• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Gehackte pc

catmen

learning senior
Lid geworden
17 jun 2011
Waarderingsscore
34
Een familie lid van mij die 80 jaar is beweerd dat haar pc gehackt is, hoe ze dat weet, weet ik ook niet maar ze heeft de waarschuwing gekregen om geen bank zaken meer te doen, van wie weet ik ook niet maar welke raad kan ik haar geven?

Tja, daar is totaal geen peil op te trekken. Dan zou je echt moeten weten waar die bewering vandaan komt.

Beste raad is:
1.) Een deskundige (liefst binnen familie of vriendenkring anders bedrijf) inhuren om haar PC te laten nakijken.
2.) Het kan zijn dat haar dit wijs gemaakt is en ze telefoon gaat krijgen of iemand aan de deur om haar te "helpen". Adviseer dus om absoluut niet op telefonische hulp of bedreiging van gehackte bankrekening of wat dan ook in te gaan, dat is in 100% van de gevallen fraude.

Hopelijk heeft ze iemand die een oogje in het zeil kan houden.
Want het lijkt erop dat iemand op haar geld uit is.

Zij moet zeker geen geld overmaken naar iemand of haar pas en code afgeven, aan iemand die van de bank zou zijn.

Ik heb info ingewonnen over hoe en wat, en zij is inderdaad al geld kwijt (2800€) nadat zij contakt had met de bank hebben die kunnen tegen houden dat er meer geld overgeschreven werd, en ze ze zou het verdwenen geld terug zien, maar haar uitleg is zo verward daar over dat ik er geen kop of staart aan zie, zij was "als gehypnotiseerd " toen de Nederlands man belde met haar vertelde ze ze zou géén code doorgegeven hebben maar er zal een andere manier gebruikt zijn om geld te stelen, maar hoe ik weet het niet.

Dat is erg vervelend om te horen.
Waarschijnlijk hebben ze toegang tot de computer gehad met iets zoals Anydesk.

Daar zijn geheel gehaaid mee.
Dan geven ze aan het één en ander tegen te kunnen houden en dan moet de persoon inloggen en sluizen hun het geld weg.
Dat soort oplichters kunnen heel overtuigend praten.

Ja bijzonder jammer. Ze weten met name ouder mensen te overdonderen of te verwarren dan die zijn dan hun geld kwijt. Kl**tz*kken (zelf even gecensureerd) zijn het!:mad:
Echt gajes, lafbekken, net als die mensen die oude vrouwtjes van hun handtasjes beroven. Maar dit is veel lucratiever.
Met wat geluk krijgt ze misschien haar geld terug van de bank, laten we het hopen.

genoeg scammers op YT te vinden, gelukkig zijn er mensen die hun bestanden verwijderen zonder dat ze in de gaten hebben
ook door anydesk
m.v.g.r.

Ik ga toch even persoonlijk informeren bij haar hoe het juist is gegaan, om misschien ook hier dat even duidelijk te maken, ze zei ook ik "leek wel gehypnotiseerd" wat normaal toch niet kan, zij was tot ze op rust ging, (ze is nu 81) onderwijzeres dus een zeker niveau van intelligentie heeft ze toch wel en toch.....zo zie je maar. De bank beloofde het verloren geld te recupereren en terug te storten, maar ook daar twijfel ik aan, banken zijn gewoonlijk niet zo vrijgevig vrees ik, ze stellen je wel gerust. Ik vroeg me af of installatie van malware bites van enig nut kan zijn voor haar (zelf heb ik het op mijn pc)

Natuurlijk moet je eerst weten wat er precies gebeurd is, dat is het belangrijkste van alles.

Malwarebytes zal je dat niet vertellen.

Dit noemen ze "Spoofing" door een melding of via een telefoon word je benaderd.
Dit word zo mooi gedaan alsof je (zoals ze al aangeeft) je een soort van gehypnotiseerd overkomt.
Dit doen ze meteen rustgevende stem maar toch wel dreigend waardoor je mee gaat in het verhaal.
Wie zegt hier trap ik niet in komt ooit van een koude kermis thuis, zij weten bijna psychologie wat ze doen.
Net als b.v. zakkenrollers je voelt niks maar toch ben je ineens je portemonnee kwijd.
Ja wat kan je er tegen doen, ja altijd de mensen blijven waarschuwen en als ze iets niet vertrouwd ophangen.
En zelf die instantie die beld terug bellen.
Dan over de pc, via anydesk of teamviewer proberen ze in je pc te komen een band of andere instantie doet dat nooit (zomaar)
dus waarschuw ze hier ook voor.
Hier door zit er waarschijnlijk geen malware op de pc maar een scan met Malwarebytes of Eset online kan nooit geen kwaad.

Krijg je het geld niet meer terug kan je altijd hier nog een melding doen: https://www.fraudehelpdesk.nl/
Lees deze info ook even door: https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-co...lichting-met-telefonische-betaalverzoeken.pdf

Laatst bewerkt:
Wie zegt hier trap ik niet in komt ooit van een koude kermis thuis, zij weten bijna psychologie wat ze doen.
Dit vind ik te ver gaan. Wilt u angst verspreiden?

Nee, de mensen waarschuwen die "altijd" zeggen daar trap ik niet in.
Dit is geen angst verspreiden maar hopen dat de mensen een bewust worden van
de gevaren en de ge volgen.
Google maar eens hoe vaak het nog jammer genoeg voorkomt, ieder die ik met mijn bericht wakker heb geschut is er al één gered.

Geen angst, maar alertheid. Juist angst gebruiken ZIJ.
Een gebruikte truuk die ik zelf meemaakte is opbellen via de telefoon en starten met: "Goedendag, u spreekt met [naam] van Microsoft, wij hebben verdachte activiteit op uw computer waargenomen."

Door zo snel met de deur in huis te vallen zijn hun eigen verdachte activiteiten met hun mededeling daarover verward, en een niet oplettend persoon ziet zijn alertheid overruled door HUN oplossing, en niet meer die vanuit hunzelf. Dit speelt zich in de eerste zin al af.
De 'hypnose' is denk ik die van het konijn wat in de koplampen staart, bevroren afwachten.

Ook de psychologie van de goochelaar.

Uiteraard ging het mij om de zeer boude bewering dat iedereen ooit van een koude kermis zal terugkeren. Ook zij die zeggen“: „Dat zal mij niet gebeuren“. Tot diegenen behoor ik namelijk zelf.

Dit vind ik wel degelijk angst verspreiden. Dat de opmerking wellicht anders bedoeld was verandert hier niets aan.

Als ik opgebeld zou worden en echt gehypnotiseerd zou worden, zou ook ik van een koude kermis terugkeren. Maar ik geloof niet dat iemand mij ooit zou gaan hypnotiseren via de telefoon.

Ik kap altijd alles meteen af wat geen normaal contact is. Toevallig heb ik gisteren zelfs besloten om niet langer met de Getuigen van Jehova in gesprek te gaan. Want feitelijk zijn ook dat geen normale gesprekken.

Ik niet. Helaas trappen er nog steeds mensen in, zelfs die al gewaarschuwd waren. Mensen met hun neus op de feiten drukken kan wel eens goed zijn.

Ik ben trouwens wel blij dat mijn ouders geen internetbankieren en WhatsApp hebben. (Dat doe ik voor ze als het nodig is.)

Uiteraard ging het mij om de zeer boude bewering dat iedereen ooit van een koude kermis zal terugkeren. Ook zij die zeggen“: „Dat zal mij niet gebeuren“. Tot diegenen behoor ik namelijk zelf.
Dan zou ik eens en waargebeurd verhaal vertellen (wat vaak voor komt weten van de politie die hier aan de deur is geweest of ik misschien beelden had via de ring camera).
Het gaat om de babbeltruc (wat in hetzelfde segment als spoofing behoort).
Het gaat om een buurvrouw rond de 76 jaar wat zeer slim en alert is en bij de tijd.
Daar werd aangebeld door 2 mannen in pak die zijden van de recherche politie waren en lieten hun pas zien (de pas leek echt met foto en politie kenmerk).
Zij vertelden bezig te zijn met een onderzoek onder de ouderen voor een betere beveiliging voor hun waarde volle spullen.
Eén man bleef met deze vrouw aan de praat en de andere man ging alles nakijken of het veilig was, hierna kreeg ze een mooi verhaal dat zij voor oudere een veilige locatie aanboden. Het verhaal en de vragen die zij er over had waren zo geloofwaardig dat ze erin mee ging (dus intrapte).
Ze gaf alles mee zelf de ketting om haar nek die ze "lief" los voor haar haalde, hierna vertrokken ze.
Na weer bij zinnen gekomen te zijn belde ze toch maar eens naar de politie en ja hoor de babbeltruc, ze kwamen meteen en hebben een buurt onderzoek gedaan
maar zoals altijd de daders gevlogen.
Zo zie je een goed gelovig vrouwtje die nog vertrouwen had o.a. in de politie is nu alles kwijt niet alleen haar sieraden maar ook haar vertrouwen in de mensen.
Dus doe met zo'n verhaal wat je wil, dit soort figuren zijn getraind in dit soort dingen of het nu via persoonlijk of telefoon is je trapt er zo in
Dus wees een gewaarschuwd mens.

Allemaal totaal geen reactie op wat ik naar voren bracht, dus ik geef het op.

Ook die gruwelverhalen verspreiden alleen maar angst.

Allemaal totaal geen reactie op wat ik naar voren bracht, dus ik geef het op.

Ook die gruwelverhalen verspreiden alleen maar angst.

66c5fd38ba45f-Screenshot_2024-08-21_at_16-23-24_Facebook.png

...die gruwelverhalen verspreiden alleen maar angst.
Waarschuwen: schuwen voor de waarheid. Geen gruwelverhalen, 1 op 10 al eens opgelicht.

Des te ouder, des te meer problemen om met verandering om te gaan. Ouderen moeten over het algemeen digitale dingen doen terwijl velen dat eigenlijk niet willen. En die digitale wereld verandert ook nog eens continu. Het is het gevecht met- en tegen zelfstandigheid. Voornamelijk daar juist richten oplichters zich op. Die hebben al jaren ervaring, en worden telkens beloond voor hun handelen, en dat is in schril contrast met de slachtoffers. Profs tegen niet eens amateurs.

Voor veel ouderen is er geen onderscheid tussen een smartphone of een PC of een smart TV. Het onderscheid wat wij tussen het besturingssysteem van een smartphone en de telefoon daarop zien is bij hun onlogisch, het geluid komt uit hetzelfde speakertje; alles is één in een panieksituatie.

Het ging mij maar om één bewering: dat iedereen ooit van een koude kermis zal terugkeren. Ook zij die zeggen“: „Dat zal mij niet gebeuren.

Is dat nu nog steeds niet duidelijk? Triest hoor.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan