• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Gebeld worden door nep Microsoft medewerkers

  • Onderwerp starter Verwijderd forumlid 7857
  • Startdatum
V

Verwijderd forumlid 7857

Gast
Zelf werd ik nog niet gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft met een verhaaltje dat ze vastgesteld hebben dat je windows computer besmet is en je dan gaan vragen om bij je computer te gaan zitten en krijg je instructies om iets te gaan downloaden en te installeren waarmee je jouw computer kan scannen . Sommige nep microsoft medewerkers gaan zelfs voorstellen of ze jouw computer op afstand mogen overnemen .
Andere truukjes bestaan ook , dat men jou belt en plots afgelegd word voor je opgenomen hebt . De fraudeurs zijn dan zo sluw om je een e-mailtje te zenden , wij hebben vastgesteld dat je windows PC ............. en we hebben je trachten te bellen maar er werd niet opgenomen . Als het voor jou past kun je ten alle tijde op het nummer terugbellen en kom je rechtstreeks bij een medewerker terecht . Ja er werd inderdaad gebeld zie ik , dat zal Microsoft geweest zijn en bellen dan zelf terug .

De radiouitzending is hier te bekijken .
https://www.nporadio1.nl/consument/...-nepmedewerker-van-microsoft-je-wil-oplichten

En hierin lees ik het volgende .
'Ik heb een Mac!'
Uit de open antwoorden blijkt dat ook veel mensen de rollen graag omdraaien en de oplichter aan het lijntje houden. Bijvoorbeeld door de radio hard aan te zetten en de telefoon ervoor te leggen, door dom te spelen, of juist een psychologisch spelletje. Of door geen antwoord te geven maar wel gekke vragen terug te stellen. Of zoals deze respondent: "Heel erg lang (half uur) aan het lijntje gehouden en daarna gezegd dat ik een Mac heb en daar kunnen ze niets mee haha."

Inderdaad , we hebben die nep medewerker zelf een half uurtje aan het lijntje gehouden, maar er niet bij nagedacht vanwaar de nep medewerker je gebeld heeft . Van gans de andere kant van de wereld en het gesprek jou aangerekend word met ook de gevolgen erbij . Een duur telefoonfactuur , kosten voor een internationaal gesprek die jou aangerekend word.
 
Zelf werd ik nog niet gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft
Mij is het meermalen overkomen. Soms is het een paar maanden of zelfs een half jaar stil, en dan komen ze weer. Ik ben wel eens 3 keer op 1 dag gebeld door die scammers. Ja echt, drie keer op één dag. Aan het telefoonnummer dat getoond wordt op het display van mijn telefoon zie ik al dat het een scammer is. De eerste twee keren pakte ik de telefoon op en deed hem daarna meteen terug in de houder, waardoor de verbinding verbroken wordt. Zoiets heeft weinig zin, want zolang ze geen verbinding hebben gekregen blijven ze het proberen. Toen ik voor de derde keer op die dag gebeld werd besloot ik de beller te woord te staan en hem de huid vol te schelden. Resultaat: ik zat mezelf alleen maar op te fokken. Nee, dat was niet de juiste oplossing.
Een tijdje later las ik een reactie van een lid van het NCF (ik meen dat het Leono was), die dit probleem anders benaderde. Hij pakt de telefoon op en wanneer hem verteld wordt dat er een probleem is met zijn computer, dan antwoordt hij met deze woorden: "Thank you. Have a nice day!", waarna hij de verbinding verbreekt. Zo doe ik het tegenwoordig ook. Resultaat: ik zit mezelf niet op te naaien, en ik ben weer voor een tijdje van die telefoontjes verlost.

Als iemand mij belt, dan zijn de kosten niet voor mij, maar voor degene die mij belt. Ik weet dat omdat ik gespecificeerde telefoonrekeningen krijg. Elk gevoerd telefoongesprek dat ik gestart heb, staat daar op. Wanneer iemand mij gebeld heeft tijdens mijn afwezigheid, dan knippert er een lampje. Ik kijk wie er gebeld heeft en of die persoon iets heeft ingesproken op mijn beantwoorder. Van bekende personen (familie en vrienden) wordt dan niet alleen het telefoonnummer maar ook de naam getoond, want zij staan in het adresboek van mijn telefoon. Niets ingesproken? Dan was het niet dringend en hoef ik ook niet terug te bellen. Ik zal zeker niet terugbellen naar een mij onbekend nummer, waarbij de beller geen boodschap heeft ingesproken. Soms check ik het telefoonnummer even via internet.
 
Na tijden niets maar nu 3x afgelopen week, eentje met een Hindoestaans accent, heb ik Chicken Masala besteld, na 3 herhalingen legde hij de hoorn op, lol.

En 2 x een vaag figuur, herkomst niet te begrijpen, maar gezegd dat ik Linux gebruik, hingen ze ook op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben 1 keer gebeld door zo'n meneer. Ik liet hem eerst zijn verhaal doen, daarna zei ik dat ik niet eens een computer heb. Die man wist niet hoe snel hij moest ophangen.

Tegenwoordig blokkeer ik alle inkomende nummers uit het buitenland en anonieme nummers.
Ik heb met veel instanties die mij vaker anoniem bellen afgesproken dat ze mij beter kunnen mailen, dat doen ze dan ook. Heerlijk stil die telefoon
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan