• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Het zat een beetje tegen, afgelopen weekend.

A

Abraham54

Gast
Eerder in de week ervoor had ik iedereen laten weten dat zaterdag vanaf een uur of negen in de ochtend het forum op slot zou gaan.
Dit om het forum voor te bereiden voor de upgrade naar XenForo 2.

De eerste tegenslag zat hem in alle add-ons die verwijderd moesten worden.
Dat was bijna twee keer zoveel als ik eerder vandoen had op mijn eigen forum.

Maar tegen 10:45 uur was dat achter de rug.

Even over elf uur waren ook alle thema's verwijdert.

Daarna heb ik op de server achtergebleven bestanden verwijdert.

Vervolgens de upgrade naar de server gezet; uitgepakt en de upgrade bestanden over de aanwezige bestanden gezet.

Vervolgens via internet de installatie gestart.
Dit ging conform hetgeen ik gewend ben van XenForo

In ieder geval lag de grootste verrassing nog in het verschiet - nadat de installatie klaar was kreeg ik zo als gewend de opdracht om in te loggen op het adminpanel.

De verassing was dat ik niet mocht inloggen - dat is me nog nooit gebeurt bij een upgrade.
Ik bekeek daarna het forum en daar was ook iets heel raars aan de hand.

Het standaard thema was een kruising geworden tussen de oude en de nieuwe stijl.

Niet goed dus.

Vanaf twee uur 's middags ben ik bezig geweest de bestanden op de server via de Antagonist back-up mogelijkheid terug te zetten in tijd.
Ik koos daarbij de back-up van 11:00 die ochtend - toen zaten de upgradebestanden er nog niet in.

Maar wat ik ook probeerde - de website bleef aangeven dat er een upgrade gaande was.
Ook via Edge en Opera kwam die melding.

Even na vijven die middag heb ik een e-mail naar Antagonist gestuurd.

Ik had die e-mail net verstuurd, toen mij voor ogen stond wat te doen.

Ik besloot een subdomein aan te maken.

In dat subdomein heb ik allereerst XenForo 2.0.0 volledig geïnstalleerd.
Maar wat vervelend - XenForo 2 kan veel importeren - maar XenForo 1 zit daar niet bij.

Op de server in het subdomein alle bestanden weer gewist, de bijbehorende database ontdaan van bestanden.

Vervolgens heb ik XenForo 1.5.11 geïnstalleerd.
En ja hoor - nu wel de mogelijkheid om Xenforo 1 te importeren.

Dat importeren heeft een aantal uren geduurd, want het is geen kleine klus om een forum dat in 2001 begonnen is, te importeren.

Ondertussen had ik al antwoord gekregen van Antagonist, ik stuurde daarop weer een antwoord, want er hoefde geen back-up door Antagonist teruggezet worden!

Om half elf waren de berichten en gebruikers geoptimaliseerd, daarna zette ik de optimalisatie van de zoekindex aan de gang.
Dat was geen kleine klus.
Om 23:15 vond ik het welletjes - er waren al bijna een miljoen bestanden geoptimaliseerd en ik heb de computer die nacht het werk laten afmalen terwijl ik onder de wol lag.

Zondagochtend om 08:30 uur bleek dat alles klaar was gekomen.
Eerst nog een paar kleine optimalisaties doorgevoerd en vervolgens de twee gecomprimeerde update pakketen (XenForo 2.0.0 en XenForo 2.0.1) via FTP naar de server geuploaded.

De upgrade installatie naar XenForo 2.0.0 duurde behoorlijk lang.
Uiteindelijk mocht inloggen in het adminpanel en dat was nu geen probleem.

Het eerste wat je na zo'n update doet is de zogenaamde gezondheidscontrole van de bestanden.
Die bleek voor de volle hondert procent in orde te zijn.

Daarna de update naar XenForo 2.0.1 uitgevoerd - de gezondheidscontrole gaaf wederom het zelfde resultaat.

Daarna heb ik allereerstens het Nederlandse taalpakket geïnstalleerd.
Verolgens een aantal extra thema's.

Verder moest ik de permissies opnieuw inregelen.

Om 11:43 uur op de zondagmorgen was het Nationaal Computer Forum weer bereikbaar.

Nadien heb ik nog behoorlijk veel werk gehad - vooral permissierechten oplossen.


Wat ik daarbij niet wist, bleek vanmiddag: de zogeheten gebruikerstitelladder was niet geïmporteerd geworden.
Maar de bijbehorende gebruikersgroepen wel.

Die gebruikerstitelladder heb ik hedenmiddag weer in orde gemaakt en aansluitend heb ik de gebruikers opnieuw laten optimaliseren.
Dus ik denk dat daarmee de permissies nu in orde zijn.

Er moet nog wel het een en ander detailwerk verricht worden.

Mijn verwachtingen door de nieuwe installatie en de import van het oude forum zijn uitgekomen.
Veroorzaakte het vorige forum toch veel web error logs - dat is nu dus afgelopen.
En het forum is ook sneller geworden, nu alles optimaal is.
 
Je hebt de moed in elk geval niet verloren en hebt het toch voor elkaar gekregen. Daar zijn we natuurlijk blij mee! Detail werk dat is ook een beetje uitvinden hoe en wat. Door dat gericht aan te geven kunnen we je daarbij ondersteunen zodat jij weet wat te doen.
 
Het is echt geweldig, hoe jij het toch voor elkaar hebt gekregen en daarbij niet de moed hebt verloren.
Het toont ook jouw deskundigheid aan, maar dat wisten wij eigenlijk al en daarvoor verdien jij veel respect....
Truus 22
 
Dank voor de complimenten.
 
Mooi om te zien hoe je het uiteindelijk dan toch gelukt is. Moet niet makkelijk geweest zijn, ikzelf had zeker mijn geduld verloren ! Top dat het je toch klaar gekregen hebt !
 
Geweldig dat het allemaal gelukt is. Ik zou peentjes gezweet hebben (jij mss ook wel). Daarom besteed ik ook zo veel tijd aan back-ups. Zelfs als je niets zit te doen kan je computer nog op hol slaan. Laat staan als je een grote actie wilt uitvoeren. Denk bij computers nooit: "Dat doe ik even".
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan