• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

geen garantie op slijtende onderdelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruin

Junior lid
Lid geworden
4 nov 2023
Waarderingsscore
6
ik zit eraan te denken om een gps tracker te kopen bij gps-partner.nl om gebruik te maken tijdens vakantie.
op zo'n ding zit 5 jaar garantie, maar omdat ik het alleen tijdens de vakantie(s) wil gebruiken. wat 1x per jaar is ben ik bang dat de accu snel dood zou gaan als het bijna een jaar lang ligt te niksen. (is mij al eens overkomen met een laptop accu)

Dus ik vroeg of de de accu ook onder de garantie valt.
gps-partner.nl vertelde aan mij dat de accu niet onder garantie valt gezien het een slijtende onderdeel is.

Een slijtende onderdeel? ik heb dit nog nooit gehoord.
Ik weet nu niet goed wat ik hiervan moet denken en ben toch wel wat bang dat de accu het sneller begeeft door weinig gebruik dan dat de garantie vervalt.

vraag 1: is het normaal dat er geen garantie word gegeven op slijtende onderdelen?
vraag 2: hoe hou ik de levensduur zo lang mogelijk in stand bij geen gebruik?

Bij producten waar de accu aan slijtage onderhevig vaak wel, v.b. telefoon, sport horloge/smartwatch etc..

Op vraag 2 zou ik adviseren om de GPS tracker 1x maand op te laden, ik denk dat dit al scheel.

Vraag 1: Ja, dat is relatief normaal omdat gebruik van spullen varieert van persoon tot persoon.
Op accu's in apparatuur wordt bijna nooit garantie gegeven of hooguit 1 jaar of soms 2 jaar als je zelf de accu er niet uit kunt halen (zoals bij diverse GSM telefoons).
Maar ook in dat geval is dat niet altijd het geval.

Vraag 2: Afkoppelen c.q. er uit halen. Als het een oplaadbare accu is dan ligt het er aan welke het is. Sommige lipo's (lithium-ion) accu's kun je opladen en die hebben een jaar later inderdaad nog 50 tot 85% lading. Als je die 1x per jaar ontlaad en dan weer laadt zou dat eigenlijk genoeg moeten zijn.

Als het gewone oplaadbare accu's/batterijen zijn (Nimh bijv.) zou ik ze inderdaad 1x per maand of 2 maande opladen.
Dat is weer niet van toepassing op Eneloop batterijen, die houden ook veel langer en heb je meer dan genoeg aan 1x per 3 maanden laden.
Beste is eigenlijk helemaal ontladen en dan weer laden, dus een cyclus doen.

Alles dus afhankelijk van welke batterijen/accu's er in zitten.

Een lithium-ion accu schijnen het langst mee te gaan als je ze bewaart met 50 tot 85% lading.
Dat klopt zeker ongeveer.
Ik zelf zorg wel altijd voor een regelmatige volledige ontlading (tot het apparaat zelf uitschakelt) binnen een dag gevolgd door geheel opladen. En dan weer even een uurtje aan laten zodat het wat ontlaadt tot b.v. 80%. Met regelmatig bedoel ik elke 3-6 maanden.
Ik heb een b.v. power bank liggen die ik zo sinds 2017 behandel (maar ik gebruik hem eigenlijk nooit), en de accu heeft meer dan 75% van zijn originele capaciteit, en misschien zelfs nog meer.

Een probleem bij die apparaten is wel dat het niet zo maar een ontlaad knop heeft, dus je moet het aanzetten, en dan eventueel een automatische uitschakeling in de instellingen uitschakelen zodat het apparaat b.v. in 6 uur 'leeg bloedt'. Gewoon uit laten gaan, de fabrikant weet exact onder welk voltage het moet stoppen. De accu is dan eigenlijk niet echt helemaal leeg.

Wat ik wel gemerkt heb is dat als accu's ouder worden de batterijmeter slechter gaat aangeven. Als de batterijmeter aangeeft bijna leeg te zijn zit er eigenlijk nog veel meer in dan dat je zou denken. Een accu kan bij mij zo maar 50% werkelijke lading in zijn laatste 20% door de meter aangegeven hebben.

Een lithium-ion accu schijnen het langst mee te gaan als je ze bewaart met 50 tot 85% lading.
de verkoper verteld: "In onze Portable trackers is een industriële Li-Polymer batterij ingebouwd."

is dat een batterij met lange levensduur?

Ik ben (was) niet helemaal bekend met het verschil tussen Li-Ion en Li-Po, maar na even zoeken en lezen kom ik er achter dat Li-Po minder lang meegaat. Het is een oudere techniek.

Wat ik schreef in bericht #7, daar sta ik zeker nog achter, ook bij Li-Po. Het is wat bewerkelijk om elke 3-6 maanden te doen, maar het zal een heel verschil maken met 1x per jaar (of bij pech 1x per 2 jaar) uit de kast halen en dan terug opladen en maar hopen.

Een andere tip is om je accu altijd tot 0% te gebruiken (of dicht bij 0%), maar dat is bij veel apparaten niet gewenst omdat men 'bang' is zonder stroom te zitten. Men zegt dat het memory effect niet meer een punt is, maar ik heb daar echt mijn twijfels bij.

Er is nog iets wat mijn opgevallen is: als je een (Li-Ion in dit geval) accu voor (zeg) 65% oplaadt, en je legt het apparaat weg voor (bij mij 7) maanden, dan zag ik na aanzetten dat de batterij voor 64% vol was. Mooi resultaat zou je zeggen. Maar als je het apparaat even aan laat, dan zie je dit percentage in een korte tijd, ~10 minuten, terugvallen. In mijn geval was dat naar 35%. Daarna bleef het stabiel, en ontlaadde het als de normale batterij met 35%. Als je een batterij dus lang weglegt, dan zou ik het apparaat eerst aanzetten tot die stabiele toestand bereikt is (of gelijk helemaal ontladen) vóór je dat ding gaat laden. Het kan volgens mij anders het laadproces verstoren.

Dit soort kleine consumenten devices zie ik altijd het liefst met simpele AA of AAA batterijen. Maar ook daar is niet alles koek en ei, vergeet je de batterijen dan kunnen ze gaan lekken.
(Er zijn inmiddels ook al apparaten met Li-Ion batterijen die ook nog verwisselbaar zijn, dus in een batterijhouder)

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is misschien ook korter te zeggen: regelmatig gebruiken, desnoods kunstmatig, en probeer over het hele bereik te gebruiken, van 0% to 100%. Die dingen kunnen minstens 1000x op/ontladen worden, dus met zo af en toe tussendoor als onderhoud is er geen extra belasting.

Laatst bewerkt:
Ik ben (was) niet helemaal bekend met het verschil tussen Li-Ion en Li-Po, maar na even zoeken en lezen kom ik er achter dat Li-Po minder lang meegaat. Het is een oudere techniek.

Wat ik schreef in bericht #7, daar sta ik zeker nog achter, ook bij Li-Po. Het is wat bewerkelijk om elke 3-6 maanden te doen, maar het zal een heel verschil maken met 1x per jaar (of bij pech 1x per 2 jaar) uit de kast halen en dan terug opladen en maar hopen.

Een andere tip is om je accu altijd tot 0% te gebruiken (of dicht bij 0%), maar dat is bij veel apparaten niet gewenst omdat men 'bang' is zonder stroom te zitten. Men zegt dat het memory effect niet meer een punt is, maar ik heb daar echt mijn twijfels bij.

Er is nog iets wat mijn opgevallen is: als je een (Li-Ion in dit geval) accu voor (zeg) 65% oplaadt, en je legt het apparaat weg voor (bij mij 7) maanden, dan zag ik na aanzetten dat de batterij voor 64% vol was. Mooi resultaat zou je zeggen. Maar als je het apparaat even aan laat, dan zie je dit percentage in een korte tijd, ~10 minuten, terugvallen. In mijn geval was dat naar 35%. Daarna bleef het stabiel, en ontlaadde het als de normale batterij met 35%. Als je een batterij dus lang weglegt, dan zou ik het apparaat eerst aanzetten tot die stabiele toestand bereikt is (of gelijk helemaal ontladen) vóór je dat ding gaat laden. Het kan volgens mij anders het laadproces verstoren.

Dit soort kleine consumenten devices zie ik altijd het liefst met simpele AA of AAA batterijen. Maar ook daar is niet alles koek en ei, vergeet je de batterijen dan kunnen ze gaan lekken.
(Er zijn inmiddels ook al apparaten met Li-Ion batterijen die ook nog verwisselbaar zijn, dus in een batterijhouder)

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is misschien ook korter te zeggen: regelmatig gebruiken, desnoods kunstmatig, en probeer over het hele bereik te gebruiken, van 0% to 100%. Die dingen kunnen minstens 1000x op/ontladen worden, dus met zo af en toe tussendoor als onderhoud is er geen extra belasting.
bedankt voor je bericht.
Maar ik heb altijd gehoord dat je een telefoon altijd tussen de 20 en 80% moet houden. Nooit helemaal leeg laten lopen en nooit op 100% laden. Er zijn zelfs apps daarvoor die dan een melding geven zodat de levensduur van de accu zo lang mogelijk te houden. Hoe zit dat dan?

Laatst bewerkt:
Accu Batt rery Pro via Play store als je android hebt. Laadt op tot 81 % (instelbaar). Of de accu echt veel langer mee gaat valt moeilijk aan te tonen.

Accu Batt rery Pro via Play store als je android hebt. Laadt op tot 81 % (instelbaar). Of de accu echt veel langer mee gaat valt moeilijk aan te tonen.
oh ik dacht dat dit wel beetje onderzocht/bewezen was.
Word ook heel veel op tweakers geadviseerd.

Word ook heel veel op tweakers geadviseerd.
Ik heb dit twee maanden geleden voor het eerst geprobeerd. Al jaren laad ik tot 100% (en ontlaadt ik naar 0-5%). Maar na een keer of 10 laden tot 80%, probeerde ik nogmaals tot 100%, en toen stond de accu direct al op 99%, en binnen een paar minuten al op 98%. Dat vond ik niet in de haak. Daarna heb ik niet meer tot 80% geladen, maar weer tot 100%.
Mijn vorige phone (altijd tot 100% geladen, en tot onder 5% ontladen) had na 8 jaar lang 24/7 gebruik nog een stand-by tijd van ruim 7 dagen ! Daarbij wel opgemerkt dat ik echt weinig bel, dus de phone staat 98% van de tijd alleen standby.
bedankt voor je bericht.
Maar ik heb altijd gehoord dat je een telefoon altijd tussen de 20 en 80% moet houden. Nooit helemaal leeg laten lopen en nooit op 100% laden. Er zijn zelfs apps daarvoor die dan een melding geven zodat de levensduur van de accu zo lang mogelijk te houden. Hoe zit dat dan?
Vanuit mijn mening en beperkte ervaring is ontladen tot 0% het BESTE wat je een accu kan doen. MAAR... er is verwarring over de term 'ontladen tot 0%': de ene 0% is niet de andere 0%.
Vroeghu had je geen goede batterij soft/hardware die nogal exact kon bijhouden wat er in een oplaadbare cel aan energie over is. Toen (vroeghu) werd gezegd "Nooit helemaal ontladen, dat is slecht...". En dat is een waarheid als een koe. Als oplaadbare cellen onder een bepaald voltage komen, zijn ze steeds moeilijker te herstellen. Diepontladen, dus echt dagenlang leegtrekken van een kale cel is heel slecht. Dat gebeurde wel regelmatig in b.v. een zaklantaarn, of een rekenmachine die je vergat uit te schakelen. Dat was vroeghu.....

Tegenwoordig is er een bedrijfstak die zich uitsluitend bezig houdt met laad hard- en software. En die bedrijfstak heeft al jaren ervaring voor diverse batterijtechnieken wat de beste spanning is waarop je een cel moet afkoppelen om hem niet te beschadigen. Dus bij het laden weten ze precies bij welke spanning de cel vol is, en bij het ontladen precies bij welke spanning de cel "LEEG" is. Maar met dat 'leeg' bedoelen ze niet helemaal leeg, maar bedoelen ze dat er die spanning over is waarbij het beter is om de batterij uit te schakelen, en de consument te vragen hem op te laden, zodat zijn levensduur gegarandeerd is.

Dus als jij leest dat het beter is om een oplaadbare batterij niet helemaal leeg te maken is dat vanuit de oude zienswijze waarbij je een kale cel hebt zonder hard/software die de batterij monitored.
Maar batterijen ingebouwd in een modern apparaat waar hard/software in zit om de batterijspanning in de gaten te houden kan je (wat mij betreft|) gewoon tot 0% op de batterij indicator leegtrekken, vinden die dingen prima, en ik wil zelfs beweren dat dat beter is.

Laatst bewerkt:
Word ook veel EENS geadviseerd.
Ik heb het ook weleens gehoord, van die 20-70 regel, echter, dan houdt mijn telefoon het zeker geen dag meer val, dus dan maar pech. En ja hij komt ook weleens onder de 20%. Helaas is mijn Samsung accu niet zo best meer, afwachten hoelang het toestel nog mee gaat. Maar goed dit betreft een GPS tracker, waar een andere accu in zit. Ik laad dus bijna altijd tot 100% of ik moet de telefoon mee moeten nemen.

zoek er dan een waar een standaard cel in zit die je kan vervangen

Ik heb het ook weleens gehoord, van die 20-70 regel, echter, dan houdt mijn telefoon het zeker geen dag meer val, dus dan maar pech. En ja hij komt ook weleens onder de 20%.
Is al beschadigd. Ik zou hem met regelmaat leeg laten gaan (0%). Onderweg een powerbank bij je nemen verzekert je van stroom.

Laatst bewerkt:
zoek er dan een waar een standaard cel in zit die je kan vervangen
Dat is het punt... fabrikanten willen een klein en strak ontwerp. Daar past geen verwisselbare batterij in. Maar ondanks dat, als je weet hoe je ze open maakt, en kan solderen, dan zijn ze in veel apparaten wel te vervangen, ze gebruiken enigszins standaard maten.

Het is een oudere techniek.
Ik hoop dat je bedoeld dat Li-ion een oudere techniek is want die bestaat 20 jaar langer dan Li-Po.

@bruin Hier is er ook een nette uitleg van het verschil te vinden.

Voor modelbouw wordt met name Li-Po gebruikt, dus het is ook niet vreemd dat dit voor GPS gebruikt wordt. Ik denk dat het langer meegaan of niet erg afhankelijk is van het gebruik en opladen.
Lipo's kun je rustig 100% opladen, geen probleem. Als je ze gaat wegleggen om te bewaren dan liever niet hoger dan 80%.
Lipo's hebben vaak meerdere cellen en het is dan wel verstandig om die ook op te laden middels een lader met ingebouwde balancer als je dergelijke lipo's hebt.

Ik hoop dat je bedoeld dat Li-ion een oudere techniek is want die bestaat 20 jaar langer dan Li-Po.
Je hebt gelijk, dat heb ik verkeerd overgenomen.
Het is alleen geen 20 jaar eerder, maar commercieel ongeveer 8 jaar:

"The first commercially available Li-ion battery was brought out by the Sony company of Japan in 1991. It was used to power a video camera and in notebook"
. . .
In 1999, with the TS28s, Ericsson introduced one of the first mobile telephones with lithium-polymer
(LiPo) cells to the market"

Maar het verschil maakt niet veel uit voor de TS, hij kan tenslotte niet kiezen, hij moet het met de Li-Po batterij doen.

Het is alleen geen 20 jaar eerder, maar commercieel ongeveer 8 jaar:
Ja commercieel gebruik wel, de ontwikkeling was 20 jaar eerder.
Maar zo gezien scheelt het dan ook niet zoveel, Lipo werd ook al in 1980 ontwikkeld schijnt het dus dat is dan ook maar een jaar of 8.
Ik heb op een verkeerde site gekeken.

Inderdaad maakt het verschil voor de TS niet zoveel uit, maar Lipo's gaan ook erg lang mee dus daar hoeft ie niet bang voor te zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan