• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

HDD met Windows 7, overzetten naar SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Voldy

Gevestigd lid
Lid geworden
3 mei 2013
Berichten
244
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,
Ik heb een computer met een HDD met Windows 7, nu heb ik een SSD gekocht en ik wil de HDD eigenlijk klonen naar de SSD. Met diverse soorten freeware is het mij gelukt om alles over te zetten, maar dan loop ik vast.

Zodra ik de oude HDD uit het systeem haal, start de computer niet op van de SSD.
Ik heb in de bios aangevinkt dat hij nu de SSD moet gebruiken om op te starten, maar dat doet hij dus niet.

Ik ben inmiddels weer terug bij af. SSD is leeg en HDD weer terug op zijn plek en in de bios ook alles weer terug gezet.
Hoe krijg ik dit toch voor elkaar, zonder schone installatie?
 
Heb je de opstart partitie ook gekloond?

Maar: een schone herinstallatie op SSD heeft de voorkeur boven klonen - dan heb je juist daardoor een snellere Windows.
 
Ik kan geen schone installatie uitvoeren omdat ik daarmee ook de mail kwijt ben. Deze staan opgeslagen in WLM 2012, en deze is niet meer opnieuw te installeren (Nog wel via een omweg te downloaden, maar de installatie voort hij niet uit). Ook staan er nog een aantal fotoboeken op die nog niet zijn afgerond (Kruidvat, ANWB, etc etc)

Ik dacht dat ik de opstart partitie ook gekloond had (Dat is toch de MBR?)
Ik heb de stappen gevolgd uit dit (verouderde) stappenplan:
https://computertotaal.nl/artikelen...-windows-installatie-en-bouw-je-ssd-in-63744/ en gebruik gemaakt van MiniTool Partition Wizard.

De SSD is van Crucial, maar de Acronis Software zonder licentie waar ze het in het artikel (en bij Crucial over hebben) is niet te vinden.
 
Minitool werkt prima voor dat doel, heb je geen andere voor nodig maar vertel eens hoe je het hebt gedaan want je zit vaak qua grootte van de schijf die gekloond moet worden.

Vermoedelijk heb je alleen de systeempartitie gekloond, je dient de hele schijf te klonen met aanpassingen van wat je mee kloont, kan allemaal met die Minitool.

En of het een MBR is is niet bekend, kan ook een GPT schijf zijn.
 
Ik heb het precies zo gedaan als in dat stappenplan. de HDD is 1 TB, waarvan 611GB niet toegewezen ruimte is. Dan is er een stukje van 100 MB systeem gereserveerd, en dan C: die is 320GB
De SSD is 500GB en daarvan zie ik ongeveer 466GB.
 
Bedankt voor die link Abraham54
Deze heb ik geprobeerd, op de website staat ook een duidelijke uitleg. Werkte perfect, 20 minuten, klaar.
PC start nu op van de SSD, en alles is bewaard gebleven. Ook als ik de HDD los koppel start hij gewoon op.

Ik durf alleen de oude HDD niet te formateren...stel dat het toch fout is gegeaan, en dat je daar pas een week later achter komt.
 
Je kan bijvoorbeeld een maand wachten met het formatteren van je oude HDD. Gaat na een maand alles nog goed dan kan je ervan uitgaan dat het goed blijft gaan. Zorg natuurlijk wel altijd voor een goede backup.
 
@Swaken de kloon is al gelukt dus de door jou vermelde software is niet meer nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan