• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Goeie CD brander en goeie CD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Medjed

Gevestigd lid
Lid geworden
4 nov 2010
Berichten
309
Waarderingsscore
6
Goedemiddag,
ik wil een goede CD/DVD brander kopen om muziek CD's te branden (wav of mp3). Ik heb ooit een Plextor CD brander gehad, alle CD's die ik daarop heb gebrand, doen het nog. Die springen niet, zijn goed leesbaar en zeggen nooit ts ts ts ts ts ts ts...
Na de Plextor heb ik meerdere branders gehad maar de brandsnelheden werden steeds groter en de levensduur van een gebrande CD steeds korter. Ik mis dat onverzorgde branding van een CD, je brand het 1 keer en dat was het. Nu moet ik elke keer een backup maken van de inhoud en de hoes want ik weet zeker dat ik het over een jaar of twee weer moet branden. Vermoeiend. Daarom wil ik vragen of iemand weet een merk en model CD/DVD brander en ook CD's die lang mee gaan. Maar dan bedoel ik echt lang! Ik brand ze als cadeau en voor eigen gebruik. En, AUB,.. vraag me niet "wat moet je met CD's, dat is toch zo 5 years ago".
Ik heb dit al eerder gevraagd maar het lukt steeds niet om een goeie advies te krijgen. Misschien lag het aan mij, dat ik de vraag niet goed stelde.. nu wel.
 
het probleem waarom niemand advies kan geven is wat je het zelf al zegt. Het is verouderde technologie, die vrijwel niemand meer gebruikt omdat ze zijn overgestapt naar streaming en/of audiobestanden zelf opslaan op pc/telefoon.

Misschien eens rondvragen op een specifiek audioforum?
 
Plextor en Yamaha waren wel 2 van de toppertjes vroeger. Ik heb zelf ook een Plextor gehad, hele fijne dingen.
Volgens mij zit er tegenwoordig niet meer zo gek veel kwaliteitsverschil in als vroeger. Maar voor zover ik begrepen heb is Plextor en LG beiden goed en ook nog steeds verkrijgbaar. Dan zou ik zeker voor Plextor weer kiezen.

Wil je de kwaliteit houden zou ik ondanks de mogelijkheden niet sneller branden dan 4x of maximaal 8x speed.

Beste cd's wat ik vroeger altijd had waren die van Verbatim.

Maar phew... muziek op audio cd's. Misschien toch eens nadenken om die mp3's op usb stick te zetten bijvoorbeeld?
Edit: Reden dat ik dat zeg is omdat een beetje autoradio tegenwoordig ook bijna altijd wel een usb aansluiting heeft. Maar de brandsnelheid bepaald heel veel v.w.b. kwaliteit en houdbaarheid.
 
Ik ben een mixtape generatie, eind 80's en 90's maakte je je eigen compilatie op cassette. Daarna op MD (MiniDisk dus) en daarna op een CD. Met snelheden van 2x of later 4x. Dat ging prima.
Het gaat mij niet om overstappen of gebrek aan kennis/middels. Natuurlijk heb ik in mijn auto USB/Spotify/BT, dat is het ook niet. Het is gewoon leuk om een CD te creëren (inhoud EN hoes) en dan zelf luisteren of als een cadeau te geven. Met alle respect en no offence maar ik verwacht niet dat mensen jonger dan 30 dit kunnen begrijpen. Het ligt vast aan mij.. ;)
 
Het ligt vast aan mij.. ;)
Nee dat denk ik niet. Ik ben van dezelfde generatie vermoedelijk (bouwjaar '63) en luisteren naar Curry en Van Inkel 's nachts bij Veronica op vrijdag tussen 2 en 4 met tussen 3 en 4 In the Mix waarin Ben Liebbrand zijn kunnen liet horen, was een must.
Of tussen 1 en 3 met tussen 2 en 3 die mix... de tijden kan ik me in vergissen.
En dan elk jaar een jaarmix. Schitterend.

Zelf mixen heb ik nooit gedaan maar ik begrijp zeker wel de leukigheid ervan.
Alleen ben ik zelf ook gemoderniseerd. DVD's met hoesjes voor de kaft en cd's ook is heel leuk, maar het bewaren begint na enkele decennia wat lastiger te worden. En ruimte in beslag te nemen. Vandaar dat ik "gemoderniseerd" ben naar opslaan op NAS.
En de cd's en dvd's in een doos op zolder.

Zo'n cadeau is zeker wel een leuk idee. Zo lang het nog duurt, want jongeren denken "wasdat?" en ouderen moeten al vaker een losse cd speler kopen want ze worden al steeds minder standaard ingebouwd.
 
Hahaha, idd, "wasdat?"
 
Ik mag dan een jonkie zijn, ben "maar" van bouwjaar eind 1967. Maar ik kan mij niet echt herinneren wanneer ik voor het laatst een CD-R gebruikt heb. Of zelfs een DVD-R

Ik was er wel vrij vroeg bij, met een Yamaha 2 speed CD brander voor zo'n duizend gulden, exclusief de SCSI controller die je ook nodig had. Die het net na een jaar begaf. Omgeruild tegen de fameuze Plextor Plexwriter 412. Voor de kenners, ja, die met die caddy.

Tsja, muziek. Ik heb het al een decade op mijn fileserver staan en een selectie daarvan staat ook op mijn telefoon. Streaming ben ik geen fan van.

Misschien ergens een oude Plextor op de kop tikken? En inderdaad wat Tigger ;) al zegt, de schrijf snelheid laag houden.
 
En inderdaad wat Tigger ;) al zegt, de schrijf snelheid laag houden.
Ja dat is juist het probleem, tegenwoordig is het heel moeilijk om een brander te vinden met 4x schrijfsnelheid, laat staan 2x. Bij mij is 16x het minimum.
 
De meeste programma's waarmee ik gewerkt heb, lang geleden geef ik gelijk toe, kan je de schrijfsnelheid instellen.
 
met een Yamaha 2 speed CD brander voor zo'n duizend gulden
Oh dat was dan nog niet vroeg, dan was je al een paar jaar later. In het begin kostten die krengen 1800 gulden excl. controller. Zelfs helemaal in het begin eventjes 2400 gulden. :D
En die 1800 is toch wel een paar jaar zo geweest.
Ik ben helaas begonnen met die HP 2x want toen "slechts" 800 of 1200 gulden (die weet ik niet meer zeker), want de Yamaha was me te duur.
Deze was incl. een klein scsi controllertje, waarbij je dan wel moest zorgen irq 7 niet te gebruiken want conflict met soundkaart. Dus of soundkaart naar irq5 of scsi naar irq5.
Die was 3x in 1,5 jaar stuk gegaan, had ook al een nieuwe gehad en kreeg toen mijn geld volledig terug.
Ik blij want we zaten toen 1,5 jaar later en er waren meer schrijvers en de prijzen waren ook gezakt (behalve voor de Yamaha nog) en kon toen voor dat bedrag een scsi Plexwriter (dacht de PX-820Ti) met scsi kopen en dat werkte perfect.
Tot er IDE schrijvers kwamen en dat werd ook een Plextor als eerste.
Anyway, dan ben je ook van rond ons bouwjaar. :)

Bij mij is 16x het minimum.
Voor de apparatuur wel ja. Maar v.w.b. schrijfprogramma's... daar is bij de meesten wel de schrijfsnelheid in te stellen.
Ik brandde tot een jaar of 5 geleden nog wel met Nero zo heel af en toe. Met 24x brander liet ik daarmee gewoon op 8x branden, geen probleem.

En dat is nog steeds zo. Met een huidige versie van bijvoorbeeld Alcohol 120% is dat ook in te stellen. Net zoals met imgburn.
Bij mijn weten kan het met Nero ook nog altijd. Dus het ziet er naar uit dat dit helemaal niet zo'n probleem is.
 
De laagste snelheid is ook niet heilig hoor. Als een disk sneller draait heeft het meer stabiliteit, het centreert zich beter. Daarom heb ik zelf inmiddels gekozen voor het beste van twee kanten, ik brand op 24x, de helft 😉
 
Ik had vroeger een Samsung en LG brander. Gebruikte Platinum en Verbatim cd's/dvd's. We spreken over 10 - 20 jaar geleden. Elke cd/dvd uit die tijd werkt nu nog gewoon. Persoonlijk geloof ik niet zo zeer in de fabel dat het afhangt van de databrander of datadrager. Hetzelfde voor de wijze waarop ze beschreven werden. Hier allemaal op 52x destijds. Wel van de wijze waarop ze bewaard worden. Jewelcases (met lichtinval) of ergens open en bloot laten rondslingeren lijkt me geen goed plan. Dataschijfjes gaan vergelen en de data is zo na een tijdje niet meer leesbaar.
 
Daglicht verziekt ze ja, ook al vóórdat ze verkocht zijn. Dus niet van een duister adres op de markt kopen, maar in een zaak waar je weet dat er een goede doorstroming is. Mediamarkt heeft nog maar 2 merken dacht ik, Verbatim en Philips, en daar vertrouw ik maar op.
 
Persoonlijk geloof ik niet zo zeer in de fabel dat het afhangt van de databrander of datadrager.
Dat is geen fabel dat is een feit. Dat was te zien aan bijv. Princo's die per batch konden verschillen en veelal bagger waren.
Als je de nodige duizenden cd's gebrandt hebt, dan kom je wel achter het kwaliteitsverschil en weet je ook dat het geen fabel is. ;)
Platinum was ook redelijk maar moest je soms ook geluk mee hebben, Verbatim was echt kwalitatief beter. Zeg maar gerust de beste.
Wijze van bewaren is uiteraard net zo belangrijk.
 
Wat een leuke discussie. Een Plextor heb ik ook nog gehad. Nu zit er ook nog 1 ingebouwd (want altijd handig voor de heb)
Om te branden gebruik ik het gratis Ashampoo burning studio 2022 (komt zo'n beetje elk jaar een nieuwere gratis versie) die voor mij prima voldoet.

Ik geloof dat ik mijn nieuwe brander (in mijn nieuwe pc) nog niet gebruikt heb. Ik had in die tijd Taiyo Yuden cd/dvd's (van die bulk per 100 stuks) bestelde ik in Duitsland bij volgens mij CDR winkel of zoiets, bestaat niet meer.

Nu heb ik ook nog wel wat van die dingen liggen, geen idee welk merk het is, ooit online ergens besteld. Altijd handig voor de heb.

Maar mijn oudste cd's doen het nog wel (en die waren van Dixons). Maar geen idee of ze het allemaal nog doen, want op een gegeven moment wilde ik van de goede albums gewoon het origineel hebben.

Heel veel succes met de zoektocht.
 
Wel van de wijze waarop ze bewaard worden. Jewelcases (met lichtinval) of ergens open en bloot laten rondslingeren lijkt me geen goed plan. Dataschijfjes gaan vergelen en de data is zo na een tijdje niet meer leesbaar.
Bij mij was het altijd hoe donkerder en koeler bewaard, hoe beter.. :cool: nooit met vette vingers vol vastpakken maar altijd op de randen en gat. Nooit los laten liggen buiten de hoes, en als het echt moest, dan op muismat of iets zacht.
Ik gebruik ook Nero (7 zelfs) maar dus daar is minimum brandsnelheid 16x.
 
Dat is inderdaad wel de beste methode bij mijn weten.
Alleen dat van die brandsnelheid verbaast me. Ik zou nog eens op mijn oude pc moeten kijken of Nero 7 daar nog op staat, maar ik weet bijna zeker dat ik daarmee ook op lagere snelheden gebrand heb. Echter... controleren is beter. :)
 
CDBurnerXP toont vanaf 1x met iedere tussenwaarde tot 52x. Dat is zichtbaar wanneer ik geen CD inleg. Zodra ik een 52x Verbatim CD inleg worden de schrijfsnelheidsopties: 8x, 16x, 24x, en 32x, + een optie 'Andere snelheid'. Daar is dan alles weer beschikbaar vanaf 1x tot 52x, met de waarschuwing dat een andere snelheid dan aanbevolen niet altijd goed werkt. Maar keuze voor lage snelheden is er, en ik denk zeker wel dat een goed moderne brander daar ook mee om kan gaan.

Verder brand ik uit gewoonte nog altijd via een image. Kwaad kan het zeker niet.
 
Heb mijn eerste cd writer van plextor nog steeds, denk ergens halfweg de jaren 90, wordt niet meer gebruikt.
In mijn wagen gebruik ik een DVD RW van Fujifilm, en geloof me of niet, mijn wagen is 13 jaar oud, deze dvd zit er al die tijd in en werkt nog steeds perfect zonder haperen, deze zijn indertijd geschreven op een Medion pc uit de Aldi, ik denk LG brander.
Denk dat de afspeelapparaten een groot verschil maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan