• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hard disk na enige tijd na opstart niet te openen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

goodie

Nieuw lid
Lid geworden
16 okt 2011
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Ik heb een pc met 2 SSD en 3 HDD.

Deze hebben allemaal goed gewerkt. Computer deed wat het moet doen.

Maar sinds enkele dagen is na ongeveer 10 minuten een van de HDD die ik als opslag gebruik niet meer bereikbaar. De schijf is wel zichtbaar en ook de bestanden en er is ook in te navigeren. Uitpakken lukt tot je bv een filmbestand wil gaan laten draaien. Dan is er een poging om dit bestand te openen maar duurt heel lang. Het opent niet en geef de melding reageert niet. Soms krijg ik ook de melding dat er een I/O fout is opgetreden of iets dergelijke zie foto's

Wanneer ik dan de PC wil afsluiten en deze commando gaat verwerken blijft het rondje eindeloos draaien met afsluiten. Sluit vervolgens niet en is een harde afsluiting met de aan en uit knop de enige mogelijkheid om de PC af te sluiten. Wanneer ik vervolgens weer opstart is de 3TB HDD-schijf gewoon mee te werken tot na 10 minuten en dan slaat deze op slot.

Ik heb een AVG-scan laten werken maar komt niets naar boven van een infectie.

Windows werkt op 1 SSD. De schijf O met het probleem is onderverdeeld in partities en word alleen gebruikt voor opslag.

Hoe los ik dit op


Hoe los ik dit op.I O melding.JPGschermafbeelding schijf O.JPGStoring in schijf O.JPGwaarschuwing O probleem.JPG
 
Laten we kijken, hoe het met de gezondheid van de HD/SSD is gesteld.​
Download de bijgevoegde CrystalDiskInfo Portable.zip.​
Na download het bestand uitpakken en openen.​
Dubbelklik dan hetzij op DiskInfo32.exe of op DiskInfo64.exe​
Geeft het tool een gele knop aan,​
laat dan weten welke regels in de gele kleur zijn vermeld.​
Indien er een rode knop wordt getoond, dan is de schijf op sterven na dood.​
 

Bijlagen

  • CrystalDiskInfo7_8_3.zip
    4,3 MB · Weergaven: 3
Hoe staan de energieinstellingen voor de schijf waar O:\ opstaat?
 
( ... )
Ik zou indien mogelijk een andere SATA poort proberen voor de schijf.
 

Bijlagen

  • Status 3TB schijf .JPG
    Status 3TB schijf .JPG
    153,3 KB · Weergaven: 27
Laten we kijken, hoe het met de gezondheid van de HD/SSD is gesteld.​
Download de bijgevoegde CrystalDiskInfo Portable.zip.​
Na download het bestand uitpakken en openen.​
Dubbelklik dan hetzij op DiskInfo32.exe of op DiskInfo64.exe​
Geeft het tool een gele knop aan,​
laat dan weten welke regels in de gele kleur zijn vermeld.​
Indien er een rode knop wordt getoond, dan is de schijf op sterven na dood.​
 

Bijlagen

  • Status 3TB schijf .JPG
    Status 3TB schijf .JPG
    153,3 KB · Weergaven: 25
Alles duidelijk dus.
HD is aan het afssterven.

Geen handelingen ermee meer doen zodat je de bestanden kan overzetten naar een bestaande HD of naar een nieuwe gekochte HD.

Maar 748 keer ingeschakeld - sluit jij jouw PC nooit af?
 
Alles duidelijk dus.
HD is aan het afssterven.

Geen handelingen ermee meer doen zodat je de bestanden kan overzetten naar een bestaande HD of naar een nieuwe gekochte HD.

Maar 748 keer ingeschakeld - sluit jij jouw PC nooit af?
Dus kan je zeggen dat de schijf zo goed als kapot is. Gekocht op 9/3 2018. Komt dit nog in aanmerking voor garantie? Ik sluit mijn pc altijd af .

Hoe kan ik de bestanden zo goed mogelijk overzetten naar een nieuwe of andere drager?Schijf is al bijna niet meer te benaderen .
 
Garantietermijn verschilt volgens merk, Seagate is 3 jaar (kan je nagaan met serienummer op de website van Seagate), Western Digital is 2 jaar.
 
Hoe kan ik de bestanden zo goed mogelijk overzetten naar een nieuwe of andere drager?Schijf is al bijna niet meer te benaderen .
Draai eens in de console een chkdsk /r voor het kopiëren bij elke schijfletter, en die zijn ook slecht te benaderen.
Serienummer invullen, zie je het gelijk.
 
Draai eens in de console een chkdsk /r voor het kopiëren bij elke schijfletter, en die zijn ook slecht te benaderen.
Serienummer invullen, zie je het gelijk.

Voor de garantie neem ik wel contact op met de leverancier.

Als je concrole op deze manier bedoelt Dan lukt dit de eerste pakweg 10 tot 20 minuten na de opstart en geeft aan dat er geen problemen zijn. Na die tijd zit de schijf op slot en kom je er niet in met controleren.
 

Bijlagen

  • probleem juist.JPG
    probleem juist.JPG
    22,6 KB · Weergaven: 14
Het is niet 100% zeker dat die verplaatste sectoren in de test ook dit uitval probleem veroorzaakt, want een schijf moet met verplaatste sectoren gewoon kunnen werken. Het is echter wel de aanduiding voor vervanging, en na vervanging ervaar je vanzelf wel of het ook je hoofdprobleem heeft veroorzaakt.
 
Op het moment dat de schijf toegankelijk is en voor geen problemen zorgt kan ik de pc gewoon afsluiten of opnieuw opstarten . Als deze op slot zit dan lukt het gewoon afsluiten niet en moet je de pc met de aan uit knop uitzetten.
 
🙄 vreemd Hé

Ik krijg soortelijke meldingen als ik de Laptop een hele week uit laat staan
 
Ik heb nog een chkdsk F/ R/ uitgevoerd zie foto .

Heeft heel wat slechte sectoren hersteld. Dit heeft er aan geholpen dat de disk toegankelijk bleef bij het overzetten van al de data naar een externe schijf.Pc sluit nu gewoon af of start opnieuw op zoals het hoort.

Verder blijf CrystalDiskInfo dezelfde resultaten geven en zelfs windows logboek geeft aan dat de disk ermee kan ophouden zie foto . WD geeft aan dat de schijf tot eind dit jaar garantie geeft. Dat is nog een geluk. Schijf gaat deze week naar WD voor een nieuwe.
 

Bijlagen

  • reparaties slechte disk .JPG
    reparaties slechte disk .JPG
    122,1 KB · Weergaven: 7
  • test schijven 01 05 20 .JPG
    test schijven 01 05 20 .JPG
    154,6 KB · Weergaven: 7
  • waarschuwing.JPG
    waarschuwing.JPG
    111,1 KB · Weergaven: 6
Ding is gewoon kapot, waarom blijven trekken aan een dood paard?
 
Het is nu eenmaal zo, dat een schijf die aan het afsterven is niet weer springlevend gemaakt kan worden.

Het enigste wat de schijfcontrole heeft uitgevoerd is zo goed mogelijk de mfst te repareren (bestand waarin de locaties van bestanden enz. zijn opgeslagen) doordat de sectoren zijn heringedeeld.

Probeer te redden wat te redden valt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan