• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

FTP server instellen op QNAP NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Taylor

Vaak hier
Lid geworden
23 mrt 2005
Berichten
930
Waarderingsscore
4
Hallo allemaal,
Ik heb een NAS van QNAP. Daar in zit een netwerkservice FTP. Die wil ik graag gaan gebruiken. Hier is de handleiding te vinden http://www.qnap.com/nl/pro_features_ftp.asp
Ik heb om het mezelf makkelijk te maken( zoals gezegd wordt) een vast ip adres gekozen voor mijn FTP server. Er staat namelijk in de handleiding:

Wijs een vaste IP toe aan de NAS en stel de DDNS in

Het is raadzaam een vaste IP toe te wijzen aan Turbo NAS (omdat u eventueel de servicepoorten op uw NAT router dient te openen en deze door wilt sturen naar het LAN IP adres van Turbo NAS zonder het te veranderen)

Tevens heb ik poort 21 en poort 8080 geforward in mijn router zoals beschreven staat.
Om de heleboel te testen ben ik direct in de Windows Explorer naar ftp://username:password@Turbo-NAS-IP_address/ gegaan. Dat werk prima.
Nu wil ik mijn FTP server natuurlijk ook vanaf het internet kunnen benaderen en bestanden kunnen delen. Nu staat er in de handleiding :

Maakt u verbinding met de FTP-server in het netwerk vanaf het internet, dan moet u het externe IP-adres of de DDNS-naam invullen, bijvoorbeeld ftp://admin:admin@myqnap.dyndns.com

Nu is mijn vraag. Waarom een vast ip adres en de DDNS instellen?
Is dat niet een beetje tegenstrijdig een vast ip adres en een dynamisch domein naam service?
 
Het vaste IP-adres wordt bedoeld aan de binnenkant van je netwerk; dus waarschijnlijk in de reeks 192.168.x.x.

Een DDNS gebruik je omdat je externe IP-adres wel eens kan wijzigen (indien je geen vast extern IP-adres van je provider krijgt).
 
Aha, nu snap ik het denk ik. Met andere woorden zonder een DDNS in te stellen kan ik dus geen verbinding vanaf het internet met met mijn ftp server maken?
 
Nee. Zonder DDNS in te stellen kun je prima een verbinding maken met je FTP-server via het externe IP-adres. DDNS zorgt ervoor dat je een makkelijker te onthouden URL kunt gebruiken. Dus in plaats van bijvoorbeeld 82.43.75.154 kun je mijnqnapnas.dyndns.org (of iets vergelijkbaars) aanmaken. Daarnaast verandert de URL niet meer, terwijl het mogelijk is dat je externe IP-adres (zonder dat je het weet) door je ISP gewijzigd wordt. Met name UPC heeft hier een tijd lang een handje van gehad.
 
Ik heb geen DDNS ingesteld en ik kan via firefox wel mijn ftp server benaderen. Ik heb namelijk een gebruiker aangemaakt en natuurlijk lees en schrijfrechten gegeven, om het te testen. Nu kan ik wel kijken in de vrijgegeven mappen maar up en downloaden van bestanden krijg ik nog niet voor elkaar, terwijl ik de handleiding precies heb gevold. Daarom dacht ik dat je dus een DDNS moet instellen. Ik wil namelijk eerst zeker weten dat het werk met het ip adres voordat ik eventueel een DDNS instel. Met internet explorer kan ik mijn ftp server nog niet benaderen via het ip adres. Dus al zeker niet up en downloaden van bestanden.
Ik snap er dus niet echt veel van.
 
Je kunt het eerst testen in het interne netwerk.

Tik dan in de adresbalk het volgende in:
Code:
ftp://ip-adresvandenas

Als dit goed werkt, kun je het vervolgens naar je externe IP-adres proberen:
Code:
ftp://externe-ip-adresvanjeinternetverbinding

Denk er alleen aan dat je voor een goede FTP portforwarding poort 20 en 21 moet doorsturen naar het interne IP-adres van je NAS!
 
Als ik dit in tik ftp://ip-adresvandenas in de adresbalk en dan inlog dan krijg ik de 2 mappen te zien waarvoor ik lees en schrijfrechten heb toe gekend in mijn ftp server. Zover zo goed. Maar hoe kan ik dan bestanden uploaden? Want dat krijg ik nog niet voor elkaar.

Ik heb de portforwarding op de volgende manier gedaan.

Uploaded with ImageShack.us
Is dat de goede manier?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga in IE naar het menu Pagina en kies voor "FTP-site in Windows Verkenner openen". Dan kun je gewoon via drag-and-drop bestanden kopiren.

Volgens mij heb je inderdaad op de goede manier geforward. Ik neem aan dat je bij het IP-adres in de eerste kolom het interne IP-adres van je NAS hebt gezet?
 
Ja ik heb in de eerste kolom het interne IP-adres van mijn NAS hebt gezet.
Ik heb het even geprobeerd en het werkt.
Werkt zoiets ook in firefox of op een andere manier?
Kun je niet rechtstreeks vanuit je browser up en downloaden?
 
Je kunt wel downloaden, maar uploaden heb ik nog nooit via een internet browser goed werkend gezien. Ik gebruik meestal gewoon ftp (vanaf de cmd). Maar ja... da's ook een beetje de leeftijd :wink:
 
Ok ik begrijp het. Ik ben trouwens ook geen 20 meer hoor alleen niet echt opgegroeid met DOS.
Voor zover begrijp ik het helemaal en tot nu toe werkt het ook nog. Nu nog een DDNS aanmaken en instellen en uitproberen natuurlijk.
 
Hoewel je ip adres theoretisch dynamisch is, verander het niet (vaak) Wellicht alleen als je het modem enige tijd uitzet en dan weer aanzet.
 
Hoewel je ip adres theoretisch dynamisch is, verander het niet (vaak) Wellicht alleen als je het modem enige tijd uitzet en dan weer aanzet.

Dat hangt helemaal van de provider af. In de tijd dat ik nog kabelinternet had, wijzigde mijne IP-adres zeer regelmatig. En niet omdat ik de modem uitgezet had.
 
Ik heb even nagekeken maar bij ziggo schijnt je ip adres regelmatig te wijzigen. Ik neem dus maar het zekere voor het onzekere.

Ik heb trouwen een manier gevonden om met firefox mijn NAS te bereiken en om te up en downloaden.
Met de extensie Fire FTP.
Misschien handig voor mensen die eigenlijk alleen maar firefox gebruiken zoals ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan