• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Google weet toch niet alles

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Mijn vrouw wilde weten hoe je kruiden moet aanzetten. Dit is blijkbaar zo eenvoudig dat het nergens wordt uitgelegd. Wel dat het "verwarmen" is maar niet of dat in water of olie moet. Olie wordt wel genoemd, maar haar recept (gluhwein) mag beslist geen olie bevatten. Of ze heeft een slecht recept natuurlijk. Je zou toch een uitgebreide uitleg van zo'n kookterm verwachten.
"Google let's me down"
 
Ik snap de vraag eigenlijk ook niet, nu ben ik beslist geen kookwonder. Maar wat bedoel je met kruiden aanzetten? Toch even duckduckgo (mijn standaard zoekmachine erop losgelaten)

Aanzetten is kruiden in vet verhitten en een kleur laten krijgen, welke de smaak kan verhogen.
 
Ik realiseer me dat de vraag wat triviaal lijkt en ik heb hem niet voor niets in "aan de bar" gezet ;) .
Maar ik dacht, niet geschoten is altijd mis.

@Roxmarie: soms slaag je er niet in de juiste zoektermen te formuleren. Ik had Google uitgebreid geprobeerd (ben wel een uurtje of langer zoekende geweest) en een webcrawler. Aan Suriname had ik niet gedacht. De door jou gevonden uitleg is erg duidelijk. Wat ik vond was iets vergelijkbaars maar net niet volledig genoeg. Blijft voor mij de onduidelijkheid of het idd de bedoeling is de kruiden voor gluhwein ook in vet te verhitten. Je wilt immers geen vetlaagje op je gluhwein hebben. Ik vermoed dat de receptenschijfster alleen bedoelt dat je de kruiden een beetje moet verhitten. Dit had ik graag ergens bevestigd gezien.

@Arie: Ik vind ook genoeg hits en heb allerlei combinaties geprobeerd. Als ik bv. op [ "kruiden aanzetten" gluhwein ] zoek vind ik alleen dit draadje. Jouw link geeft wel een uitgebreid recept voor gluhwein maar daar komt de term "aanzetten" niet in voor, laat staan de uitleg van die term. Hits met "aanzetten" zijn er idd. legio en het is blijkbaar zo eenvoudig dat niemand de moeite neemt het uit te leggen. Omdat ik denk dat er geen vet moet worden gebruikt zocht ik naar verdere verklaringen.
 
Blijkbaar is het zo'n ingeburgerd begrip dat koks om mijn vraag meewarig het hoofd zullen schudden:D. Er zal ook wel een andere naam zijn maar dan krijg je meer de omschrijving die ik zoek. Ik heb ze nog niet samen gevonden.
 
Algemene benaming om kruiden zijn smaak en geur te laten afgeven, kan met water of olie, de laatste wordt het meest gebruikt.
Maar ook;

Ik pleur alles gewoon bij elkaar, smaakt ook nog. :grinning:
 
Die links had ik ook gevonden maar dat het met water kan is iets dat jij blijkbaar al weet maar niet van die links komt?
 
Kan jou vrouw niet gewoon de wijn opwarmen en dan de kruiden toevoegen?
Ik maak nooit geen gluhwein, maar er zijn genoeg recepten te vinden waar ze eerst de wijn gebruiken en dan andere dingen toevoegen.
 
Jawel hoor. Ze zit er ook niet op vast. Ik vond het alleen irritant dat ik het antwoord op de eenvoudige vraag "mag of moet het ook met water" niet kon vinden.
 
Ja dat snap ik wel.
Zeker van Google zou je in 2020 gewoon antwoord op alle vragen moeten kunnen krijgen :)
 
Hopelijk lukt het je vrouw om de gluwein te maken, wel vind je er genoeg recepten van.
of

En dan zeg ik drink "hik" smakelijk.

En ik lust het niet eens.
 
Ja hoor. Is allang klaar. Was niet de eerste keer dat ze die maakte. Ze maakt ook wel eens gemberdrank. Tip: doe die niet in een beugelfles zoals die van Exota. We hebben flink glas moeten ruimen en moeten poetsen nadat die geklapt was. Gelukkig met dichte deur anders had ik nu mss niet meer kunnen typen. Dat spul kan gisten he.:worried:
 
Ik lust geen gluhwein, maar jullie zullen er vast van genieten :)
Dat is dan geluk hebben, want glas vliegt alle kanten op :eek:
 
Heel veel geluk gehad. Het glas prikte in verschillende plastic bakjes en de deur. Van die geniepig splinters. Ik lag in bed en hoorde een enorme knal. Ben naar de keuken gegaan maar zag niets. Mijn vrouw wel toen ze de koelkast open deed. Ik moet nog afwachten of die gember ook nog schade aan mijn keukenkast heeft veroorzaakt want daarvoor moet de koelkast er uit. Daar heb ik echter geen zin in :worried:
Hoewel er op het internet meer voor wordt gewaarschuwd heb je daar geen erg in en zie je dat pas achteraf.
 
kruiden roosteren lijkt me een meer gebruikelijke term.
kan ook heel goed zonder olie hangt een beetje van de te gebruiken kruiden af

dat een beugelfles knapt is raar die flessen zijn speciaal bedoeld om lucht er uit te laten als er iets in zit dat gaat gisten
 
Die beugelfles zal wel in zo'n snuisterijenshop zijn gekocht. Niet echt bedoeld voor dit gebruik en niet getest. Maar op internet lees je meer over ontploffende flessen door gisting.
Exota had lang geleden ook onveilige flessen. Volgens mij was het de ombudsman Frits Bom die ze aan de schandpaal nagelde:
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan