• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Gehackte pc

U had het over iedereen, meneer.

Iedereen komt ooit thuis van een koude kermis. Ook zij die zeggen“: „Dat zal mij niet gebeuren.

Zo verspreid je angst.

Laatst bewerkt:
U had het over iedereen, meneer.
Waar staat "iedereen" ik schrijf:

citaat:
Wie zegt hier trap ik niet in komt ooit van een koude kermis thuis, zij weten bijna psychologie wat ze doen.

Dus wie de schoen past trekt hem aan, en die groep probeer ik te bereiken.

Nu terug naar het verhaal, mijn 81 jarige schoonzus stelde geen hoge eisen aan haar desktop internetten, bankzaken, mail dat is het zo wat en juist deze activiteiten gingen al een tijdje niet goed meer "dingen deden het niet meer zoals voorheen" welke Microsoft versie ze had wist ze me niet te vertellen (zo zie je maar) en dan krijgt ze vorige week een telefoontje van een man in perfect en zeer beleeft Nederlands en zéér overtuigend om te vragen of ze problemen had met haar computer, ja, dat was zo, ze gingen dat met haar hulp oplossen, ik ben er zo goed als zeker van dat ze dan reeds een poosje haar desktop hadden doorzocht en ook het adressen bestand kenden, ze wisten bij welke bank ze was en ook een rekening van haar dochter kenden ze en bij welke bank, ook nog andere gegevens wisten ze waardoor mijn schoonzus "zo goed als gehypnotiseerd was" ze gingen ook de bankzaken in orde brengen en een nieuwe kaart zou klaarliggen, op mijn vraag of ze dan codes had doorgegeven wist ze eigenlijk allemaal niet wat ze gezegd had, maar vermoedelijk dus wel.
Op een bepaald moment werd haar gevraagd een tekst voor te lezen en toen viel haar euro, "dit klopt niet" en verbrak ze de verbinding.
Ze nam contact op met kaartstop en politie voor proces verbaal. Daar zei de kaartstop bediende dat er 2847€ van haar rekening naar een Nederlands rekening is overgeschreven (deze som word daar geblokkeerd) en van haar spaar rekening stond 2000€ klaar om naar de zicht over te boeken en vandaar verder. Zo staan de zaken nu, de desktop word niet meer gebruikt en zal vernietigd worden, intussen laptop met dochter aangekocht met laatste Microsoft versie, men weze dus gewaarschuwd!

Jammer dat zij zo goed gelovig is en er in is getrapt.
Hopelijk krijgt zij haar geld terug.

Maar ik hoop dat zijn hier van geleerd heeft om nooit gegevens te delen met mensen aan de telefoon en al zeker geen toegang tot de computer te geven. Bij computer problemen kun je haar beter naar dit forum verwijzen ;)

Hier zie je dat het onderscheid niet duidelijk is tussen de verschillende delen van de digitale wereld. Een man die via de telefoon begint over computerproblemen, en uiteindelijk op haar PC bankzaken voor haar wil doen. Telefoon - Computerprobleem - bankzaken. Drie dingen die niks met elkaar te maken hebben, maar in één wereld overlopen voor iemand die het niet bij kan houden.

Dat is het nu juist, oude mensen houden dat niet meer uit elkaar, en dat hij bovendien contact opneemt voor haar pc problemen dat is omdat hij/zij al een tijdje toegang hadden op haar computer en daar met dingen bezig waren die aan de basis lagen van dat minder goed functioneren.

Waar staat "iedereen"?
Wie zegt (=iedereen die zegt) "Hier trap ik niet in" komt van een koude kermis thuis en zij die het niet zeggen natuurlijk helemaal.

Wij komen allemaal van een koude kermis thuis.

Welterusten allemaal! Trap er niet in! 🙂

Heel strikt klopt het wel wat @Leono zegt maar ja... men weet wel dat "de meesten" of "velen" bedoeld wordt. Dus tja... sommigen zijn strikt, anderen noemen dat muggeziften. Het is maar hoe je er naar wilt kijken.

• Leuk
Waarderingen: abbs
Sorry!

De bijdrage van abbs ergerde mij gewoon mateloos, maar ik had er niets van moeten zeggen.

Heel strikt klopt het wel wat @Leono zegt maar ja... men weet wel dat "de meesten" of "velen" bedoeld wordt. Dus tja... sommigen zijn strikt, anderen noemen dat muggeziften. Het is maar hoe je er naar wilt kijken.
Zolang @Leono de betekenis van "Wie" niet kent of wil zien begrijpt hij/zij niet dat ik de groep mensen wil benaderen die even wakker geschut moeten worden.
Dus zoals je schrijft "het is maar hoew je er naar wilt kijken" klopt helemaal.

Apenstaart Leono is nu eenmaal niet zo slim als u, heer/mevrouw abbs.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: abbs
Ach, vermoedelijk hebben jullie beiden gelijk, het is zoals in Gaza daar hebben beide partijen al een jaar lang gelijk met 40000 doden intussen, laat het rusten.

Ach, vermoedelijk hebben jullie beiden gelijk, het is zoals in Gaza daar hebben beide partijen al een jaar lang gelijk met 40000 doden intussen, laat het rusten.
Het gaat niet wie (ohoh weer die wie) er gelijk heeft maar hoeveel mensen we kunnen waarschuwen.
Nu stop ik de zinloze discussie want de boodschap is wel aangekomen ;)

Helaas hebben wij zoets van dichtbij meegemaakt en oudere mensen trappen erin als er iemand van de bank belt.

En die betrouwbaar overkomt doordat hij de juiste gegevens weet. En diegene is heel kwiek maar met computer en telefoon aangelegenheden minder thuis. De computer heeft diegene er niet voor gebruikt. maar diegene weten te overtuigen geld over te maken via de mobiele telefoon.

Dus de waarschuwingen zijn terecht en ik kan woedend worden om zo'n kortzichtige reactie hier.
Zeg nooit, nooit. Hier trap ik niet in.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan