• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Gaat Nederland defacto over op het conroleren van de burgers zoals elders al gebeurd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
RTL Nieuws
Kritiek op shortlist corona-apps,
afgekeurde voorstellen toch op tafel

BB12NNVu.img

© ANP

IT-experts die de voorstellen voor corona-apps voor het kabinet hebben bekeken, hebben in een brief forse kritiek geuit op de selectieprocedure waarmee de apps zijn beoordeeld.

Negen van hen zeggen in de brief dat er onder de zeven voorstellen die dit weekend verder meedingen naar de opdracht van de overheid, apps zitten die door meerdere groepen experts zijn afgekeurd.

Integriteit
De experts roepen het ministerie op de werkwijze te herzien. "Wij kunnen ons daarom vanuit onze professionele integriteit niet verbinden aan de uitkomsten", zeggen ze.

De shortlist van deze zeven apps wordt door de overheid wel gepresenteerd alsof deze onafhankelijke experts erachter staan. Het kabinet meldt dat deze apps volgens de experts voldoen aan alle eisen rond onder meer privacy.

'Terug naar tekentafel'
"Wij sluiten ons aan bij de oproep van Bits of Freedom en Platform Bescherming Burgerrechten alsmede de eerdere oproep van meer dan 140 wetenschappers om terug te gaan naar de tekentafel."

Privacyorganisaties Bits of Freedom en Platform Burgerrechten hadden eerder al gezegd niets te zien in het gebruik van apps om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.


 
tja het is heel erg gesteld in nederland. ik heb laast me nokia 3310 afgestoft en die werkt nog gewoon. als ze het forceren zeg ik gewoon dat ik geen smartphone heb/geen geld ervoor. willen ze toch dat ik het gebruik dan zou ik best wel een windows phone willen op kosten van de staat :rolleyes: , dan doen ze nog wat voor de nederlandse burger. dan altijd me belasting geld naar griekenland of andere zuid EU landen sturen. zodat zij met hun 50e met pensioen kunnen.
 
Laatst bewerkt:
In China hebben al horden hun mobiele abonnement opgezegd.
 
snap ik, wil niet zeikerig over komen maar hier mee gaan ze echt te ver. het is tijd voor een revolutie capitalisme heeeft gewoon gefaald, bedrijven hebben teveel macht naar zich toe getrokken, je ziet het ook met de race naar 0% taxes for the big boys. en wij consumenten draaien voor alles op en dat al die bedrijven nu corona meds proberen te maken zodat ze straks kunnen verkopen aan de hoogste bieder( USA)
 
Veel analisten gaan ervan uit dat ook na de coronacriisis al die bewakingstools in bedrijf blijven om de burger te controleren en te kunnen dwingen.
 
dat geloof ik ook wel want door dit te doen, staat de deur al op een kier voor andere "noodgevallen"
 
detail.png

Ziekenhuizen maken Corona Check-app
voor heel Nederland beschikbaar


dinsdag 21 april 2020, 11:17 door Redactie, 19 reacties

Een app voor mensen die gezondheidsproblemen hebben die mogelijk door het coronavirus worden veroorzaakt, en waar ze dagelijks hun gezondheidsgegevens kunnen invoeren, is voor heel Nederland beschikbaar gemaakt, zo meldt het Amsterdamse ziekenhuis OLVG. "De Corona Check-app", die oorspronkelijk bekend stond als OLVG Corona Check, is ontwikkeld door OLVG en het Amsterdamse bedrijf Luscii healthtech.

Gebruikers van de app kunnen dagelijks hun gezondheidsgegevens in de app invoeren. Vanuit zeven 'regiecentra' verspreid in Nederland beoordelen teams bestaande uit onder andere (huis)artsen, artsen in opleiding en verpleegkundigen, de klachten en geven advies. Bij gezondheidsklachten boven bepaalde waarden wordt de gebruiker gebeld. Die kan worden geadviseerd om contact op te nemen met huisarts of kan, wanneer hier in de regio afspraken voor zijn gemaakt, worden doorverwezen naar het ziekenhuis.
De Corona Check-app is gebaseerd op een bestaande medische begeleidingsapp van Luscii waar ziekenhuizen in binnen- en buitenland mee werken. Ingevoerde gezondheidsgegevens worden maximaal twee jaar bewaard nadat de dienstverlening is afgelopen. Wel is het mogelijk om op verzoek gegevens eerder te laten verwijderen. Verder wordt de geanonimiseerde data gebruikt voor onderzoek naar de verspreiding van het coronavirus en de bestrijding ervan.

Data uit de app komt niet terecht bij huisartsen. Wel kan die in het patiëntendossier worden opgenomen. "Pas als u vanwege het coronavirus zorg of onderzoek nodig heeft, zal de informatie ook opgenomen kunnen worden in uw patiëntendossier van uw ziekenhuis. Uw ziekenhuis beoordeelt of dat nodig is", aldus een uitleg over de app. De Corona Check is beschikbaar voor iOS 12 en hoger of Android 7 en hoger. Tevens is een koortsthermometer vereist.

Deze week start daarnaast in OLVG een proef voor doorontwikkeling van de app met onder andere PCR-testen (tests waarmee kan worden vastgesteld of er sprake is van corna), thuismeten van saturatie en beeldbellen. "Waar we vooralsnog alleen een grote waarschijnlijkheid op het coronavirus kunnen uitspreken, gaan we nu over op PCR-testen en intensievere begeleiding thuis. Voor mensen met klachten biedt dit meer zekerheid", aldus Paul Bresser, longarts bij OLVG. Bij positieve resultaten zal worden gekeken of deze extra begeleiding via de app breder kan worde ingezet. Op dit moment zou de app ruim 110.000 keer zijn geïnstalleerd.


 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan