• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sticky Het maken van herstelpunten inschakelen in Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

porrelaar

Senior
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
16.734
Waarderingsscore
333
Wanneer je in Windows 10 klikt op Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Systeemherstel en daarna onder Deze pc opnieuw instellen klikt op Aan de slag, dan krijg je weer een kale versie van Windows 10. Je kunt wel kiezen om je persoonlijke bestanden te behouden, maar alle zelf genstalleerde programma's en vaak ook je e-mails ben je kwijt.
Dat wil je meestal niet. Je zou liever een klein stukje in de tijd teruggaan door een herstelpunt terug te zetten, net zoals je gewend was bij Windows 7.
Windows 10 maakt echter standaard geen herstelpunten aan. Dat moet je eerst zelf activeren:

Klik met de rechter muisknop op Start, en daarna klik je op Configuratiescherm > Herstel > Systeemherstel configureren.

579897478cd85-2016-07-27_12_36_44-Systeemeigenschappen-systeemherstel_voor_C_is_uitgeschakeld.png


Klik op het station waarvoor je herstelpunten wilt kunnen aanmaken; klik daarna op de knop Configureren.

In het volgende venster klik je op Systeembeveiliging inschakelen. Je kunt hier ook het maximale gebruik voor systeemherstel instellen. Standaard is dat 4% van die partitie/schijf, maar je kunt ook kiezen voor een groter of kleiner percentage. In onderstaande afbeelding heb ik het maximale gebruik voor herstelpunten op 10% gezet.

57989a60d3953-2016-07-27_13_15_25-Systeembeveiliging_voor_Windows_%28C_%29.png


Klik daarna onderaan in dat venster eerst op Toepassen en dan op OK.
In het nog open staande venster Systeemeigenschappen klik je op de knop Maken; er wordt dan een herstelpunt gemaakt voor de stations waarvoor systeembeveiliging is ingeschakeld.

Voor wie is dit allemaal niet nodig? Voor mensen die regelmatig back-ups maken naar een externe harde schijf. Die zetten in geval van nood de meest recente back-up terug.
Meer informatie over systeemherstel in Windows 10 vind je onder andere hier: https://www.schoonepc.nl/windows10/..._bijwerken_en_beveiliging.html#systeemherstel
 
Toppie dank je wel voor de tip.
 
Waarom plaats je deze niet in het "handleidingen" onderdeel? Dat is denk ik wel handig. Erg duidelijk en ik denk voor veel mensen zeker bruikbaar.
 
@ cashje: graag gedaan

@ Rubensky: Dat Windows 10 standaard geen herstelpunten aanmaakt, was al eerder op het forum aan de orde gekomen. Najsnarf had het al eens ter sprake gebracht in... (ik moest even zoeken)... dit topic: http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=129032
En Emi had toen al beschreven wat je moest doen in post #3 van dat topic.
Ik heb het alleen iets uitvoeriger opgeschreven, met een paar afbeeldingen erbij. En ik maakte er een gepinde discussie van, zodat hij wat meer op zou vallen.
Maar wat mij betreft gaat alle eer naar Najsnarf, Menno Schoone en Emi. (Y)
 
Mwah, ben ik blij dat ik af en toe de nieuwsbrief van meester Menno lees!
 
Belangrijk: Na iedere grote update moet je zelf diverse instellingen opnieuw controleren en aanpassen. Na installeren van de Jubileumupdate (Anniversary Update) is systeembeveiliging weer uitgeschakeld. Alle zelf gemaakte herstelpunten ben je dan kwijt. Die zullen dan nog wel in Windows.old zitten, maar daar kom je alleen bij door terug te gaan naar de vorige versie van Windows 10 ( dat kan via Start > Instellingen (wordt nu aangegeven met het pictogram van een tandwiel) > Bijwerken en beveiliging > Systeemherstel > Teruggaan naar een vorige versie).
Het lijkt erop dat Microsoft echt niet wil dat je zelf herstelpunten maakt...
 
Dank voor het melden. Nu weet ik dat ik daar ook op moet letten. Misschien handig om dit ook even te vermelden in het topic grote update Windows 10?
 
de eerder aangemaakte herstelpunten worden inderdaad verwijderd maar de instelling betreffende het aanmaken van deze herstelpunten blijft behouden .
 
Nope, heb zojuist de Jubileumupdate uitgevoerd op een pc, waarbij voor de C: schijf systeembeveiling was ingeschakeld.
Nadat de update voltooid was, bleek systeembeveiliging voor de C: schijf uitgeschakeld te zijn.
 
raar want hier stond deze wel degelijk nog ingeschakeld ...enkel de eerder aangemaakte herstelpunten waren verdwenen .
 
Waarom die instelling op de ene pc wel bewaard blijft en op de andere niet, kan ik niet verklaren. Maar het benadrukt nog eens het belang om na een (grote) update te controleren of je instellingen bewaard zijn gebleven.
Ik heb de Jubileumupdate nu op 2 van mijn pc's uitgevoerd. Bij beide pc's was daarna systeembeveiliging uitgeschakeld.

Op een van beide pc's kon ik afbeeldingen niet meer openen met Windows Photo Viewer. De standaard Windows 10 app Photo's had het weer overgenomen. Na een rechtsklik op een afbeelding > Openen met... stond Windows Photo Viewer er niet meer bij.
Het programma was nog wel aanwezig, maar er was een ingreep in het register nodig om Windows Photo Viewer weer te laten zien bij Openen met...
Dat was echter slechts bij een van beide pc 's het geval. Bij de tweede pc was Windows Photo Viewer nog steeds het standaardprogramma om afbeeldingen mee te openen. Snap jij het, snap ik het.
 
De wegen van Microsoft zijn ondoorgrondelijk. We moeten het denk soms ook maar niet willen begrijpen.

--- Update ---

Nu bij mij was dit na de update uitgeschakeld. (zie printscreen)

57a36fbb67e66-2016-08-04_18_09_07-.png
 
Misschien is het ook wel handig om in n 'adem' (in dit topic) het activeren van de veilige modus, die standaard in Windows 10 staat uitgeschakeld, te noemen.

Als je ooit een machine hebt die niet meer (normaal) op wil starten, kan het handig zijn om de oude vertrouwde F8 te kunnen gebruiken (wat dus NIET kan als je deze niet eenmalig instelt in Windows 10). Hoe je dat doet? Vrij eenvoudig:

Klik linksonder op het Windows logo
Typ : CMD
Klik rechts op : OPDRACHTPROMPT
Selecteer : ALS ADMINISTRATOR UITVOEREN
Daarna klik : JA
Typ in het dan verschijnende zwarte venster op de plek van de knipperende cursor (of kopieer onderstaande regel en plak 'm daarna):
bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy
en druk op Enter (let op: in de gehele zin zitten 4 spaties)
Er verschijnt een melding : DE BEWERKING IS VOLTOOID
Dan weet je dat je geen typfouten hebt gemaakt en de veilige modus weer bereikbaar is.
Sluit de opdrachtprompt af

Vanaf nu kun je weer gebruik maken van de F8 toets bij het aanzetten van de computer om in de veilige modus te komen.
Wil je om wat voor reden dan ook de bereikbaarheid van de veilige modus weer uitschakelen, dan typ je op de plek van de knipperende cursor
bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard
(Zelfde procedure als hierboven volgen)
 
Goede en zinvolle aanvulling vind ik. Dank hiervoor. Al moet ik wel zeggen dat ik echt niet begrijp waarom ze deze standaard hebben uitgezet.
 
Ik heb me een ongeluk gezocht naar de START in de taakbalk.
Het meest voor de hand liggen icon links onder is het windows icon. Rechtsklikken noch linksklikken brengt me naar het Control Panel (Configuratie Scherm bij jullie)
Ik krijg Contrl Panel als ik de lens aanklik en "co" invoer.
Dus waar zit nu die START??
perloc
 
Ook in Windows 10 zit de Startknop op dezelfde plek als in Windows 95 en verder.
De meest gebruikte flauwe grap over Windows: "klik op start om af te sluiten".
 
Rechtsklikken noch linksklikken brengt me naar het Control Panel (Configuratie Scherm bij jullie)

Perloc, ik schreef deze handleiding op 27 juli 2016. Als je toen (dus ruim 2,5 jaar geleden) met de rechter muisknop op de knop Start (= het pictogram met de witte Windows vlag) klikte, kon je direct doorklikken naar het configuratiescherm. Dat laatste kan nu niet meer. Twee keer per jaar komt er een nieuwe versie van Windows 10 uit. Deze wordt ook wel ‘onderdelenupdate’ genoemd. En door zo’n nieuwe versie komen er functies bij of verdwijnen er functies.
Het configuratiescherm dat we nog kennen van oudere versies van Windows, zal op den duur helemaal gaan verdwijnen uit Windows 10. Steeds meer instellingen verhuizen nu al van het configuratiescherm naar de app Instellingen. Microsoft heeft in de huidige versie van Windows 10 het configuratiescherm wat verder weg gestopt.
Jij had zelf al een prima manier gebruikt om het configuratiescherm te vinden: op het vergrootglas klikken en dan configuratiescherm intypen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan