• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Harde schijven verdwenen ?

Guus@1957

Nieuw lid
Lid geworden
2 okt 2024
Waarderingsscore
0
Goedemorgen,
Laat ik mij eerst maar even voorstellen. Mijn naam is Guus, 67 jaar jong en sinds mei dit jaar met pensioen. In mijn vrije tijd hou ik mij voornamelijk bezig met modelspoorbouw.
Ik ben ik het bezit van een HP Z640 die ik in 2016 heb aangeschaft. DE Z640 is voorzien van een dual Xeon processor @2.3 Ghz, 32 Gb RAM, 2 x 1TB HD, 256Gb SSD en Quadro M5000 videokaart.
Sinds een aantal weken geleden zie ik de beide harddisks niet meer. Bij het opstarten geeft de BIOS netjes aan dat ze aanwezig zijn. Maar als de PC volledig is opgestart zijn ze onder Deze PC niet zichtbaar. Voorheen waren ze altijd zichtbaar en bereikbaar. Ik zie onder . configuratiescherm > Hardware & Geluiden > Apparaatbeheer een uitroepteken bij het ikoon staan. Maar verder kom ik niet.
Wie kent dit probleem ? Een optie zou zijn om Win10 opnieuw ? te installeren. Maar dan moet ik ook alle programma's opnieuw installeren.

Groet,
Guus

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Ik krijg nu dit te zien (zie bijlage).
Wat kan of moet ik nu doen om ze actief te maken ?
Schijf E, F en G. Maar ik heb maar twee HD's ? Waar komt die andere vandaan ?

Groet,
Guus

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    204,2 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Die staan er niet bij maar bij schijfbeheer staan 3 externe schijven (schijfletters, hoeven geen fysieke schijven te zijn.) die niet zijn aangesloten.

Indien intern, sluit ze opnieuw aan.

E:, F:, en G: zijn waarschijnlijk voor een kaartlezer, zit die er in ?

Er is hier maar één harde schijf te zien, en dat is je systeemschijf (Waar nog een 2 GB niet toegewezen ruimte is, maar dat is nu niet relevant).

Als er een tweede harde schijf in zit is die defect of misschien... een kabel niet goed aangesloten. Je zou in het BIOS kunnen kijken of die daar wel gezien wordt, maar ik denk het niet.
Het komt wel eens voor dat er een slechte SATA kabel is, je kan die dan even verwisselen met die van je CD/DVD schrijver om daar uitsluitsel over te krijgen.

Je hebt het over 'beide HDD's' niet meer zichtbaar, maar is de tweede harde schijf niet gewoon ingedeeld in twee partities, en mis je die ? Je mist dan dus 'beide stations'.

Laatst bewerkt:
@Erik,
Nee er zitten fysiek twee HD's in de PC

@Pearl,
Warm of koud loskoppelen en weer aansluiten ?

Maar je PC start op, dus er is er maar één zoek toch ?

PC uitschakelen en dan gaan wisselen/aansluiten.

Ah... SSD, HDD whatever, but not. Het leek mij zo onwaarschijnlijk dat er twee tegelijk weg zijn.

@Erik,
Nee er zitten fysiek twee HD's in de PC

@Pearl,
Warm of koud loskoppelen en weer aansluiten ?
Jeb, aan beide kanten, de voedings en SATA kabels als de PC uit staat uiteraard. (ik doe het zelf als de PC aanstaat maar het heeft een risico).

Kijk tevens in de bios/uefi of ze daar wel te zien zijn, zo ja, dan zit het euvel in Windows.

Ik ga zo eens kijken of ik ze in de BIOS zie staan. En naar de kabels kijken.

Ik heb geen kabel in de Z640. Alles wordt rechtstreeks gekoppeld.

Kijk eens in apparaatbeheer of er uitroeptekens of kruizen staan bij een van de harddisk controllers onder het kopje ide ata/Atapi controllers.

Omdat je ze wel ziet in de bios en niet in Windows schijfbeheer is dat een mogelijk probleem.

De E, F en G drives zijn de kaartlezers van de computer.

In je eerste bericht had je al in het BIOS gekeken, en daar staan ze. Dan misschien een schermafbeelding maken van Apparaatbeheer met dat gele uitroepteken. De tak waar dat voor staat eerst uitvouwen.

"Direct gekoppeld" ken ik niet voor een harddisk, maar dat is niet meer nodig als het BIOS ze wel ziet.

Direct gekoppeld" ken ik niet voor een harddisk, maar dat is niet meer nodig als het BIOS ze wel ziet.
Waarschijnlijk heeft die pc hot-swap drivebays. Die hebben een sata en een power connector in de drivebay zelf en als je een drive erin schuift maakt hij gelijk contact.

Vanmiddag de PC aan de zijkant geopend. Er zitten twee hot-swap drives in met elk een capaciteit van 2 Gb. Ik heb beide verwijderderd en terug geplaatst. Maar helaas zonder resultaat. Daar waar Erik heb over heeft (Apparaatbeheer met dat gele uitroepteken) zie ik ook staan. Maar Windows 10 kan geen nieuwe drivers vinden.... Morgen maar eens weer kijken.

Download eens: https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Let bij installatie ff op want er wordt best een hoop rommel mee-geinstalleerd.

Stuur ons daar eens een screenshot van.
Wat is het idee hierachter?

We hebben al geconstateerd dat het een probleem in apparaatbeheer is, dus een hardware of driver probleem. Dus een controle van de partities gaat helemaal niets opleveren .

Guus, plaats alsjeblieft afbeeldingen van de eigenschappen van het apparaat met het uitroepteken. Alle tabbladen graag.

Download eens een Linux distro , Ubuntu of Linux Mint .
Met Rufus van het ISO bestand een opstartbare USB stick maken en hiermee de PC booten .
Na het booten kun je kiezen voor installeren of uitproberen . Kies voor uitproberen !
Je kan met de bestandsbeheerder gans de PC gaan verkennnen . Als de schijven in Linux wel gezien worden is er iets fouts met de drivers in Windows , vandaar het uitroepteken .
Linux Mint downloaden

Rufus downloaden om een live USB opstartbare stick te maken

Het eerste waar ik nu aan denk , dat het probleem ontstaan is na een windows update ! Kopt mijn vermoeden ?

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan