• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

HD Audio Controller "This device cannot start. (Code 10)"

Status
Niet open voor verdere reacties.

u1265191

Nieuw lid
Lid geworden
3 jun 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Mijn vraag:
High Definition Audio Controller geeft in Device Manager "This device cannot start. (Code 10)"

Audio Controller wordt wel geidentificeerd. Juiste drivers worden door windows gekoppeld, maar toch de Code 10.

Audio Controller heeft uitstekend gefunctioneerd, totdat ik vorige week Windows 10 per recovery-usb heb geinstalleerd op mijn nieuwe ssd.

Verder werkt de laptop als een zonnetje (zeker nadat ik de ssd drive heb toegevoegd).


Heeft iemand een suggestie hoe ik de HD Audio Controller weer aan de praat krijg?

Alle suggesties zijn welkom. Alvast dank!


Relevante software en hardware die ik gebruik
ASUS N53SV
Motherboard Chipset: Intel HM65 (Cougar Point)
Audio Adapter: Intel Cougar Point PCH - High Definition Audio Controller
Interne speaker: Bang & Olufsen ICEpower

HD Audio Controller driver files:
dmk.sys
hdaudbus.sys
portcls.sys

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al veel geprobeerd.

- ASUS live updates (N53SV Driver & Tools | Laptops | ASUS Global)
- Realtek HD Audio drivers (https://www.realtek.com/e...ion-audio-codecs-software)
- Chipset driver update
- alle Windows updates
- sowieso alle drivers geupdate met DriverTalent en DriverHub
- Auto driver search windows
- Browse driver search windows
- Manueel "Add Legacy Hardware" in Device Manager
- Audio Controller driver update in Device Manager
- Audio Controller Uninstall driver in Device Manager, reboot
- via cmd / oem26.inf/ verwijderd.
- registry opgeschoond
- https://www.windowslatest...lled-error-in-windows-10/
- https://thegeekpage.com/f...,issue%2C%20don't%20worry.
- https://www.drivereasy.co...ice-cannot-start-code-10/

Geen van bovenstaande maakt verschil.


Zie de volgende afbeelding ter illustratie:
scn HD Audio Controller (Error Code 10).jpg
 
je hebt als audiodriver Realtek Audio nodig.
Heeft ie al geprobeerd, staat als eerste vermeld tussen de dingen die hij al geprobeerd heeft.

This device cannot start. (Code 10)"
Welke versie windows 10 exact heb je er op staan?
Heb je toevallig ook Alcohol 120% (schrijfprogramma) er op staan?
 
Heeft ie al geprobeerd, staat als eerste vermeld tussen de dingen die hij al geprobeerd heeft.


Welke versie windows 10 exact heb je er op staan?
Heb je toevallig ook Alcohol 120% (schrijfprogramma) er op staan?

Windows 10 Home.

Alcohol 120%. Neen.
Je doelt wellicht op IRQ conflict?
 
Oef . . . Daar zit een MS driver waar Realtek hoort ?
Probeer die HDAC bij te werken (rechtsklik), en kies dan voor het zoeken op de eigen PC. Hopelijk vind je daar de Realtek driver.
 
🙄
mijn eerste gedachte komt toch met Corrupte Drivers, te voorschijn.
 
Audio Adapter: Intel Cougar Point PCH - High Definition Audio Controller
Interne speaker: Bang & Olufsen ICEpower
Je hebt er 2, die van Intel voor de HDMI mode en de Realtek waarbij je de chipset eerst dient te updaten en een ouder versie driver voor de Realtek gebruiken om de gui te hebben, de auto driver update van Windows uitzetten.
Probeer deze eens voor de Intel drivers.
 
Je hebt er 2, die van Intel voor de HDMI mode en de Realtek . . .
We zien inderdaad niet alles in Apparaatbeheer, wat er nog staat onder 'Besturing voor Geluid, Video, en spelletjes'.
 
Je doelt wellicht op IRQ conflict?
Neen een ander conflct met een update. Bij mij vond dat plaats met dezelfde foutcode met een ahci controller. Alleen die error 10 kan van alles betekenen. IRQ conflicten zie je nog maar zelden tegenwoordig.
Meest voor de hand liggend is een driver conflict inderdaad.

Je kunt in apparaatbeheer ook nog "verborgen apparaten weergeven" eens aanzetten, misschien zie je dan meer.
Ik had ook ooit een akkefietjes omdat mijn monitor ook ingebouwd geluid had. Dus ik heb gewoon het geluid van de monitor uitgeschakeld. Geen idee of dat hier ook van toepassing zou kunnen zijn.
 
Wist ik en vertelde dat al en de nuttige al uitgevoerd?
 
Je hebt er 2, die van Intel voor de HDMI mode en de Realtek waarbij je de chipset eerst dient te updaten en een ouder versie driver voor de Realtek gebruiken om de gui te hebben, de auto driver update van Windows uitzetten.
Probeer deze eens voor de Intel drivers.

Goede suggestie, waarvoor dank.
Echter:

scn intel driver support error.jpg

Ik ga er nog even mee aan de slag.
 
Wist ik en vertelde dat al en de nuttige al uitgevoerd?
Wist jij, maar 'de nuttige' is ook even laten weten waar geluidscontroller nr2 te vinden is, zodat de TS beter weet waar deze mee bezig is.
Het zal overigens niet de eerste keer zijn dat Windows vindt dat zijn eigen driver al als 'de beste' is geïnstalleerd, maar er toch echt geen geluid is, of er een bak functionaliteit verdwenen is. Vandaar mijn (inmiddels achterhaalde) opmerking:
Oef . . . Daar zit een MS driver waar Realtek hoort ?
Dat had moeten zijn: "Daar zit een MS driver waar een Intel hoort".
Dat weet Lange pier dan weer wat beter te duiden.

Dus:
* voorlopig heeft Windows een eigen driver op de Intel audio controller controller gezet.
* Op de Realtek zit wel een Realtek driver.

. . . een ouder versie driver voor de Realtek gebruiken om de gui te hebben.
Je blijft die laatste op de site van de fabrikant proberen, dus geen nieuwere Realtek versie.
 
Heerlijk die distillaties, dank daarvoor.

Nog een indicerend detail wellicht:
Realtek HD Audio Controller 6.0.1.6334 (2011) -> pakt, echter Code 10
Realtek HD Audio Controller 6.0.8854.1 (2019) -> BSOD
 
Ik kom nu op het punt dat vaststel dat er een onomkeerbaar driver conflict bestaat.
Ben voornemens om vanavond win10 opnieuw te installeren en dan een baseline aan drivers vanaf het eerste begin manueel te updaten in volgorde zoals vermeld op de asus firmware site.

N53SV Driver & Tools | Laptops | ASUS Nederland /drivers&tools/ /win7 64-bits/

motivering:
Ik gebruik een baseline aan drivers uit het fabrieksjaar van de laptop (ja het is een oudje, maar verder niks mis mee :) , en dus ja drivers uit win7-tijdperk). Als baseline aan drivers draait, dan kijk ik vanuit daar waar updates mogelijk zijn.
In retrospect denk je bij jezelf, hm waarom deed ik het niet eerder zo... (bij deze het moment voor jullie hoongelach, alsjeblieft :) ).

Zoals bekend bij jullie is de praktijk altijd weerbarstiger dan de theorie, dus zal ongetwijfeld weer op onregelmatigheden stuiten. Maar dit is mijn plan voor nu.

Graag jullie zienswijze over bovenstaande plan en bevestiging dat getoonde volgorde van asus de juiste is (schijnt mij wel).

Hartelijk dank alvast.
 
Was de auto driver update van Windows wel uitgezet?
En deze is een werkende Realtek driver met de HD audio configurator die werkt, werkt hier prima.

En ook wel in de logboeken gekeken?
Daar staat ook in wat er dan fout is waarom er niet wordt gestart, opnieuw installeren vind ik altijd er overdreven, zijn zat manieren om problemen op te lossen.
 
Was de auto driver update van Windows wel uitgezet?
JA

En deze is een werkende Realtek driver met de HD audio configurator die werkt, werkt hier prima.
Maakt geen verschil.

En ook wel in de logboeken gekeken? NEE
Daar staat ook in wat er dan fout is waarom er niet wordt gestart, opnieuw installeren vind ik altijd er overdreven, zijn zat manieren om problemen op te lossen.
 
Ubuntu pakt natuurlijk direct alle goede drivers.
Fijn om toch even de bevestiging te krijgen.
Nu weer terug in het moeras....

drivers zoeken op hardware ids is nog een goede mogelijkheid, alleen vind ik nu geen fatsoenlijke website om ze vandaan te halen. Suggesties?

hdaudio\func_01&ven_10ec&dev_0260
leidt naar
Microsoft UAA Function Driver for High Definition Audio - Realtek 260

PCI\VEN_8086&DEV_1C20&SUBSYS_10631043&REV_05
leidt naar
Intel(R) High Definition Audio - 1C20 Driver for ASUSTeK
 
We moeten eens kijken of we die fout gelinkte driverservices kunnen verwijderen...

Stap 1:
  1. klik op de knop Start, typ regedit in het vak Zoeken & ENTER.‌ Typ het wachtwoord of een bevestiging als hierom wordt gevraagd.
  2. Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op exporteren.
  3. Kies bovenin het scherm bij "Opslaan in" de plek waar je uw backup van het register wilt opslaan.
  4. Let erop dat je links beneden bij exportbereik "alles" selecteert.
    Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld registerbackup.reg.
    registerbackup.png
  5. Bij "opslaan als" selecteer je Registerbestanden (*.reg)
  6. Klik tenslotte op opslaan.



Stap 2:
Open Kladblok door
windowstoetsr.png
→ typ: notepad.
Kopieer onderstaande code:
ECHO Verwijderen van fout gelinkte driverservices>"%UserProfile%\desktop\drivercode10.log"
reg query "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class" /s>"%UserProfile%\desktop\drivercode10.log"
start notepad "%UserProfile%\desktop\drivercode10.log"


Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:drivercode10.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → drivercode10.bat → Als administrator uitvoeren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan