x30018
De installatie is mislukt in de fase FIRST_BOOT met de fout tijdens de SYSPREP_SPECIALIZE-bewerking”.

De pc was voorzien van een schone Windows 7 installatie. Er was geen randapparatuur op aangesloten.
 
🙄 meestal ligt de fout bij de drivers van Microsoft, ook de Virusscanner kan roet in het eten gooien.
U zegt geen Randapparatuur aangesloten, ja dat help altijd wel.
ik zou wel de Virusscanners uitschakelen.
 
Welke hardware?
Weblink van Speccy hier neerzetten.
Haal de pc van het netwerk en probeer het nogmaals, tis een update fout.
Die kan ook later, je hebt wel de laatste versie W10 gebruikt?
DVD? we leven al jaren in de USB stick jaren.
 
Het betreft hier een schone installatie van Windows 7, daar zit geen virusscanner bij.

Netwerkkabel zat geloof ik wel aangesloten. Ik heb de oktober 2020 (2H2020) versie van Windows 10.

Reden dat ik een DVD gebruik is dat ik die had liggen en geen lege USB had. Maakt dat uit?

Hardware: 2 GHz intel, 4 GB ram, 1T HDD, NVIDIA GeForce Go 7600
 
Laatst bewerkt:
Zoals Lange Pier aangeeft de upgrade zonder internet uitvoeren.
Als die gelukt is, dan weer verbinden en dan kijken of het updaten wel lukt.
 
Zojuist geprobeerd. Alles losgekoppeld van de laptop en bij de installatie aangegeven Geen updates downloaden.

Op precies dezelfde plek gaat het fout met dezelfde foutmelding.
 
Harddisk helemaal leeg maken, dus alle partities eraf. Booten vanaf de Windows 10 DVD en die meteen installeren. (partities verwijderen kan ook in de setup van windows 10 gedaan worden) Bij de installatie je windows 7 key gebruiken.

Ik denk dat Windows 10 een partitie wil toevoegen, maar dat er geen ruimte voor is.
 
De HDD is nieuw. Bij installatie van Windows 7 heb ik aangegeven dat de HDD eerst nog geformatteerd moest worden.

Verder zag ik in dat venster dat er nog een aparte kleine partitie is op de HDD die niet geformatteerd kan worden. Ik geloof dat die 100 Mb was. Geen idee waar die voor is.
 
de HDD is nieuw zeg je wel deze dient in zijn geheel leeg gemaakt te worden als zijnde een niettoegewezenruimte tijdens het installatie proces zal deze opgedeeld worden en verkrijg je eerst een 500mb en vervolgens dan de C met daarna een 500mb herstel partitie
*dus zoals Enigma 147 al meedeelde dien je nu al de aanwezige partities te verwijderen van de HDD dit kan via de DVD voordat het installatie proces eigenlijk gestart word ..
 
De HDD is nieuw. Bij installatie van Windows 7 heb ik aangegeven dat de HDD eerst nog geformatteerd moest worden.
Daar ligt imho juist het probleem, omdat je al W7 geïnstalleerd hebt. Dus booten van de dvd, eerst alle partities verwijderen en dan meteen W10 installeren.
 
Dat heb ik ook al geprobeerd. Tijdens de boot van W10 de HDD geformatteerd maar die ene gekke kleine partitie blijft. Lijkt wel of die vastgebakken zit in de HDD.

Heb net W7 SP1 geïnstalleerd. Nu weer met W10 bezig, kijken of dat werkt. Anders de tip van hierboven nogmaals proberen, alhoewel ik W10 al eens direct heb geprobeerd te installeren.
 
Partities eerst verwijderen, indelen doet W10 zelf wel.
 
Zojuist geprobeerd W10 direct te installeren: geboot vanaf de W10 DVD. Alles losgekoppeld, taal en toetsenbordindeling bevestigd, optie W10 nu installeren gekozen, product code ingevoerd en akkoord met de licentievoorwaarden.

De 100 Mb partie verwijderd (de andere partitie werd toen 100 Mb groter). Deze overgebleven partitie kon ik toen niet meer formatteren (optie bleef grijs) en de installatie is weer mislukt: blauw scherm, installatie mislukt en uw pc moet opnieuw worden opgestart (en dat zo oneindig door).
 
Er zijn verschillende oplossingen te vinden op het internet, hopelijk kun je Engels lezen.

De tweede oplossing gaat over programma`s die in de weg zitten.

Een derde oplossing zou via de bios gaan.
 
De tweede optie valt sowieso af, want het betrof steeds schone Windows installaties. Dan staan er geen andere programma’s op de HDD. De overige 2 ga ik morgen nalopen.
 
Waarom je het steeds hebt over formatteren?
Als alle partities weg zijn valt er niets te formatteren en is ook helemaal niet nodig, W10 deelt zelf de schijf in.
 
Omdat ik dat steeds doe in het installatiescherm van W10. Op een gegeven moment kun je een schijfstation kiezen. Bij deze stap heb je ook de mogelijkheid tot formatteren. Dat doe ik tot nu toe steeds. Maar als het geen nut heeft (omdat W10 zelf de schijf indeelt) schaadt het niet toch?
 
Tijdens installatie moet je in de setup van windows kiezen voor "aangepast" en alle partities verwijderen. Dus uiteindelijk moet je dit schermpje hebben:

1615052481943.png

Zo lang hier nog partities te zien zijn zal het fout blijven gaan. Dus selecteer elke partitie en kies dan "Verwijderen"

Duidelijk genoeg?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan