• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Harddisk Niet Te Benaderen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Karel
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
K

Karel

Gast
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een laptop (compaq armada) waarvan ik de harddisk niet meer kan benaderen. Ik kan wel opstarten met een opstartdiskette, met CD rom ondersteuning. Ik krijg dan al een melding dat er geen partitie aanwezig is. Ik kan absoluut niet op C komen, ik krijg de melding dat er geen HD aanwezig is. Vanuit A: kan ik b.v. ook geen virusscanner opstarten voor c:, zelfs formateren lukt niet.

Aanvullende info er heeft NT op de machine gestaan, maar na formateren is daar W-95 opgezet.

Help !!!

Hoi Karel,

We gaan er van uit dat de HD niet is gecrasht..

Kijk eens in de Bios, wordt daar de HD wel herkent.

Heb je voordat je de HD wil bekijken Fdisk gebruikt??

Ben je in het bezit van een goede opstartflop?

Is de HD niet te groot voor de bios (eerst bij compaq een tool ophalen zodat grote HD's worden herkent in de bios)

Probeer even wat verder.

succes

Magnum

Hoi Magnum,

Als ik de PC "gewoon" opstart krijg ik de melding NON SYSTEM DISK OR DISK ERROR.
Ik heb een opstartflop en die werkt prima (maakt RAM C: aan met programma's en geeft CD-ROM ondersteuning). Er komt wel een foutmelding: Er is geen geldige FAT of FAT-32 partitie gevonden op station c:
De harde schijf is niet veranderd (zit er al jaren in en gaf nooit problemen), dus de capaciteit kan geen probleem zijn.
Als ik fdisk opstart krijg ik de melding dat er geen vaste schijven aanwezig zijn.

Ik weet niet hoe ik in de BIOS kom, ben daar zelf nog nooit ingeweest.

Groeten,

Karel

Hoi Karel,

We gaan het HEEL VOORZICHTIG doen...

We gaan twee manieren proberen.

1-BIOS

Start de Laptop op
Op het scherm verschijnd er waarschijnlik een mededeling van "druk op ... voor setup". Druk dan op deze toets. Geen melding?? Meestal is het "del", "F2"of "F10". Probeer maar.

Je zit nu in de BIOS. LET wel OP, alles wat je doet kan een verbetering zijn, maar kan de laptop ook beschadigen tot het moment dat deze niet eens meer opstart.

Zoek naar de harde schijf (meestal eerste blad) en lees goed hoe deze staat. Komt dit overeen met hetgeen je in de laptop heb zitten, dan wordt door de bios jouw HD wel herkend. Deze kan ook op "auto" staan. Nu kan je bij de meeste machines de HD opnieuw laten dedecteren, probeer dit uit te vinden.

Misschien doet alles het nu wel weer.

Even een tip tussendoor: VERANDER ALTIJD MAAR EEN WAARDE ALS JE IETS WIL UITPROBEREN, EN GEEF DAN EEN "SAFE EN EXIT".

2-FDISK

Hoi Karel,

hierbij deel twee
2-FDISK

Even voor de duidelijkheid, als je in Fdisk een optie verander, dan ben je alle data kwijt en moet er een nieuw stuurprogramma worden geinstalleerd.

Start de laptop op met de opstartflop, type in Fdisk gevolgd door enter.
Help voor grote schijven inscakelen "ja"

LET wel OP, wqat je doet, ook in dit geval geldt: Je kan het maken maar ook kraken!!

Het kan zijn dat het volgende wordt gegeven "No system disk". In dit geval is de HD waarschijnlijk gescrast......................

In het andere gavel krijg je 4 opties.
tik in "4" gevolgd door enter.
Je krijgt nu een overzicht van de schijf en alle daarbij horende partities.
Klik op Esc, je bent weer in het hoofdmenu.
ALS ER EEN MELDING KOMT VAN GEEN PARTITIES BIJ OPTIE 4, DAN KAN JE NU DE SCHIJF VOLLEDIG NAAR JOU EIGEN HAND ZETTEN.
Kies voor optie 1 voor het aanmaken van de primaire partitie.
loop deze optie goed door en de HD gaat weer weken.

Je kunt nu verder gaan met "esc" totdat de laptop opnieuw wil starten, en je een neuwe besturingssysteem kan installeren.

Succes met beide opties.

Magnum

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan