• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Gb's verdwijnen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gavrilo

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jul 2014
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Beste leden


Deze morgen bij het aansteken van de pc iets gemerkt dat me weinig bevalt.

Ik hou goed de beschikbare ruimte op de schijf in de gaten.
Nu is die vrije ruimte van 105GB beschikbaar naar 85GB beschikbaar gegaan.
Op 1 nacht tijd, zonder dat ik iets speciaals heb gedaan of iets heb gedownload.

Ik heb CCleaner al laten lopen, geen resultaat.
Ook heb ik Treesize gebruikt om te bepalen waar nou precies die ruimte naartoe is gegaan, maar ik kan die gegevens niet goed interpreteren.

Als iemand me hiermee kan helpen...
 
Heb je mss net windows geupdate. Dan staat er volgens mij idd (tijdelijk) zo'n 20 GB extra op je OS schijf.
Kijk of je zo'n map op c; hebt: Tijdelijke Windows-installatiebestanden, die is voor mappen als $WINDOWS.~BT en $WINDOWS.~WS.
 
De uitgeklapte Treesize screenshots linken kan helpen, zo weten we niks.
 
Ja, op Treesize was me dat al opgevallen aangezien ik Windows BT nog nooit had zien staan.
Hier de screenshot

5a24052260e0c-Schermopname_%281%29.png

nl.tinypic.com
 
De uitgeklapte Treesize
Eerst die pijlen links van de mappen indrukken met de cursor/muisklik want zo is nog niets te zien, alleen de grootte van de mappen maar wat er zo groot is wat erin staat niet.
 
Staat al bijna 50GB aan games op, CS en TW, geen mogelijkheid om die op een andere schijf te plaatsen?

Voor de rest valt het wel mee, 8GB aan herstelpunten, systeemherstel kun je eventueel kleiner zetten.

En 8GB in de USERS map, wat neemt daar de ruimte in?

En 8GB in de Software Distrubution map, die updates erin mogen ook wel weg, is bedoeld als je er eentje terug wilt zetten.
 
Het gemakkelijkst lijkt mij om schijfopruimen via de verkenner te doen. Dan kun je ook overbodige systeemfiles opruimen.
Ik had ook nog een "Windows .old" verwacht, al hoeft die niet groot zijn.
 
Die Users map is vooral logo's voor Football Manager.

Ik heb via Schijfopruiming idd een mapje Tijdelijke Windows installatie bestanden gevonden waar 20,7 GB inzat

Dat dan opgekuisd en zat terug op een totaal 105GB. Enkel is het nu al terug aan het zakken naar 101...
 
Mogelijk moet dan toch iemand kijken of je geen malware hebt opgelopen.
 
Ik zit ondertussen al terug aan 90GB.

Bij Taakbeheer kan ik ook Modern Setup Host vinden, die m'n ganse schijf inpalmt.
Ik had dat al eerder uitgeschakeld maar het staat er opnieuw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sluit dat proces dan eens af en reboot
 
Download
51a46ae42d560-malwarebytes_anti_malware.png
MalwareBytes Anti-Malware.

  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op mbam-setup.exe.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8: en Windows 10: via rechtsklik op mbam-setup.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Klik in het menu van Malwarebytes ANTI-MALWARE op Instellingen" en daar op "Detectie en Bescherming" en zet vervolgens een vinkje bij "Scan naar rootkits".
  • Klik vervolgens op de knop Scan nu om een bedreigingsscan uit te voeren.
  • Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates, klik hier op "Nu bijwerken als er beschikbare updates zijn.
  • De scan wordt nu automatisch gestart,wanneer de scan gereed is en er bedreigingen zijn gedetecteerd krijgt u hier een overzicht van.

  • Wanneer er geen bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Bekijk gedetailleerd logboek.
  • Klik vervolgens op de knop Exporteer en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
  • Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
  • Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.

  • Wanneer er wel bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Acties toepassen.
  • Bij de melding om de computer opnieuw op te starten klikt u op Ja / Yes.
  • Open na de herstart MalwareBytes Anti-Malware en klik bovenaan op Historie en selecteer Programmalogboeken.
  • Klik op de nieuwste Scan Log.
  • Klik op "Exporteer" en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
    5557b93ba94ab-Malwarebytes_Exporteer_ScanLog.png
  • Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
  • Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.
    532aab157609a-MBAM-Scan.png

MBAM-Log posten:
  • Kopieer nu de inhoud van het zojuist opgeslagen log en plak dit in uw nieuwe antwoord erbij.


Indien jij MBAM meteen als gratis versie wil gebruiken in plaatst van de veertien dagen durende demo met al zijn toeters en bellen te gebruiken, kijk dan hier
 
Malwarebytes
www.malwarebytes.com

-Logboekdetails-
Scandatum: 03-12-17
Scantijd: 18:39
Logbestand: db426592-d850-11e7-9f58-4ccc6ab5a167.json
Beheerder: Ja

-Software-informatie-
Versie: 3.2.2.2029
Versie componenten: 1.0.212
Update pakketversie: 1.0.3402
Licentie: Gratis

-Systeeminformatie-
Besturingssysteem: Windows 10 (Build 15063.726)
Processor: x64
Bestandssysteem: NTFS
Gebruiker: DESKTOP-1H7U3QS\Adri

-Scansamenvatting-
Scantype: Bedreigingsscan
Resultaat: Voltooid
Objecten gescand: 282413
Dreigingen herkend: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)
Dreigingen in quarantaine: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)
Verstreken tijd: 1 min, 26 sec

-Scanopties-
Geheugen: Ingeschakeld
Opstarten: Ingeschakeld
Bestandssysteem: Ingeschakeld
Archieven: Ingeschakeld
Rootkits: Ingeschakeld
Heuristiek: Ingeschakeld
POP: Detectie
POA: Detectie

-Scandetails-
Proces: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Module: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Registersleutel: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Registerwaarde: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Registerdata: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Gegevensstroom: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Map: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Bestand: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Fysieke sector: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)


(end)
 
Het kan ook zijn dat Windows nu aan het updaten is. Dat zou verklaren waarom je wél die $WINDOWS.~BT folder hebt maar nog géén windows.old.
Na alles gewist te hebben begint Windows immers gewoon weer te downloaden.
 
Deze Windows is al de versie 17009, mist enkel een paar belangrijke updates.
 
Staat gewoon aan bijna 50GB aan games op de C: schijf, antwoord op de vraag om die te verplaatsen wordt niet gegeven.....
 
Nee ik heb niet die mogelijkheid. Geen externe schijf
 
Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform


Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan