• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Game-PC +- 1200-1400 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

NerdCuber

Nieuw lid
Lid geworden
7 apr 2016
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Beste forum,
Als eerste: complimenten voor de nieuwe layout! Ziet er goed uit!

Als 2e, zou ik graag een nieuwe game-pc willen aanschaffen
Die ik nou heb is een beetje uit de tijd, en begint hier aan daar wat kuren te vertonen.

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?
1200-1400 euro
- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers)
Alle randapparatuur, maar niks van de pc zelf op de 250GB ssd na, en de 1TB hdd
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv games, mediacenter, muziekbewerking, foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren,...)
Gaming, en voor de fun(En soms voor studie) animeren en video's editen
- Welke software/games ga je erop gebruiken?
Adobe Premiere, Adobe Photoshop, Cinema 4D, en games die de komende tijd gaan komen
- Ben je van plan te gaan overklokken? (Klik voor meer info)
Ik ben wel van plan om te gaan overclocken, maar dan pas over n aantal jaar als ik merk dat het echt nodig gaat worden
- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: Draadloos internet, SSD, kaartlezer, optie voor CFX/SLI, verlichting en venster in de behuizing, waterkoeling, upgrademogelijkheden...)
- T liefst Intel en Nvidia prodcuten, Ben niet zo bekend met AMD
- n 2TB hdd erbij, voor meer opslag van games en media bestanden.
- Build in wifi zou fijn zijn, maar is GEEN MUST aangezien ik nog een 2.4GHZ wifi adapter en een vaste kabel al heb
- Build in BlueTooth zou ook fijn zijn, maar is net als build in wifi, GEEN must
- Kast met een window aan de zijkant, gewoon omdat het mooi is xD


2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)
Nope

- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
Heb alles al

- Heb je hiervoor ook een apart budget?
N.V.T
- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken?
Ik heb nu 2 1080P 27" beeldschermen, en daar blijf ik de komende paar jaren ook wel bij

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel? (1)
Nee, ik ga het zelf proberen
- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt genstalleerd? (2)
Nee, niet nodig
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)winkel of heb je liever dat wij prijs/kwaliteit de beste deal uitzoeken?
Mijn voorkeur gaat uit naar iets waar je de beste prijs/quality deal hebt


Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen
Ik had zelf al online iets in elkaar gezet, maar ik was dr niet helemaal zeker over, dus ik denk ik vraag het hier eens even.
Met vriendelijke groet,
NerdCuber
 
Je kan eigenlijk 2 kanten op.

Optie 1: gaming, je kan dan prima af met een goede, hoog geklokte dual-core. Hogere kloksnelheid zijn vaak van grotere invloed in games dan het aantal cores. Relatief gezien is dit de goedkoopste optie.

Optie 2: adobe en maxon, deze programma's hebben waarschijnlijk wel baad bij meer cores, terwijl een iets lagere kloksnelheid daarin geen probleem zal zijn. Maar meer cores is natuurlijk ook weer duurder


Ik heb deze samenstelling gemaakt, wat een combinatie is van beide werelden:
https://azerty.nl/basket/?code=YTo3...7aToxO2k6NTMwMTc0O2k6MTtpOjE2MzUwMzg7aToxO30=

CPU:
Een hoog geklokte processor, vooral dus prettig voor games. Maar ook quad-core met hyper-threading. En te overklokken.

Moederbord:
Geschikt voor overklokken. Voldoet aan al je eisen.

Geheugen:
16 GB. Wellicht wat veel, je zou eventueel kunnen beginnen met 8 GB. Dat scheelt je pakweg € 60,- en dat kun je later altijd makkelijk nog uitbreiden.

GPU:
Deze grafische kaart is out-of-the-box al hoog geklokt. Maar daarmee wel wat duurder dan de 'normale' GTX1070. Deze is ruim voldoende voor de meeste games. Je zou hier ook een GTX1060 kunnen overwegen. Die presteert prima voor de huidige games maar is voor de nabije toekomst misschien niet ideaal. Scheelt je wel al snel € 200,- of meer.

Voeding:
De gekozen voeding is volgens hardware.info een uitstekend exemplaar. Deze geeft voldoende power voor het hele systeem. Maar ook hier zou je wat kunnen besparen door bijvoorbeeld een BeQuiet! voeding te gebruiken. Die zijn kwalitatief wellicht minder maar komen ook eigenlijk altijd wel goed uit de bus. Het is net een beetje waar je voorkeur ligt.

Koeler:
Er zit nog een behoorlijke koeler bij. Wel een prijzig exemplaar maar wel een hele goede. Echter ook hier kun je wellicht besparen door bijvoorbeeld de Artic Freezer i32 te nemen. Zie ook: https://azerty.nl/product/arctic cooling/882154/arctic-freezer-i32-koeler-voor-processor-lga1156-socket-lga1155-socket-lga2011-socket-lga1150-socket-lga2011-3-socket-lga1151-socket-


Alles bij elkaar zit je dan al tegen de € 1400,- aan. Het plafond van je opgegeven budget. En dan heb ik nog niet eens een behuizing gekozen.

Dat ga ik ook niet doen want dat is echt een kwestie van smaak, ik heb zelf helemaal niets met ramen in een behuizing.

Als je echter ervoor zou kiezen om niet in te zetten op overklokken kan je af met een goedkopere processor en een beduidend goedkoper moederbord.

Of je kiest als processor de Core i5 7600K ipv de i7 7700K. Nu ik daar zo over na denk is dat misschien binnen je budget wel een betere keuze. Je krijgt dan deze samenstelling:
https://azerty.nl/basket/?code=YTo3...pOjE7aToxNjM1MDM4O2k6MTtpOjE0MTc3NTY7aToxO30=
Hiermee hou je dus wel de optie om te kunnen overklokken. Maar mocht je die optie toch willen laten vallen dan kun je nog zeker € 60,- besparen op je moederbord en nog € 40,- op de processor. Scheelt je dus € 100,-. Alleen lever je dan wel weer een beetje kloksnelheid in (3,5 ghz ipv 3,8).

Je moet jezelf wel afvragen of je ooit echt wel gaat overklokken. Je geeft aan dat over een paar jaar misschien te willen gaan doen. Maar over een paar jaar is dit systeem ook alweer verouderd, en zijn de nieuwere technieken wellicht alweer stappen beter. De vraag is dan, nu geld uitgeven voor iets wat je wellicht nooit gaat gebruiken. Of dat geld lekker in je zak houden en besteden bij de volgende upgrade/vernieuwing. Overklokken is leuk maar het levert maar marginaal extras.

Dan hou je ook nog ruimte voor een leuke behuizing, en mogelijk een extra ventilator (afhankelijk van het aantal dat er bij de behuizing zelf al zitten).



Even voor het idee, als je dus inzet op niet overklokken. En dan met de goedkopere componenten. Heb even een i3 zelfs gepakt. Voor gaming is dat prima. Voor de Adobe en Maxon software misschien wat aan de karige kant. Maar je kan uiteraard alsnog een i5 (of zelfs i7) in deze setup plaatsen, en je kan ook alsnog een GTX1070 ipv een GTX1060 kiezen:
https://azerty.nl/basket/?code=YTo3...4O2k6MTtpOjE1NDE4NTA7aToxO2k6MTY4NDM0O2k6MTt9
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je reactie!

Je moet jezelf wel afvragen of je ooit echt wel gaat overklokken. Je geeft aan dat over een paar jaar misschien te willen gaan doen. Maar over een paar jaar is dit systeem ook alweer verouderd, en zijn de nieuwere technieken wellicht alweer stappen beter. De vraag is dan, nu geld uitgeven voor iets wat je wellicht nooit gaat gebruiken. Of dat geld lekker in je zak houden en besteden bij de volgende upgrade/vernieuwing. Overklokken is leuk maar het levert maar marginaal extras.

Hier heb je zeker een heel goed punt, dan denk ik toch dat ik voor niet overclocken ga. Scheelt inderdaad ook weer op het budget als ik t toch niet ga doen.

Dan denk ik dat ik deze pak:
https://azerty.nl/basket/?code=YTo3...7aToxO2k6NTMwMTc0O2k6MTtpOjE2MzUwMzg7aToxO30=

En dan:
de 7700 pak ipv de 7700k
Een goedkoper moederbord, die dan geen overclocking ondersteund
En de gtx 1070 houd ik dan idd wel, want zoals jij ookal aangaf, is het voor over n tijd niet meer t beste, en aangezien ik deze pc voor minstens 5 jaar zou willen houden, is het nu een slim idee om net die 200 euro extra uit te geven aan een 1070 ipv een 1060
De 16GB ram houd ik dan wel
 
De GTX1070 is een mooie kaart ja. Daarmee zou je voorlopig wel uit de voeten moeten kunnen.

Dit is misschien wel een leuk moederbordje:
https://azerty.nl/product/msi/2541746/h270i-gaming-pro-ac-moederbord-mini-itx

Wel mini-itx. Dus qua uitbreidingsmogelijkheden 0,0. Maar wel met wifi en bluetooth.

Of:
https://azerty.nl/product/gigabyte/2631500/ga-b250m-gaming-3-1-0-moederbord
Geen wifi, geen bluetooth. Iets goedkoper.


Je moet wel even letten op audio aansluiting. Weet niet wat je qua speakers heb maar dat je wel voldoende aansluitingen heb (als je bijvoorbeeld surround gebruikt). Of een optische uitgang.
 
Je moet wel even letten op audio aansluiting. Weet niet wat je qua speakers heb maar dat je wel voldoende aansluitingen heb (als je bijvoorbeeld surround gebruikt). Of een optische uitgang.
Moet denk ik geen probleem zijn. Op dit moment heb ik voor geluid een 5.1 geluids systeem, die op stereo werkt omdat ik een mengpaneel er tussen heb staan, zodat ik ook geluid van m'n bluetooth adapter en laptop op mijn boxen krijg zonder kabels om te hoeven wisselen. Voor gaming gebruik ik een surround headset.

Ik had nog wel een vraag over het ram en het moederbord

Ik zie eigenlijk nog maar echt weinig moederborden met een pcie x8 aansluiting.
Is er een reden waarom die weg zijn? Ik heb namelijk nog een netwerkkaart met die aansluiting, maar ik kom eingelijk bijna geen moederbord meer tegen met zo een pcie x8 aansluiting.


Ook nog een vraagje over het RAM
de DDR4-3000 die je in het system build had zitten is prima hoor, maar ik vroeg het me gewoon af:
Je hebt verschillende snelheden voor RAM, maar zal je dat ook terug zien in gaming performance?
Of waarom is sneller RAM dan goed in zo een systeem?
 
pci x8 zie je niet meer terug denk ik. Maar een x8 kaart kan ook gewoon in een x16 slot. Dus dat mag geen probleem zijn.

Alleen heb je dus dan 2 pcie x16 sloten nodig, want ook een voor de grafische kaart !


Qua RAM heb ik gewoon een leuk setje uitgezocht. Echt meerwaarde heeft het niet om hoger geklokt geheugen te nemen, hooguit is het interessant bij het overklokken (maar dat ging dus niet gebeuren). Hoe dan ook, lagere snelheden zijn nauwelijks goedkoper. Dus financieel maakt het weinig verschil.
 
Ahh oke, dat verklaard het!
Bedankt voor de uitleg, en de goede hulp!
Ik zal morgenavond eens even het systeem gaan bestellen, dan heb ik dit weekend iets te doen :D

Mvg,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan