• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Had een stellinkje, en vroeg me af of deze klopt. Over breedte fan koel wentelwiekjes.

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166019
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 166019

Gast
Namelijk deze : Hoe breder de cpu ventilator de minder waarde het nog toe kan voegen, omdat hoe verder van de cpu af gekoeld wordt, hoe minder effect het heeft, lijkt simpel en logisch eigenlijk. Dus ja, hoe breder hoe beter, maar hoeveel zin heeft het eigenlijk op gegeven moment ? Of zie ik toch iets over het hoofd ?
 
Denk dat al lang bekend is misschien, daarom dat daar die heatpipes dan bij komen, om maar extra beetje te koelen. Lijkt mij dat blok dichtbij met meerdere ventilatoren er op, dus 5 operavlaktes, dan op helft er van een ventilator er op, 2,5 ventilators dan, zeg maar, het meest logische is. Of ben ik nou gek ? Zelf die configuratie nog niet gezien, uurtje of wat misschien gekeken ook maar, maar toch, veel lijkt het iig niet voor te komen. Koelblok zou dan een soort raster constructie moeten zijn denk ik. Bedankt aanhoren als complete onzin is, of al zo gewoon is als een broodje kaas (hier in het westen dan), maar ik zag iig niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beetje scheef gekeken eerder denk ik, koelers met meer ventilatoren erop zijn er al zat. Eerder bedoelde ik helft van opervlak met koelers erop die wegblazen, en andere helft waar niks op zit, en waar het automatisch lucht ingezogen wordt. ...... Al met al was dit het me om te doen, twee keer zo grote ventilator betekent niet ook twee keer zo effectief...... ja of nee ? .
 
een grotere ventilator betekend dat je deze veel langzamer kan laten draaien voor de zelfde luchtverplaatsing. een grotere ventilator is daarom stiller.

een groot koelblok betekend meer oppervlak om de warmte af te voeren
 
twee keer zo grote ventilator betekent niet ook twee keer zo effectief..
Ja en nee. Ja, een groter fan kan soms meer lucht geven.
Nee. Bij alle apparaten, waaronder ook fans, behoort een karakteristiek (dus ook voor koellichamen).
De verbanden tussen de verschillende parameters zijn nl. niet lineair.
Je kunt wel lucht tussen de vinnen persen, maar op een gegeven moment is het op.

Wat betreft heatpipes: heatpipes hebben een zeer lage thermische weerstand en dienen om de warmte te verplaatsen van een plek waar je moeilijk een effectieve koelplaat kunt aanbrengen naar een plaats waar je die ruimte wél hebt.
Verder hangt alles af van het design. Het mag namelijk ook niet te veel kosten.
 
Even ter info, de fan koelt niet de cpu maar de aluminium vinnen die de warmte van de cpu afvoeren. Net zoals koelpaste eigenlijk niet koelt maar de warmte beter geleid naar de aluminium vinnen.
 
Lijkt mij dat blok dichtbij met meerdere ventilatoren er op, dus 5 operavlaktes, dan op helft er van een ventilator er op, 2,5 ventilators dan, zeg maar, het meest logische is.
Als je op meerdere vlakken fans wilt aanbrengen kun je geen vinnen meer gebruiken maar moeten het "pennen" worden. Je houdt dus veel minder koeloppervlak over. Afstand en dikte moet je dan voor je toepassing optimaliseren.
Er zijn echter toepassingen waarbij "pin fin heat sinks" wel degelijk worden gebruikt.
Deze zullen wel duurder in productie zijn omdat je koellichamen met vinnen wél met extrusie kunt persen maar pin fin heatsinks niet, denk ik.
 
Thanks, blijf het interessant wetenschapje vinden. Maar voor iemand die net om hoek komt kijken wel verraderlijk beetje denk ik, praat van hoe grotere de ventilator de beter, wat ik vaak als soort standaard uitgangspunt hoor, logisch, maar 2 keer grotere diameter, dus 4 keer een zo grote ventilator zal niet 4 keer zo goed koelen, zover ik in kan schatten.

PS I.i.d kom zelf beetje bekaaid van af met één van 7 cm, maar geluid productie valt me mee.

Wilde wat andere meningen horen, bedankt, kan om mij wel dicht.
 
Ik heb in mijn oude computer een Alpenföhn koeler gehad, waarbij op de processor een grote heatsink op de processor word geplaatst met daarop 2 grote ventilatoren. Op die manier word de warmte van de processor over een groot oppervlak verdeeld met de mogelijkheid om beter te koelen. Daarmee zijn grotere ventilatoren dus weer wel goed mogelijk.
Een voorbeeld van zo'n koeler:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan