• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

HDD

RICKVL

Nieuw lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
1
wie kan mij duidelijk en begrijpelijk uitleggen hoe ik het voor elkaar krijg dat mijn laptop (Windows 10) een externe Pata hdd erkent ? een externe sata hdd en usb sticks erkent ie wel meteen.

PATA is een andere benaming voor het oude IDE.
Dus als je die wilt laten herkennen zou ik zeggen neem bijvoorbeeld een externe USB behuizing met IDE aansluiting. Dan zou het moeten werken.

Een andere mogelijkheid is een convertor, zoals deze:

Of zoiets:
laatstgenoemde is overigens voor 1/3 van de prijs bij Temu te krijgen. Ik zeg het maar even voor de zekerheid.

Er zijn ook soortgelijke apparaten die een stuk duurder zijn, maar je moet dus op zoek naar iets als bovengenoemd.

Ik heb daarvoor nog een docking station .
Kun je SATA en IDE schijven met uitlezen . Heb je wel ook een Molex voedings connector en IDE kabel voor nodig .
Ik vrees dat je dit type docking station nergens nog zal vinden .

Laatst bewerkt:
Docking stations zijn ook fijn maar moet je wel heel goed opletten met de pinnetjes van de IDE dat die niet verbogen raken.
Ze zijn ook behoorlijk duurder (al snel 40 euro).

Bij Aliexpress zijn nog wel heel uitgebreide goedkoop te krijgen.

deze informatie heb ik veel aan.allemaal Bedankt.

Ik heb er vorig jaar nog zo eentje aangeschaft bij aliexpress om bij enkele oude IDE hdd de data af te halen en op een grotere sata schijf te zetten.
Werkt zoals het hoort zonder probleem.

Aliexpress heeft prima producten,
Tip; altijd goed de recensies lezen!
De verkopers proberen het altijd mooier te laten lijken dan het is op de foto.

Je moet er een beetje geluk mee hebben. Ze hebben best vaak goede producten, niet met alles en ze zijn ook niet met alles goedkoper.
Kwaliteit kan ook een dingetje zijn, accu's/batterijen moet je even me opletten, zeker voor modelbouw. Lijkt goed te werken maar de kracht is toch anders.
USB sticks ook, velen zijn goed, maar er zijn ook neppers bij die bijv. 128 GB aangeven maar waar slechts 32 GB op past (en de rest gaat dan verloren) of met SSD's wat feitelijk gewoon plastic behuizingen zijn met enkele usb sticks er in.

Inderdaad dus heel belangrijk om de recensies te lezen. Maar er is nog behoorlijk veel prima spul te krijgen daar als je een beetje oplet.
Zelf heb ik ook ooit een losse disk convertor gekocht en later ook een docking station, werkt allemaal nog prima.

nou ik heb een idee adapter en een docking gekocht data werkt perfect maar ide erkend de docking niet.de adapter word even erkend met een icoontje met de tekst usb to ide en is dan ineens weer weg.een kleine ide hdd uit een laptop werkte wel en een dvd drive ook.heb ik misschien een driver software nodig?

data moet natuurlijk sata zijn.

heb ik misschien een driver software nodig?
Normaliter niet. Als een kleine IDE uit een laptop herkend wordt dan wordt IDE dus herkend.
De vraag is waarom die andere schijf dan niet of slechts kort gezien is. Is die nog wel in orde?
Jammer dat er niet zo'n goedkoop connectortje (zoal in mijn eerste reactie gemeld) bij iemand, dan kon men testen of het schijf of docking station was.

Je woont niet toevallig in de buurt van Maastricht he? Ik heb nog wel zo'n ding liggen ergens.

ik heb nog 12 ide hdd maar het is steeds hetzelfde verhaal ze worden even erkend en zijn ook meteen weer weg.zou het helpen als ik XP op de laptop zet?(ik woon in Emmen, Drenthe)

nou ik heb een idee adapter en een docking gekocht data werkt perfect maar ide erkend de docking niet...
Adapter EN docking ? Hoe bedoel je dat ?
Hoe wordt dat docking station gevoed, met een netstekker ?

heb ik misschien een driver software nodig?
Nee, dat moet werken.

En ook XP is niet nodig.

Luister goed of het ding wel draait na het aanzetten ?
Hoe lang lagen ze stil ?

Laatst bewerkt:
ze draaien wel .ze hebben jarenlang stilgelegen maar dat geldt ook voor de sata hdd's en de kleine laptop ide hdd en die werken wel gewoon.IMG_20240214_131927~2.jpg

Sorry, dat geeft nog geen antwoord op de vraag: hoe worden beide adapters gevoed ? Is er een verbinding naar een stopcontact bij allebei ?
Hoor je die schijven draaien ?

Oude IDE schijven vragen heel veel stroom, vooral bij het opspinnen. Modernere SATA schijven al flink minder. En je hebt het er over dat je meer dan één grote IDE schijf hebt die het beiden niet doen.

als ik XP op de laptop zet?
Nee dat heeft er niet mee te maken zoals Erik al schreef. Belangrijk is dat de voedingen goed werken.
Ik weet dat het rode docking station een aparte adapter heeft.
De losse adapter in bericht #16 haalt zijn stroom van een pc aansluiting. Kan misschien ook USB maar beter is daar zo'n PC aansluiting voor te gebruiken.
Dat zou feitelijk voldoende stroom moeten leveren.

Ik ben dan ook wel benieuwd of je die andere schijf wat het ook niet doet, wel hoort opspinnen en of ie blijft draaien of hakkel geluiden maakt of andere vage geluiden.

De losse adapter in bericht #16 haalt zijn stroom van een pc aansluiting. Kan misschien ook USB maar beter is daar zo'n PC aansluiting voor te gebruiken.
Dat zou feitelijk voldoende stroom moeten leveren.
Met PC aansluiting bedoel je dus een MOLEX connector ? Dat is intern een PC dus, maar dit is extern aan een laptop, en dan heb je dus hoe dan ook een extra voeding nodig, omdat USB alleen 5 Volt kan leveren (voor SSD en 2,5" HDD vaak genoeg), voor een 3,5" HDD is een extra 12 Volt nodig voor de motor nodig.

Maar er zit bij dat docking station volgens deze link een adapter:

( "Serverfout" )

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan