• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe heb ik Windows 10 als upgrade geïnstalleerd?

  • Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum
A

Abraham54

Gast
Ik heb elders al laten weten dat ik definitief naar Windows 10 zou upgraden.
Ik beschrijf nu hoe ik op een eenvoudige wijze die upgrade heb uitgevoerd.

Download van de Windows 10 ISO
Allereerst download je via Download nu het hulpprogramma de juiste versie (32- of 64 bit).

Ik heb dus het MediaCreationToolx64.exe gedownload en daarna met administratorrechten opgestart.

55bc965de6d8b-Downloadscherm_1.jpg


Ik heb voor de tweede optie gekozen.
Zorg ervoor dat bij de mogelijkheden alles juist ingesteld is (het voorbeeld toont mijn persoonlijke instellingen).

55bc97f26097b-Downloadscherm_2.jpg


Ik kies dan voor de ISO

55bc98d13947a-Downloadscherm_3.jpg



Klik dan vervolgens op de knop Volgende en bepaal daarna waar het ISO-bestand naar toe gedownload moet worden.
Na download kies je niks meer en sluit je het scherm.


Voorbereiding van de Windows 10 upgrade
De ISO heb ik met 7Zip uitgepakt op de partitie naast de systeem partitie van Windows 8.1.

Klik nu de map met uitgepakte Windows 10 bestanden open en je zal geheel onderaan het bestand setup.exe vinden.


Installatie van de Windows 10 upgrade
Klik setup.exe met rechts aan en kies voor "Als administrator uitvoeren.

Ik kies ervoor om geen updates te downloaden - want alvorens met de installatie te beginnen, heb ik de internetverbinding verbroken,
om een installatie naar een lokaal werkaccount te maken!

55bc9b8fe7a62-Installatiescherm_1.jpg



Ga akkoord met de bepalingen van Windows en daarna komt er een belangrijk scherm:

55bc9c8ce3d92-Installatiescherm_3.jpg


Hier wordt je gevaagd wat je wil.
Wil je bij de installatie dat Windows zoveel mogelijk uit jouw bestaande installatie migreert, dan zijn de getoonde instellingen correct.
Echter, heb dan wel geduld, aangezien het upgraden dan behoorlijk lang kan duren.

Ik heb echter gekozen om een zo schoon mogelijke installatie te doen.

Daartoe klik je in het blauwe scherm op Wijzigen wat u wilt behouden
Dan krijg je dit scherm:

55bca12f4f3c6-Installatiescherm_4.jpg


Stel dus datgene in wat de upgrade moet gaan doen.
Ikzelf heb voor een zo schoon mogelijke installatie gekozen (de onderste optie) - die installeert ook het snelst.

Klik op de knop Volgende en je krijgt dan een blauw venster met door jou gekozen instellingen.
Wil je toch nog iets veranderen, dan kan dat nu.
Anders klik je weer op de knop Volgende en dan start de upgrade naar Windows 10.


Belangrijke informatie
De Bestaande Windows wordt in de map Windows.old gestopt en na de upgrade kan je missende bestanden, zoals bijvoorbeeld de favorieten van IE terugvinden in die map.
 
Laatst bewerkt:
Abraham heb je de ISO ook op DVD gebrand??
zo ja waar mee??
bij mij lukt dat niet ,met imgburn niet en het brand program van win10 ook niet.
altijd deze schijfjes gebruikt en met deze brander die in deze pc zit.
snap er niks van
 
Lees maar wat ik met de ISO heb gedaan.
Schijnbaar heb jij daar overheen gekeken?
 
ja ISO uitpakken ,maar ik wil een bootable win 10.
dan moet ik toch ISO met imgburn branden????
en dat lukt niet


Dus jij zegt pak ISO uit en brand de bestanden op dvd???
en start met setup.exe???
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, gewoon vanaf de harddisk opgestart.
Zo'n installatie van Windows gaat stukken sneller dan via een DVD of USB!

En een echt schone installatie via Windows 10 is onmogelijk, omdat je daarvoor geen activeringskey hebt!
 
ok dan stop ik met zoeken bedankt ik heb win 10 wel op usb stick.
Bedankt

de key staat in register TOCH??? volgens Emi advies??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, gewoon vanaf de harddisk opgestart.
Zo'n installatie van Windows gaat stukken sneller dan via een DVD of USB!

En een echt schone installatie via Windows 10 is onmogelijk, omdat je daarvoor geen activeringskey hebt!

Volgens de microsoft blog moet dat dus wel kunnen dit staat er letterlijk bij punt 3 : 3. Kan ik een schone installatie of een herinstallatie van Windows 10 doen?

Indien je jouw gratis upgrade naar Windows 10 via de Download Windows 10 app reserveert en als download ter beschikking krijgt, is het niet de bedoeling om een clean install te doen. Echter, als je de upgrade naar Windows 10 succesvol hebt afgerond als gevolg van het gratis upgrade aanbod, heb je de mogelijkheid om Windows 10 schoon te herinstalleren op hetzelfde systeem. Dit geldt zowel tijdens als na de gratis upgrade periode van een jaar, waarbij je Windows niet opnieuw hoeft aan te schaffen, en ook geen onderliggend besturingsysteem van waaruit je de upgrade hebt uitgevoerd opnieuw hoeft te installeren.
Indien je bijwerkt naar Windows 10 via een media installatie zoals een USB of een DVD, dan heb je tijdens de installatie de mogelijkheid om te kiezen voor een schone installatie.


Bron: https://blogs.microsoft.nl/windows/de-10-meest-gestelde-vragen-over-de-gratis-windows-10-upgrade/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Abraham54
kijk de link eens na er staat 2x http://
 
Dank je Abraham, de installatie werkt perfect op mijn 9 jaar oude medion (xp, vista, w7) tot hier toe werken alle programs, misschien is het verwerken een beetje trager. De hoofd bedoeling was om te zien of mijn programs nog zouden werken bij aankoop van een nieuwe pc met win10. (daar had ik een beetje schik voor)
Nogmaals dank voor uw vele tussenkomsten waarvan ik enorm veel bijleer.
mvg willyke
 
De ISO heb ik met 7Zip uitgepakt op de partitie naast de systeem partitie van Windows 8.1.

Abraham, kun je verduidelijken wat je hiermee bedoel.

Of bedoel je dat je op n externe schijf 2 partities hebt waarvan op de n Windows 8.1 hebt staan. En vervolgens op de twee partitie "Windows.iso -Windows 10" het geplaats met het progje 7zip? Overigens mag dat ook gedaan worden met Winrar? Bedankt.
 
Mijn SSD heeft meerdere partities - groot genoeg dus!
In ieder geval mag de ISO niet op de systeempartitie uitgepakt worden.
Desnoods kan je ook een externe USB-HD of USB-stick daarvoor gebruiken, indien je maar over n partitie beschikt in de PC of notebook.
 
Hoi Abraham,

Ook hier weer van hetzelfde, uw methode nauwgezet gevolgd. Maar als ik setup gebruik moet ik op een bepaald moment de code nummers invoeren. Die heb ik, legaal aangekochte versie, en toch wordt gezegd dat de code niet correct is. Zodoende kan ik niet verder. Zal dat bij uitnodiging voor de gratis upgrade ook zo zijn? Of zou het feit dat Media Center genstalleerd is er voor iets tussen zitten?

Het vervelende is, heb 3 legale licenties aangekocht en op geen van de deze krijg ik een uitnodiging om te downloaden. Heb in een geval de zaak moeten forceren om een onderaan een Windows icoontje te krijgen. Weet ook bijlange niet of er nu al dan niet gereserveerd werd. Want dat icoontje komt en gaat. Kortom qua update Windows 10 Pro zit ik hier dik in de problemen. Misschien zie jij nog mogelijkheden om uit de impasse te geraken. Thx.
 
De betreffende Windows die geupdated dient te worden - dient geactiveerd te zijn.
Indien geactiveerd - dan hoef je geen licentie in tegeven bij het upgraden naar Windows 10.
Je kan niet eerst een schone installatie doen, daarom mijn verhaal ook hoe ik Windows 10 heb genstalleerd.
 
Hoi Abraham,

Mss begrijp ik je verkeerd, maar mijn 3 licenties Windows 8.1 zijn geactiveerd. Kan dat trouwens zien als de verkenner wordt geopend. Sta op 'Deze PC' en druk op eigenschappen. Onderaan zie je, "Windows is geactiveerd. En er net onder dan een Product-ID die niet hetzelfde is als de licentiecode.

De overstap naar Windows 10 is het probleem.
Mvg,
 
Post een afbeelding van Schijfbeheer.
 
Heb inmiddels de iso via rufus op een usb stick geplaatst.
Deze usb stick is nu te gebruiken als bootable , nieuwe installatie(wel de bios goed instellen)en voor de upgrade via de set up execute file .
Heb beide toegepast op zowel een windows 7 premium home ,als wel op een windows 8.1 pro.9(Uiteraard 2 verschillende sticks).
Belangrijk! Het staat wel beschreven ,maar is nog niet voor iedereen duidelijk.Na de upgrade heeft windows 10 een andere product key.
Zelf heb ik deze uitgelezen en op de betreffende laptops geplakt.
Als je toch besluit op de windows 10 machine een schone installatie te doen ,gebruik je de stick als bootable.
Op het moment dat om de key gevraagd werd heb ik deze ingevuld en het werkte.
Hoop dat dit bijdraagt aan de discussie.
 

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan