• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Geheugen bij steken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kurveekyl

Gevestigd lid
Lid geworden
3 nov 2011
Berichten
425
Waarderingsscore
4
Voor een desktop hier thuis met 16 Gb RAM geheugen zou ik er nog eens zoveel willen bijsteken.
Volgens mijn factuur van AZERTY zit er nu Corsair Vengeance LPX - DDR4 geheugen in. Er zit een latje van 8 Gb in sleuf 2 en een latje van 8 Gb in sleuf 4. Dus zou ik nog twee latjes van, 8 Gb kunnen bijsteken in sleuf 1 en 3. Volgens het Taakbeheer zou dit geheugen 2400 Mhz zijn. Maar met volgende vragen zit ik nog:

- Weet ik genoeg met bovenstaande informatie om er te bestellen?
- Als ik geheugen heb bijgestoken moet er iets worden veranderd in het BIOS?

Voor de mensen die mij op het juiste spoor kunnen zetten, alvast een welgemeende dank,
Mvg. Kurt
 
Op de factuur staat het precieze type, of een bestelnummer, gebruik dat om nog twee van diezelfde geheugenmodules te bestellen.

Of anders even inloggen bij Azerty en bij e belstellingen kijken, daar kan je het ook terugvinden.

Als je de computer aan zet nadat je het geheugen heb bijgeplaatst, dan krijg je een melding dat het geheugen is veranderd. Afhankelijk van het moederbord moet je op een functieknop drukken om dat te accepteren en verder te gaan. Daarna hoef je niets meer aan te passen.
 
Nee dat is het hem juist, op mijn factuur staat enkel Corsairs Vengeance LPX DDR4 en op de site ingelogd zie ik niets meer staan van mijn bestelde computers ( heb daar reeds 3 pc’s gekocht). Desbetreffende computer dateert van 2018
 
OK, andere manier om het model te vinden.
Ga naar
Download Speccy | Find your computer specs, free!

En download de gratis versie. Installeer dat en laat je computer analyseren. Kjjk bij geheugen welk geheugen precies in je computer zit. Mocht je nog twijfelen, in het bestand menu zie je publiceren staan. Je upload dan de resultaten van de analyse en je krijgt een linkje, die je hier kan plaatsen. Met dat linkje kunnen wij kijken wat er precies in je computer zit.
 
Ok, uitgevoerd. Het bestandje (snapshot):SPECCY.PNG
 
Kan je voor de zekerheid nog even die twee onderste uitklappen? Daar staat het exacte typenummer onder van het geheugen.
 

Bijlagen

  • SPECCY.png
    SPECCY.png
    17,9 KB · Weergaven: 10
Ik ga me er eventjes mee bemoeien :p
De resultaten wat Speccy geeft bij RAM gaat over het huidig geïnstalleerde RAM. Dus niet over wat het chipset van z'n moederbord ondersteund.
Het kan zomaar zijn dat er sneller of ander soort geheugen compatibel is met zijn chipset.
 
Ik ga me er eventjes mee bemoeien :p
De resultaten wat Speccy geeft bij RAM gaat over het huidig geïnstalleerde RAM. Dus niet over wat het chipset van z'n moederbord ondersteund.
Het kan zomaar zijn dat er sneller of ander soort geheugen compatibel is met zijn chipset.
Juist twee soorten ram van bijvoorbeeld verschillende snelheden plaatsen is vragen om problemen en je schiet er niets mee op, want hij wil uitbreiden, dus het originele ram bepaald wat de snelheid is wat het nieuwe ram gaat draaien.

Het beste is om identiek ram te gebruiken. Wat het moederbord aan kan is dus helemaal niet belangrijk.

Verder heb ik zo'n vermoeden dat het een Intel chipset bordje is, want CPU/chipset combinaties die hadden ooit eens een officiële maximale snelheid van 2400 MHz.
 
Juist twee soorten ram van bijvoorbeeld verschillende snelheden plaatsen is vragen om problemen en je schiet er niets mee op, want hij wil uitbreiden, dus het originele ram bepaald wat de snelheid is wat het nieuwe ram gaat draaien.

Het beste is om identiek ram te gebruiken. Wat het moederbord aan kan is dus helemaal niet belangrijk.

Verder heb ik zo'n vermoeden dat het een Intel chipset bordje is, want CPU/chipset combinaties die hadden ooit eens een officiële maximale snelheid van 2400 MHz.
Ik heb nog nooit gehoord dat het vragen om problemen is. Bron?

Dat je er niets mee opschiet kan kloppen. Ligt maar net aan de snelheid van het huidige RAM, en het RAM dat je erbij wilt plaatsen.
Wanneer je verschillende snelheden RAM gebruikt zal de laagste snelheid gebruikt worden voor al het geïnstalleerde RAM.
 

of


of:

 
Tja.. Ik heb 't zelf 1, misschien 2 keer meegemaakt (tweede keer kon ik het niet met zekerheid vaststellen) dat een PC vreemde dingen en BSOD's kreeg vanwege het gemixte RAM.
Loop toch al een paar dagen mee en eerlijk is eerlijk het gaat in meer dan 95% van de gevallen gewoon goed.
 
Ik loop al 25 jaar mee in het it wereldje als pro op diverse gebieden en ik heb het te vaak meegemaakt om er geen rekening mee te houden. Vooral de Eerste generatie Ryzen was een ramp wat geheugen betreft, zelfs geheugen wat op de QVL staat gaf daar problemen.

Als het voor mijzelf is doe ik er ook niet zo moeilijk over, maar in dit soort situaties waar de gebruiker niet veel weet en waarschijnlijk niet de skills heeft om geheugenproblemen op te lossen ga ik gewoon op zeker en adviseer ik altijd om hetzelfde ram te gebruiken als je gaat uitbreiden.
 
Daar ben ik het helemaal mee eens @Enigma147 👍
Die GEN1 Ryzen gaf trouwens veel meer issues. Weet nog goed dat ik een Ryzen systeem bouwde toen het net uit kwam. Daar heb ik wat hoofdpijn dossiers mee gehad zeg...
 
Mag ik eens vragen waarom je naar 32Gb ram wil gaan? Gaat het wel winst opleveren? Je gaat zelf die nieuwe modules bijsteken, veronderstel ik. Doe dan gewoon nu al eens je case open, haal zo'n ram module eruit en noteer het exacte model of maak met je telefoon een foto van alle stickers erop. Zo kan je nadien exact dezelfde bestellen. Of de foto hier posten en wij zullen je begeleiden naar de juiste aanschaf. Maar key question: is het wel een nuttige uitgave.
 
Oké bedankt allemaal voor de bijdragen. Het was voor mijn zoon die veel aan multitasking doet, programmeren, gamen en Netflix kijken en ja vraag me niet hoe maar hij doet dat samen op zijn drie schermen. Ben er ondertussen al achter gekomen dat het modules zijn van 2400 Mhz DDR4 door eens contact op te nemen vanwaar de pc kwam, AZERTY dus. Dus zal er nog twee identieke bij bestellen en erin pluggen. In elk geval nog eens grote dank want door jullie ben ik op het juiste spoor geraakt en weet ik nu veel meer daaromtrent. Groetjes Kurt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan