• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Harde schijven verdwenen ?

Wat is het idee hierachter?

We hebben al geconstateerd dat het een probleem in apparaatbeheer is, dus een hardware of driver probleem. Dus een controle van de partities gaat helemaal niets opleveren .

Guus, plaats alsjeblieft afbeeldingen van de eigenschappen van het apparaat met het uitroepteken. Alle tabbladen graag.
Nou die laat vaak veel meer zien dan de standaard dingen in Windows. Windows snapt sowieso maar enkele partitieformaten.

Bedankt voor je reactie. Ik krijg nu dit te zien (zie bijlage).
Wat kan of moet ik nu doen om ze actief te maken ?
Schijf E, F en G. Maar ik heb maar twee HD's ? Waar komt die andere vandaan ?

Groet,
Guus
Zit er een kaartlezer in de computer gebouwd of externe USB kaartlezer aangesloten .
Als je daar een SD kaartje of ander type kaartje in plaatst is dat een verwijderbaar medium en word ook aanzien als een Schijf .

Excuses voor mijn late reactie. Maar ondanks alle goed bedoelde adviezen van jullie kant zijn mijn twee HS's nog steeds niet zichtbaar. Ik heb de HP Performance Advisor geïnstalleerd en geopend.
En ook daarin zie ik een aantal foutmeldingen staan. Waaronder drivers die ik mis om de diverse hardware componenten goed aan te sturen. En ook ook in Windows zie ik deze foutmeldingen staan (zie bijgevoegd knipsel). Ik heb vorige week Win10 opnieuw geïnstalleerd. Maar de fouten blijven bestaan. Ik heb er zojuist de Helpdesk van Microsoft nog een op nagelezen. Maar kom er nog steeds niet uit waarom de schijven "onzichtbaar" blijven.
Wanneer ik op een van de vermelde fouten ga staan en de rechtermuisknop gebruik krijg ik een melding die aangeeft dat ik de drivers kan UPDATEN, maar direct daarna de melding dat er geen drivers beschikbaar zijn...
@Oesje: Ik kan mijn zo niet herinneren dat dit na een Windows Update gebeurd is.

Groet, Guus

Bijlagen

• Error W10.PNG
    Error W10.PNG
    338,5 KB · Weergaven: 14
Excuses voor mijn late reactie. Maar al jullie goed bedoelde adviezen hebben er nog niet toe geleid dat mijn beide HD's weer zichtbaar geworden zijn. Ik heb de HP Performance Advisor geïnstalleerd.
Er die geeft ook fouten aan. Bijgevoegd knipsel laat zien wat ik in W10 te zien krijg. Wat is hier aan de hand ?
@Oesje, ik kan mij niet herinneren dat ik de fout na de laatste update van W10 heb gekregen.

Helaas zie ik nog steeds dit (zie bijgevoegd knipsel)
@Oesje, ik kan mij niet herinneren dat dit na een update is gebeurd.

Met groet, Guus

EDIT: hoe kan ik een bericht verwijderen. Er staan er nu drie, waarvan twee weg mogen :-(
Alleen de eerste reactie mag blijven staan.

Bijlagen

• Error W10.PNG
    Error W10.PNG
    338,5 KB · Weergaven: 10
Ik had onlangs een probleem met 2 SSD's in een nieuw systeem met een nieuwe windows.
Zou het niet kunnen dat je eerst tijdens de windows installatie een driver moet laden?

Ik vermoed dat er een verkeerde chipset driver is geïnstalleerd via windows update. De chipset driver maakt allerlei devices op het moederbord zichtbaar voor Windows, die dan de juiste drivers zoekt en installeert, maar hier worden heel wat apparaten gewoon niet herkend.
Je zou kunnen kijken op de HP site of je een oudere versie kan vinden.

Op deze pagina staat dat de laatste chipset driver (driver-chipset) uit 2020 is. Misschien dat je die moet proberen:

Laatst bewerkt:
Ik heb de drivers uit de link gedownload en geïnstalleerd. De link had ik van Pearl gekregen. De foutmeldingen zijn er nu allemaal uit. Maar de schijven zijn nog steeds niet zichtbaar. Hoe krijg ik die zichtbaar onder Schijfbeheer ? Excuses voor het ongemak. Maar deze interne schijven zijn veruit sneller dan data via de NAS. De driver uit de link van Erik zijn ook geïnstalleerd.

Je PC ook herstart ? Wel direct daarna kijken of de foutmeldingen niet terug zijn via WU.

Hoe krijg ik die zichtbaar onder Schijfbeheer ? Excuses voor het ongemak.
Excuses zijn nergens voor nodig. Dit is geen ongemak, dit is juist waar een forum als dit voor bedoeld is.

Wat ik zou adviseren is om te kijken of de schijven apart te benaderen zijn.
Trek er eens eentje uit de SATA poort op het moederbord. En dan de kabel van de andere schijf eens in een andere SATA poort steken. Dan de pc starten en zien of die dan wel zichtbaar wordt nu, gezien er geen uitroeptekens meer zijn.

@ Black Tiger: De disks zitten rechtstreeks op het moederbord, dus zonder kabels
@ Erik, ik heb de PC al opnieuw opgestart.
@ Pearl, ga ik morgen eens naar kijken

@ Black Tiger: De disks zitten rechtstreeks op het moederbord, dus zonder kabels
In dat geval eens van positie verwisselen (of andere plek indien mogelijk) dan "ziet" Windows nieuwe hardware en is een kleine kans dat ze dan wel tevoorschijn komen. Proberen waard.

En uiteraard de tips van Enigma.

@Guus@1957 : heb je de twee schijven al eens getest op een andere pc (met een docking station of externe behuizing)? Kwestie van zeker te zijn dat ze nog goed werken. Zo ja, dan kan dat al uitsluiten en verder zoeken in je pc. Die interne docking stations moeten toch ook gekoppeld zijn aan je moederbord met een gezamenlijke kabel, kijk die ook eens na.

Dingen zitten toch gewoon op het moederbord aangesloten met een sata kabel en gevoed via de PSU en niet rechtstreeks op het moederbord?

En in apparaatbeheer niets?

Stonden ze niet in een RAID? en de array is pleite?

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan