• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Geen beeld na vervangen ram geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Packardbell1

Discover the ultimate in relaxed romance with the
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
406
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik heb een Asus K750J aangeschaft via Marktplaats, ik heb hem een aantal dagen gebruikt en hij deed het prima.

Ik wilde het ram geheugen uitbreiden naar 16GB, maar na het plaatsen van de nieuwe ram latten kreeg ik geen beeld meer op het scherm, enkel als ik met een zaklamp op het scherm schijn, dan kan ik wel alles zien, dan doet die het gewoon.

Ik heb ook al geprobeerd om de oude latjes terug te plaatsen, maar ook dan krijg ik geen beeld.
Kan de inverter van het scherm kapot zijn? Kan toch niet zomaar gebeuren?

Ik heb ook zonder harde schijf proberen op te starten, zonder batterij, resetten,... Niets helpt.

Kan iemand me helpen?
 
Hallo,

Heb je een los scherm die je even aan kan sluiten om te testen.
 
Het lijkt inderdaad dat de inverter versleten is.
Heb je misschien per ongeluk de helderheid van het scherm aangepast? Bij die oude laptops werkt de inverter soms alleen nog maar op max vermogen.
 
Ik heb ondertussen 3 verschillende schermen van andere laptops met hetzelfde beeldscherm aangesloten, maar steeds weer hetzelfde probleem, want dit scherm werkt werkt in een andere asus laptop. Het probleem ligt niet aan het scherm. Wat zou het nog kunnen zijn?
 
En hoe kom je er bij dat het niet aan het scherm ligt?
Beeldschermen in een laptop moeten exact overeenkomen anders doen ze het inderdaad niet. Ik heb zelf jaren in de laptop reparatie gewerkt en weet bijna zeker dat wat jij nu claimt niet klopt.

Op de achterkant van het paneel zit een sticker. Waar de bekabeling van het paneel is bevestigd. Dat nummer kan je Googlen en dan krijg je vaak het goeie scherm.

Daarbij zegt @abbs of je een los scherm kan aansluiten en dus niet het paneel van je laptop vervangen.
 
En hoe kom je er bij dat het niet aan het scherm ligt?
Beeldschermen in een laptop moeten exact overeenkomen anders doen ze het inderdaad niet. Ik heb zelf jaren in de laptop reparatie gewerkt en weet bijna zeker dat wat jij nu claimt niet klopt.

Op de achterkant van het paneel zit een sticker. Waar de bekabeling van het paneel is bevestigd. Dat nummer kan je Googlen en dan krijg je vaak het goeie scherm.

Daarbij zegt @abbs of je een los scherm kan aansluiten en dus niet het paneel van je laptop vervangen.
Dat komt omdat ik hem ook op een extern beeldscherm aangesloten heb en hij het daarop ook niet doet.
 
Dat komt omdat ik hem ook op een extern beeldscherm aangesloten heb en hij het daarop ook niet doet.
Oke dat was mij niet duidelijk, sorry. Feit blijft dat schermen van laptops niet zomaar uitgewisseld kunnen worden.

Testen via HDMI of VGA is je enige optie. Als dat geen beeld geeft heb je een hardware matig defect. Dit kan je moederbord, ram of cpu zijn.
 
Kan het zijn dat jij tijdens het vervangen van het werkgeheugen per ongelijk iets anders los heb gemaakt? Misschien kan je een foto van de omgeving van die latjes plaatsen.
Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn, ik kon niet de beste kwaliteit uploaden op deze website.
Nog een detail; ik had de SSD en RAM samen vervangen en daarna werkte het scherm niet meer, is er een component op het moederbord dat zegmaar de helderheid bepaalt van het scherm?
 

Bijlagen

  • rsz_img_20221005_171538.jpg
    rsz_img_20221005_171538.jpg
    917 KB · Weergaven: 17
  • rsz_img_20221005_171638.jpg
    rsz_img_20221005_171638.jpg
    917,6 KB · Weergaven: 17
Dat komt omdat ik hem ook op een extern beeldscherm aangesloten heb en hij het daarop ook niet doet.
Zou het lukken om in het BIOS te komen om te zien of het daar werkt ?
M.a.w., bij opstarten ook nooit wat te zien ?
 
....is er een component op het moederbord dat zegmaar de helderheid bepaalt van het scherm?
Ik dacht het niet exact zo. De inverter in het scherm regelt de helderheid, en die wordt via de grafische adapter aangestuurd door Windows.
Als jij zegt dat het effect hetzelfde is op een externe monitor dan denk ik dus aan de grafische adapter of de driver, maar een driver gaat niet kapot na geheugenplaatsing.
Let op, het boardje wat de LED's regelt wordt ook wel een LED driver genoemd, maar dan als hardware. Ik bedoel de grafische software driver.
 
Laatst bewerkt:
Zou het lukken om in het BIOS te komen om te zien of het daar werkt ?
M.a.w., bij opstarten ook nooit wat te zien ?
Ja ik kom in de bios, maar ook daar heb ik hetzelfde probleem.
 
Testen via HDMI of VGA is je enige optie.
Dat komt omdat ik hem ook op een extern beeldscherm aangesloten heb en hij het daarop ook niet doet.
Even wat duidelijkheid: bovenstaand heb je geprobeerd, en dan krijg je exact hetzelfde, dus wel een vaag beeld, maar geen achtergrondverlichting ? Dit lijkt mij bijna niet mogelijk. Ik dacht niet dat een laptop de helderheid van een externe monitor kan regelen, dat moet via de monitor knoppen 🤔 ?

Als het in het BIOS ook niet werkt dan is het zeker hardware. De inverter zelf is de meest verdachte, maar daar heb je zo te lezen al iets anders voor geprobeerd.
Ja, er is natuurlijk hardware op het moederbord wat die inverter aanstuurt.
 
Even wat duidelijkheid: bovenstaand heb je geprobeerd, en dan krijg je exact hetzelfde, dus wel een vaag beeld, maar geen achtergrondverlichting ? Dit lijkt mij bijna niet mogelijk. Ik dacht niet dat een laptop de helderheid van een externe monitor kan regelen, dat moet via de monitor knoppen 🤔 ?

Als het in het BIOS ook niet werkt dan is het zeker hardware. De inverter zelf is de meest verdachte, maar daar heb je zo te lezen al iets anders voor geprobeerd.
Ja, er is natuurlijk hardware op het moederbord wat die inverter aanstuurt.
Nee, ik bedoel op een extern beeldscherm krijg ik gewoon GEEN beeld, ik heb enkel via hdmi geprobeerd, omdat ik geen monitor met vga aansluiting heb.
 
Toch zou ik je adviseren om ook de VGA aansluiting te proberen. Je hebt voor een paar euro een VGA - HDMI converter zodat je gewoon een HDMI-monitor kan gebruiken.
 
... op een extern beeldscherm krijg ik gewoon GEEN beeld, ik heb enkel via hdmi geprobeerd, omdat ik geen monitor met vga aansluiting heb.
Ben je je bewust van de volgende knoppen ?

Fn + F5 Decrease brightness
Fn + F6 Increase brightness
Fn + F7 turns display off
Fn + F8 Activates second screen

En het aansluiten van een externe monitor zou ik nu proberen als de laptop uit staat zodat deze er mee opstart.

Ik zou ook nog een power drain proberen: accu er uit, laadkabel er uit, en een paar keer op de aan/uitschakelaar drukken. De laatste instelling van de helderheid moet namelijk ergens op het moederbord bewaard worden, en er kan iets dwars liggen na het wisselen van geheugen.
Ik lees dat het vaker voorkomt dat het signaal op het moederbord wat de helderheid regelt niet start, maar zoiets gebeurt meestal na het vervangen van het scherm zelf.

Dit is de hele kabel naar het scherm. Heb je alle aansluitingen daarvan nog gecheckt ?
 
Oke, ik heb dus wel normaal beeld op een extern beeldscherm.
Net opnieuw geprobeerd met de hdmi kabel en ik krijg gewoon netjes beeld op de externe monitor.
Wilt het zeggen dat de grafische kaart kapot is?
 
Alle peripherals (of hoe het heet, alles wat los aangesloten kan, muis , toetsenbord, geheugen e,t,c,) dan cmos en accu er uit, aan/uit knop 30 seconden indrukken om rest stroom eruit te krijgen, en nachtje laten staan (als iets tussen 5 minuten en uur niet werkt) kijken wat die dan doet, misschien alle aansluitingen even ontvetten (van bv RAM-geheugens) als alles weer aansluit later. Ik krijg hier soms dit soort vreemde problemen wel opgelost op die manier iig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alle peripherals (of hoe het heet, alles wat los aangesloten kan, muis , toetsenbord, geheugen e,t,c,) dan cmos en accu er uit, aan/uit knop 30 seconden indrukken om rest stroom eruit te krijgen, en nachtje laten staan (als iets tussen 5 minuten en uur niet werkt) kijken wat die dan doet, misschien alle aansluitingen even ontvetten (van bv RAM-geheugens) als alles weer aansluit later. Ik krijg hier soms dit soort vreemde problemen wel opgelost op die manier iig.
Ja hij heeft al meer dan een week zonder accu gestaan, het heeft niet gewerkt bij mij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan