Nu terug naar het verhaal, mijn 81 jarige schoonzus stelde geen hoge eisen aan haar desktop internetten, bankzaken, mail dat is het zo wat en juist deze activiteiten gingen al een tijdje niet goed meer "dingen deden het niet meer zoals voorheen" welke Microsoft versie ze had wist ze me niet te vertellen (zo zie je maar) en dan krijgt ze vorige week een telefoontje van een man in perfect en zeer beleeft Nederlands en zéér overtuigend om te vragen of ze problemen had met haar computer, ja, dat was zo, ze gingen dat met haar hulp oplossen, ik ben er zo goed als zeker van dat ze dan reeds een poosje haar desktop hadden doorzocht en ook het adressen bestand kenden, ze wisten bij welke bank ze was en ook een rekening van haar dochter kenden ze en bij welke bank, ook nog andere gegevens wisten ze waardoor mijn schoonzus "zo goed als gehypnotiseerd was" ze gingen ook de bankzaken in orde brengen en een nieuwe kaart zou klaarliggen, op mijn vraag of ze dan codes had doorgegeven wist ze eigenlijk allemaal niet wat ze gezegd had, maar vermoedelijk dus wel.
Op een bepaald moment werd haar gevraagd een tekst voor te lezen en toen viel haar euro, "dit klopt niet" en verbrak ze de verbinding.
Ze nam contact op met kaartstop en politie voor proces verbaal. Daar zei de kaartstop bediende dat er 2847€ van haar rekening naar een Nederlands rekening is overgeschreven (deze som word daar geblokkeerd) en van haar spaar rekening stond 2000€ klaar om naar de zicht over te boeken en vandaar verder. Zo staan de zaken nu, de desktop word niet meer gebruikt en zal vernietigd worden, intussen laptop met dochter aangekocht met laatste Microsoft versie, men weze dus gewaarschuwd!