• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

BirdOs Het besturingssysteem genaamd BirdOS

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, een tegenslag in de IT is niet verwonderlijk. Daar hebben we allemaal wel eens mee te maken. Dit forum staat er vol mee!

Ik hoop dat je een goede backup van de data hebt dan zou je de boel ook de boel kunnen laten en verder gaan met je project.
 
Gefeliciteerd met het 100ste bericht in dit topic!

Anyway, ja ik had een goede backup. Ik schreef de code op mijn PC en kopieërde daarna de bestanden naar dat servertje. Kortom, de code staat op beide, alleen de gecompileerde bestanden niet.

Ik ben zo slecht in Nederlands... :D
 
Dat is mooi.

Maar, wat is er mis met je Nederlands?
 
toen ik 't schreef leek de grammatica een beetje mis te gaan maar dat bleek mee te vallen.
 
Het blijkt nog steeds mee te vallen. :)
 
Het gebeurde bij Build 404, dus misschien dacht de 'server' van: "Laten we zorgen dat 'ie z'n bestanden niet meer kan vinden! Oops, Error 404".

Anyway, de problemen zijn grotendeels opgelost en van de oplossing gaan we uit dat het werkt, aangezien dit in het verleden ook gewerkt heeft. Ik hoop binnenkort de oplossing in te zetten, maar voor nu zijn er wat voorbereidingen nodig om ervoor te zorgen dat het werkt.
Extra info: De oplossing is Ubuntu Desktop in plaats van Ubuntu Server en de herinzet van Git.
 
Kijk, je hebt in elk geval een oplossing gevonden.
 
Deze maand is, in tegenstelling tot maart, een veel betere maand geweest voor de kernel. Deze update is iets eerder omdat ik denk dat morgen een drukke dag gaat worden, op zo'n manier dat ik geen tijd zal hebben om een update te schrijven (al zal ik wel in staat zijn gesprekken te voeren).

Allereerst... FeatherCode heeft een nieuw logo! We hebben tijdens het maken van dit logo ons laten inspireren door de vorm van de veer.

fcblack64.png



BirdOS wordt geladen door GRUB, dit is een bootloader dat gebruikt wordt door veel Linux distributies. Dit is voorlopig onze bootloader. Deze maand hebben we onze kernel verder uitgebreid zodat het nu ook informatie van GRUB op kan halen. Zo kan onze kernel nu de hoeveelheid RAM bepalen door GRUB. De hoeveelheid RAM wordt altijd bij het opstarten onderverdeeld in low en high memory, voor het totale aantal RAM moet je ze dus bij elkaar optellen (dit doet de kernel nog niet). Low memory is van de 0-650 KB, high memory is de rest. De kernel haalt ook de locatie van de memory map van GRUB op, dit doet letterlijk wat het zegt. De functionaliteit van het 'lezen' van deze memory map ontbreekt.

Ik zei vorige maand dat ik aan AHCI zou beginnen, dit is ook gebeurd. Het begin is er: de data sets om bepaalde data op te halen is erin gegooid. Functionaliteit hiervan ontbreekt. AHCI en MEMman zijn nu tegelijk in de maak.

Vooral een updatje met veel memory dingen dus. Misschien klinkt het nu nog niet zo spannend, maar je moet bedenken dat dit een belangrijke stap is naar de functionaliteit van beide onderdelen.

Afbeelding van de laatste build deze maand, build 405 (revision 1):

6617e76d5e9ad20918208282be850c89.png
 
De kernel zelf heet vanaf nu de Vireo kernel. Dit wordt samen met de GUI (bluebird) BirdOS. Zo houden we onderscheid tussen beide, vind ik het zelf beter klinken en houden we BirdOS een aparte naam met maar een betekenis: Het geheel.

De Vireo is een vogeltje te vinden rond het continent Amerika en ze fluiten simpele melodietjes. De bluebird kan je ook vinden rond (delen van) continent Amerika ze houden van een open grasland met hier en daar een boompje.
 
Aan alles wordt gedacht. Dat vind ik wel leuk om te lezen.
 
De kernel haalt ook de locatie van de memory map van GRUB op, dit doet letterlijk wat het zegt. De functionaliteit van het 'lezen' van deze memory map ontbreekt.

Vireo zal deze memory map niet ondersteunen omdat de GRUB memory map vooral 64-bits adressen gebruikt, dit is in 32-bit x86 protected mode (wat Vireo gebruikt) niet mogelijk. In plaats hiervan 'reserveren' we de eerste 10MiB en claimen we wat daarna zit voor de memory allocation. Dit is een veel gebruikte oplossing, en zou moeten voldoen. De huidige kernel is ~27KB om je een soort van perspectief te geven.
 
Ik wil wel mededelen dat ik deze maand nog leuker ga vinden dan vorige maand, nu al. Ja, dat zei ik vorige maand ook, maar nu zeg ik het weer. :p
 
Hoeveel woorden willen jullie tops in een update zien? Ik zit hier nu al (!) een concept updatje te tikken voor deze mei, maar de woorden... 339 en dat is dan alleen inleiding en een uitleg van iets, nog zonder wat er deze maand (tot nu toe) gemaakt is.

Ik zou het kort willen houden, maar dan is het misschien ook weer onbegrijpelijk qua plannen enzo. 't is lastig. Dus! vandaar deze vraag. Ik denk dat als ik het helemaal af heb geschreven het best wel goed de 600 woorden zou kunnen halen.
 
De keuze daarover is natuurlijk aan jezelf. Waar je denk ik op moet letten is dat het een samenhangend verhaal is. Aan technische details ontkom je niet. Deze kan je natuurlijk wel uitleggen. Daarvoor heb je woorden nodig. Dan wordt je verhaal automatisch langer.

Vind iemand het te lang, dan kan hij of zij altijd stoppen met lezen.
 
oké thanks. Ik heb het afgeschreven en het zijn 1021 woorden. Op ******** staat een poll met de vraag of ik een vervroegde update zal doen aangezien de hoeveelheid woorden. 3 pagina's op Arial 12pt inclusief witregels.
 
Je kan het ook in delen plaatsen. Een paar dagen wachten en dan het volgende deel.
 
Ja als het te lang is dan zal het wel in delen moeten, ik ga alleen denk ik niet een poosje wachten totdat ik het volgende deel post. Ik ga alles in een keer posten en dan kunnen mensen zelf wel kijken wanneer ze wat lezen. :)

De poll sluit vanavond en momenteel staat het gelijk, wat zou betekenen dat de update niet vervroegd wordt. Maar je kan dit veranderen! Ga naar ********.nl en stem*!
* Alleen mogelijk voor ~23.50

Dat klonk als een reclame vandaar dat ik de kleine lettertjes nodig vond.
 
De poll daar is niet van invloed op dit forum. Het zijn twee volledig onafhankelijke fora.
 
okay, ik zal 'm ergens vandaag plaatsen wanneer ik daar de gelegenheid voor heb (dit geschreven op mobiel, staat document niet op).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Basic memory management werkt! Een grote stap voorwaarts voor Vireo. Hiermee kunnen we enkele PCI-drivers maken en ondersteunen, kunnen we drive management maken en kunnen we later programma's en bestanden uitvoeren/openen. Maar dit is pas het begin. Na deze inleiding volgt zo’n 600 woorden uitleg over wat memory management nou eigenlijk inhoudt, als je dit wilt skippen kan je verder lezen bij ‘Dan nu eindelijk de update’.

Wat is (of gebeurd er met) memory management? Ik ben niet heel erg solid met uitleggen dus ik hoop dat dit goed komt… Memory, een verkorte aanduiding van RAM (Random Access Memory) is eigenlijk gewoon tijdelijke opslag. Je kan er letterlijk mee doen wat de naam zegt. Random Access (willekeurige toegang) betekent dat je op elk gewenst adres (<-- komen we later nog op terug) data kan lezen en schrijven. RAM houdt alleen gegevens ‘vast’ als er stroom op staat, in andere woorden: alleen als je computer aan staat. Daarna, is alles weg.

De simpele uitleg van wat memory management nou eigenlijk is, met behulp van een voorbeeld: Het besturingssysteem krijgt de vraag van een programma om een plek te zoeken voor bepaalde data, laten we als voorbeeld de tekst “Hello, world!” nemen (elk karakter is 1 byte). In dit voorbeeld hoeft de tekst alleen tijdelijk opgeslagen te worden en kan dus prima in RAM opgeslagen worden. Het zijn 13 karakters (spaties tellen mee) dus dat zijn 13 bytes. Het besturingssysteem moet vervolgens een plekje van 13 bytes zien te vinden die nog niet gebruikt wordt door een ander programma. Als het besturingssysteem die vindt dan moet hij het op die plek neerzetten, deze plek heeft een adres in een getal. Aangezien dit een 32-bits besturingssysteem is kan dat een adres zijn van 0 tot 2^32. Het adres wordt meestal afgebeeld in een hexadecimaal getal dus het minst is 0x00000000 en het grootste adres is 0xFFFFFFFF. Maar aan de andere kant, als het besturingssysteem dit niet vindt moet het dat programma stoppen en een error geven.

Dan, waarom dit slechts het begin is: Vireo ondersteund nu alleen physical memory management, terwijl virtual management veiliger is. Voor het physical/virtual gedeelte moeten we terug naar het vorige voorbeeld. Stel het besturingssysteem heeft een plek gevonden, in physical memory management zou je het adres gelijk terug geven aan het programma. Het programma kan vervolgens ermee doen wat het wil, maar aangezien het systeem er geen limieten voor kan opstellen kan het door schrijven en ook de ruimte van een ander programma overnemen. Natuurlijk ideaal voor een virus: Het enige wat het hoeft te doen is overal een 0 zetten vanaf het adres wat het kreeg en je systeem is onbruikbaar. Zeker aangezien het systeem moet bijhouden waar adressen zijn, dus alle adressen na dat adres wat het systeem aan het virus gegeven heeft wijzen nu naar de data van het virus, het systeem zal nooit weten dat het virus dat gedaan heeft want volgens het systeem is dat van een ander programma. Virtual memory management, paging, werkt anders. Terug naar het originele voorbeeld, het adres dat het systeem gevonden heeft hoeft niet het adres te zijn die het programma krijgt. Het programma krijgt dan een ander adres, maar het systeem houdt een soort tabel bij met welk physical adres bij welk virtuele adres hoort. Het programma kan ook alleen dingen lezen en schrijven in zijn eigen stukje land. Het zal nooit verder kunnen schrijven dan zichzelf dus een virus zoals hierboven beschreven heeft weinig nut.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan