• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Google's Chrome webbrowser "Is uitgegroeid tot Spy Software"

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
Google's Chrome webbrowser "Is uitgegroeid tot Spy Software"

Google's Chrome webbrowser is hoofdzakelijk spionagesoftware gworden volgens de de technologiekroniekschrijver
Geoffrey Fowler van Washington Post, die een week lang de populaire browser analyseerde en tot de conclusie kwam
dat het "veel op bewakingssoftware lijkt".

Fowler is sindsdien op Firefox van Mozilla wegens zijn standaard privacyinstellingen overgeschakeld en zegt dat het
gemakkelijker was dan men zou kunnen veronderstellen.

chrome%20vs%20firefox%201.png


Mijn tests van Chroom vs. Firefox resulteerde in capriolen van absurde proporties. In een week surfen op het WWW
via mijn desktop, ontdekte ik 11.189 verzoeken om "trackingcookies "die Chrome gewoon accepteerde, maar
automatisch door Firefox werden geblokkeerd
. Deze kleine bestanden zijn de haken die de gegevensfirma's, met
inbegrip van Google zelf, gebruiken om te volgen welke websites u bezoekt zodat kunnen zij profielen kunnen maken
van uw interesses, inkomen en persoonlijkheid.

Chrome verwelkomt trackers zelfs op websites, waarvan je denk dat ze privé zijn. Ik keek hoe Aetna en de
Federal Student Aid website cookies plaatsten voor Facebook en Google. Elke keer als ik de log-in pagina's van de
verzekering en de leendienst ophaal, wordt dit stiekem stiekem verteld aan de gegevensreuzen.

En dat is nog niet de helft ervan.

Kijk in de rechterbovenhoek van uw Chrome browser. Zie je daar een foto of een naam in de cirkel? Als dat het geval is,
bent u aangemeld bij de browser en Google maakt mogelijk gebruik van uw internetactiviteiten om advertenties te targeten.
Herinnert u zich niet meer aan het aanmelden? Ik ook niet. Chrome is onlangs begonnen dat automatisch te doen wanneer
u Gmail gebruikt. Washington-post

chrome%201_0.png

Wanneer jij Chrome gebruikt, en je logt in op G-MAil, wordt ook de browser automatisch aangemeld op jouw Google account.
Wanneer ook de Synchronisatie aanstaat, ontvangt Google jouw surfgeschiedenis (Geoffrey Fowler/The Washington Post


Ondertussen, Chrome is nog erger als het gaat om mobiele apparaten - de exacte locatie van Android-gebruikers wordt
gerapporteerd, tenzij het delen van locaties is uitgeschakeld, in dat geval worden uw ruwe coördinaten doorgezonden.

Cookiemonsters

Volgens een studie bevinden tracking cookies van derden zich op 92% van de websites. De Washington Post, bijvoorbeeld,
gebruikt rond 40 - die het bedrijf zei is ,,gemiddeld voor een nieuwssite," en zegt zij worden ontworpen om beter gerichte
advertenties te leveren en advertentieprestaties te volgen.

Maar er zijn ook cookies te vinden op websites zonder reclame.

Zowel Aetna als de FSA-dienst zeggen dat de cookies op hun sites helpen om hun eigen externe marketingcampagnes te meten.

De schuld voor deze puinhoop ligt bij de gehele reclame-, publicatie- en technologie-industrie. Maar welke verantwoordelijkheid
heeft een browser om ons te beschermen tegen code die niet veel meer doet dan spionage? -Washington Post

Mozilla Firefox ter redding?

De afgelopen vier jaar heeft Firefox-browser de een ingebouwde antitracking-functie ingebouwd in de "privé"-browser. Eerder deze
maand heeft Mozilla deze functie geactiveerd voor de normale browse-modus. Hoewel er nog steeds advertenties verschijnen, scheidt
Firefox nu in realtime de cookies om te bepalen welke nodig zijn om een website correct te laten functioneren en welke gewoonweg
spionnen zijn.

Apple begon vanaf 2017 met het blokkeren van cookies op hun mobiele browser in Safari, met behulp van een algoritme dat het
bedrijf "intelligente traceerbeveiliging" noemt.

Chrome blijft ondertussen cookies op uw computer en telefoon met open armen ontvangen. Dat gezegd hebbende, kondigde het bedrijf
vorige maand aan dat het cookies van derden zou vereisen om zich beter te identificeren, wat hen vermoedelijk in staat zal stellen om
betere controles toe te passen. Dat gezegd hebbende, bood het bedrijf The Post geen tijdlijn aan of zei het of het standaard blokkers
zou gaan aanwenden.

Ik hou mijn adem niet in. Google zelf, door zijn Doubleclick en andere reclamebedrijven, is de nummer 1 cookiemaker -
de Mrs. Fields of the Web. Het is moeilijk voor te stellen dat Chrome ooit de geldmaker van Google afsnijdt. -Washington Post

"Cookies spelen een rol in de privacy van de gebruiker, maar een beperkte focus op cookies verhult de bredere privacydiscussie,
omdat het slechts één manier is waarop gebruikers op verschillende sites kunnen worden gevolgd", aldus Ben Galbraith,
directeur productmanagement van Chrome. "Dit is een complex probleem, en eenvoudige, botte cookieblokkerende oplossingen
dwingen tot meer ondoorzichtige praktijken.

Google Chrome niet meer gebruiken

In zijn besluit om Chroom aan de kant te schoppen, haalt Fowler een blogpost aan van een aan Johns Hopkins verwante
Professor Matthew Green, die vorig jaar schreef dat hij het helemaal "gehad" met de browser.

Net als Green heb ik gekozen voor Firefox, dat werkt op telefoons, tablets, PC's en Macs. De Safari van Apple
is ook een goede optie op Macs, iPhones en iPads, en de niche Brave browser gaat nog verder in het proberen om de
ad-tech industrie te blokkeren.

Wat kost de overstap naar Firefox u? Het is gratis, en het downloaden van een andere browser is veel eenvoudiger dan
het veranderen van telefoons.

In 2017 lanceerde Mozilla een nieuwe versie van Firefox, Quantum genaamd, die het aanzienlijk sneller maakte.
In mijn tests, heeft het bijna zo snel aangevoeld zoals Chroom, hoewel de benchmarktests aanduiden dat het in sommige
contexten langzamer kan zijn. Firefox zegt dat het geheugenbeheer beter is als je veel tabbladen gebruikt.

Overschakelen betekent dat u uw bladwijzers moet overzetten en Firefox biedt hulpmiddelen om daarmee te helpen.
Het overzetten van wachtwoorden is eenvoudig als u een wachtwoordmanager gebruikt. En de meeste add-ons voor
browsers zijn beschikbaar, hoewel het mogelijk is dat u uw favoriet niet kan vinden. -Washington Post

Bron: Google's Chrome Web Browser "Has Become Spy Software"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan