1. Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologie├źn. Dat houdt in dat wij het gedrag van bezoekers verzamelen, gebruiken en met derden delen om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Cookies van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen die aansluiten op uw interesses. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe heb ik Windows 10 als upgrade genstalleert?

Discussie in 'Windows 10' gestart door Abraham54, 1 aug 2015.

1. Abraham54

Abraham54 Administrator Medewerker

Ik heb elders al laten weten dat ik definitief naar Windows 10 zou upgraden.
    Ik beschrijf nu hoe ik op een eenvoudige wijze die upgrade heb uitgevoerd.

Download van de Windows 10 ISO
    Allereerst download je via Download nu het hulpprogramma de juiste versie (32- of 64 bit).

Ik heb dus het MediaCreationToolx64.exe gedownload en daarna met administratorrechten opgestart.

Ik heb voor de tweede optie gekozen.
    Zorg ervoor dat bij de mogelijkheden alles juist ingesteld is (het voorbeeld toont mijn persoonlijke instellingen).

Ik kies dan voor de ISO

Klik dan vervolgens op de knop Volgende en bepaal daarna waar het ISO-bestand naar toe gedownload moet worden.
    Na download kies je niks meer en sluit je het scherm.

Voorbereiding van de Windows 10 upgrade
    De ISO heb ik met 7Zip uitgepakt op de partitie naast de systeem partitie van Windows 8.1.

Klik nu de map met uitgepakte Windows 10 bestanden open en je zal geheel onderaan het bestand setup.exe vinden.

Installatie van de Windows 10 upgrade
    Klik setup.exe met rechts aan en kies voor "Als administrator uitvoeren.

Ik kies ervoor om geen updates te downloaden - want alvorens met de installatie te beginnen, heb ik de internetverbinding verbroken,
    om een installatie naar een lokaal werkaccount te maken!

Ga akkoord met de bepalingen van Windows en daarna komt er een belangrijk scherm:

Hier wordt je gevaagd wat je wil.
    Wil je bij de installatie dat Windows zoveel mogelijk uit jouw bestaande installatie migreert, dan zijn de getoonde instellingen correct.
    Echter, heb dan wel geduld, aangezien het upgraden dan behoorlijk lang kan duren.

Ik heb echter gekozen om een zo schoon mogelijke installatie te doen.

Daartoe klik je in het blauwe scherm op Wijzigen wat u wilt behouden
    Dan krijg je dit scherm:

Stel dus datgene in wat de upgrade moet gaan doen.
    Ikzelf heb voor een zo schoon mogelijke installatie gekozen (de onderste optie) - die installeert ook het snelst.

Klik op de knop Volgende en je krijgt dan een blauw venster met door jou gekozen instellingen.
    Wil je toch nog iets veranderen, dan kan dat nu.
    Anders klik je weer op de knop Volgende en dan start de upgrade naar Windows 10.

Belangrijke informatie
    De Bestaande Windows wordt in de map Windows.old gestopt en na de upgrade kan je missende bestanden, zoals bijvoorbeeld de favorieten van IE terugvinden in die map.

Laatst bewerkt: 5 jan 2017
  2. vanschagen

vanschagen Heeft veel posts

Abraham heb je de ISO ook op DVD gebrand??
    zo ja waar mee??
    bij mij lukt dat niet ,met imgburn niet en het brand program van win10 ook niet.
    altijd deze schijfjes gebruikt en met deze brander die in deze pc zit.
    snap er niks van

3. Abraham54

Lees maar wat ik met de ISO heb gedaan.
    Schijnbaar heb jij daar overheen gekeken?

4. vanschagen

ja ISO uitpakken ,maar ik wil een bootable win 10.
    dan moet ik toch ISO met imgburn branden????
    en dat lukt niet

Dus jij zegt pak ISO uit en brand de bestanden op dvd???
    en start met setup.exe???

Laatst bewerkt: 1 aug 2015
  5. Abraham54

Nee, gewoon vanaf de harddisk opgestart.
    Zo'n installatie van Windows gaat stukken sneller dan via een DVD of USB!

En een echt schone installatie via Windows 10 is onmogelijk, omdat je daarvoor geen activeringskey hebt!

6. vanschagen

ok dan stop ik met zoeken bedankt ik heb win 10 wel op usb stick.
    Bedankt

de key staat in register TOCH??? volgens Emi advies??

7. pdexie

pdexie Enthousiast

Volgens de microsoft blog moet dat dus wel kunnen dit staat er letterlijk bij punt 3 : 3. Kan ik een schone installatie of een herinstallatie van Windows 10 doen?

Indien je jouw gratis upgrade naar Windows 10 via de Download Windows 10 app reserveert en als download ter beschikking krijgt, is het niet de bedoeling om een clean install te doen. Echter, als je de upgrade naar Windows 10 succesvol hebt afgerond als gevolg van het gratis upgrade aanbod, heb je de mogelijkheid om Windows 10 schoon te herinstalleren op hetzelfde systeem. Dit geldt zowel tijdens als na de gratis upgrade periode van een jaar, waarbij je Windows niet opnieuw hoeft aan te schaffen, en ook geen onderliggend besturingsysteem van waaruit je de upgrade hebt uitgevoerd opnieuw hoeft te installeren.
    Indien je bijwerkt naar Windows 10 via een media installatie zoals een USB of een DVD, dan heb je tijdens de installatie de mogelijkheid om te kiezen voor een schone installatie.

Bron: https://blogs.microsoft.nl/windows/de-10-meest-gestelde-vragen-over-de-gratis-windows-10-upgrade/

8. Abraham54

Laatst bewerkt: 2 aug 2015
  9. Emi

Emi NCF Goeroe

@Abraham54
    kijk de link eens na er staat 2x http://

10. Abraham54

Gerepareerd, dank.

11. piranja47

piranja47 Gevestigd lid

Dank je Abraham,
    Leerzame instructie

12. willyke

willyke Gevestigd lid

Dank je Abraham, de installatie werkt perfect op mijn 9 jaar oude medion (xp, vista, w7) tot hier toe werken alle programs, misschien is het verwerken een beetje trager. De hoofd bedoeling was om te zien of mijn programs nog zouden werken bij aankoop van een nieuwe pc met win10. (daar had ik een beetje schik voor)
    Nogmaals dank voor uw vele tussenkomsten waarvan ik enorm veel bijleer.
    mvg willyke

13. carfran

carfran Guest

https://cdburnerxp.se/

Vind ik persoonlijk beter dan imgburn, maar dat is ieders keuze.

14. SaltaDoom

SaltaDoom Vaak hier

De ISO heb ik met 7Zip uitgepakt op de partitie naast de systeem partitie van Windows 8.1.

Abraham, kun je verduidelijken wat je hiermee bedoel.

Of bedoel je dat je op n externe schijf 2 partities hebt waarvan op de n Windows 8.1 hebt staan. En vervolgens op de twee partitie "Windows.iso -Windows 10" het geplaats met het progje 7zip? Overigens mag dat ook gedaan worden met Winrar? Bedankt.

15. Abraham54

Mijn SSD heeft meerdere partities - groot genoeg dus!
    In ieder geval mag de ISO niet op de systeempartitie uitgepakt worden.
    Desnoods kan je ook een externe USB-HD of USB-stick daarvoor gebruiken, indien je maar over n partitie beschikt in de PC of notebook.

16. SaltaDoom

SaltaDoom Vaak hier

Hoi Abraham,

Ook hier weer van hetzelfde, uw methode nauwgezet gevolgd. Maar als ik setup gebruik moet ik op een bepaald moment de code nummers invoeren. Die heb ik, legaal aangekochte versie, en toch wordt gezegd dat de code niet correct is. Zodoende kan ik niet verder. Zal dat bij uitnodiging voor de gratis upgrade ook zo zijn? Of zou het feit dat Media Center genstalleerd is er voor iets tussen zitten?

Het vervelende is, heb 3 legale licenties aangekocht en op geen van de deze krijg ik een uitnodiging om te downloaden. Heb in een geval de zaak moeten forceren om een onderaan een Windows icoontje te krijgen. Weet ook bijlange niet of er nu al dan niet gereserveerd werd. Want dat icoontje komt en gaat. Kortom qua update Windows 10 Pro zit ik hier dik in de problemen. Misschien zie jij nog mogelijkheden om uit de impasse te geraken. Thx.

17. Abraham54

De betreffende Windows die geupdated dient te worden - dient geactiveerd te zijn.
    Indien geactiveerd - dan hoef je geen licentie in tegeven bij het upgraden naar Windows 10.
    Je kan niet eerst een schone installatie doen, daarom mijn verhaal ook hoe ik Windows 10 heb genstalleerd.

18. SaltaDoom

SaltaDoom Vaak hier

Hoi Abraham,

Mss begrijp ik je verkeerd, maar mijn 3 licenties Windows 8.1 zijn geactiveerd. Kan dat trouwens zien als de verkenner wordt geopend. Sta op 'Deze PC' en druk op eigenschappen. Onderaan zie je, "Windows is geactiveerd. En er net onder dan een Product-ID die niet hetzelfde is als de licentiecode.

De overstap naar Windows 10 is het probleem.
    Mvg,

19. Abraham54

Post een afbeelding van Schijfbeheer.

20. piranja47

piranja47 Gevestigd lid

Heb inmiddels de iso via rufus op een usb stick geplaatst.
    Deze usb stick is nu te gebruiken als bootable , nieuwe installatie(wel de bios goed instellen)en voor de upgrade via de set up execute file .
    Heb beide toegepast op zowel een windows 7 premium home ,als wel op een windows 8.1 pro.9(Uiteraard 2 verschillende sticks).
    Belangrijk! Het staat wel beschreven ,maar is nog niet voor iedereen duidelijk.Na de upgrade heeft windows 10 een andere product key.
    Zelf heb ik deze uitgelezen en op de betreffende laptops geplakt.
    Als je toch besluit op de windows 10 machine een schone installatie te doen ,gebruik je de stick als bootable.
    Op het moment dat om de key gevraagd werd heb ik deze ingevuld en het werkte.
    Hoop dat dit bijdraagt aan de discussie.

21. SaltaDoom

SaltaDoom Vaak hier

22. Emi

Emi NCF Goeroe

die afbeelding is te wazig !!!

23. Abraham54

Ik kan alleen maar concluderen dat er twee Windows versies in deze PC zitten.
    nmaal op de SSD en nmaal op de HD.

Het gevolg is dan ook natuurlijk, dat de upgrade twee keuzes heeft en dat niet aankan.

24. SaltaDoom

SaltaDoom Vaak hier

Hoe kan ik zo'n klein bestand maken dat nog leesbaar is?

25. Emi

Emi NCF Goeroe

dit heb ik zelf ook ...
    dus een SSD en een HDD elk had eerst hun eigen legale Windows 8.1...en deze werden vervolgens om de beurt geupgraded .
    deze staan natuurlijk in dual boot en men dient voor al leer men 1 van deze 2 ga up graden een aanpassing te doen via " msconfig ".
    **het komt er op neer dat indien men de Windows op de SSD ga upgraden ... dan dien deze ook als eerste te staan en als de standaard opstartregel ingesteld te staan ...
    is de SSD geupgraded en wil men de Windows op de HDD upgraden dan dient men er dus voor te zorgen dat deze opstartregel ingesteld is als de standaard opstartregel ...(( men dient dit in msconfig op beiden Winows(en) aan te passen ))

Laatst bewerkt: 5 aug 2015
  26. SaltaDoom

SaltaDoom Vaak hier

Dat is de oude schijf die vervangen is door de SSD. Heb op de schijf waar jij het over hebt niet alle informatie kunnen wissen, maar het meeste van deze Windows versie is gewist. Enkel sommige overblijfselen van program files, programdates, program(x86) en user kunnen wat ik ook doe niet gewist worden. Hoewel het grootste gedeelte verwijderd is. Heeft dat nog een invloed zoals jij vermoed Abraham?

27. Abraham54

In schijfbeheer kan je alle partities desgewenst verwijderen en als n grote partitie weer aanmaken.
    Dan kan je op dat gedeelte de ISO uitpakken en van daaruit de upgrade uitvoeren.

28. Emi

Emi NCF Goeroe

zie hier mijn schijf indeling ...

--- Update ---

ik heb de betreffende Windows gewoon opgestart en de upgraade iso opgeladen in een virtueel station van waar uit ik deze dan via de verkenner opende en de setup.exe aanklikte ....de upgrade ging van start en ook al herstarte de pc zich meermaals de opgeladen iso bleef benaderbaar ...
    het upgraden verliep hier probleemloos.

29. Abraham54

Die extra partitie vond ik oorspronkelijk na de upgrade ook op mijn SSD.
    Die 400 MB worden afgesnoept van de systeempartitie.

30. Fernandez

Fernandez Gewaardeerd

Ben bezig met het proces van het maken veen media creation tool op usb stick.
    Doordat dit een trage beleving is, lees ik alles wat los en vast zit over deze materie.
    Piranja: wat bedoelt u met
    ?

31. Abraham54

Rufus gebruik je indien je een Windowsversie schoon via een USB-stick wil installeren.
    Die methode kan jij niet gebruiken.

32. vanschagen

ok bedankt voor de tool abraham.
    maar Emi heeft ook eens uit gelegd hoe je de activatie code in register kon vinden,activatie code dus van win 10 NA installatie
    kun jij dat terug vinden???
    ik vind het niet

33. piranja47

piranja47 Gevestigd lid

Heb helaas een paar berichten gemist.Sorry Fernandez
    De nieuwe windows key heb ik uitgelezen met het programma Produkey, te vinden op www.nirsoft.net.
    Het kan zijn dat de virusscanner dit blokkeert.
    Zelf moest ik mijn malwarebytes premium uitschakelen ,omdat deze kwaadaardige website aangaf.

34. niekie30

niekie30 Bekend gezicht

Abraham: je beschrijft in je instructie, dat je de internet verbinding hebt verbroken omdat je een lokaal account wilde aanmaken.
    Ik doe dat niet als ik naar W10 upgrade, maak dan wel gewoon een lokaal account aan.
    Het staat wat verstopt in beeld, maar de internet verbinding kan gewoon intact blijven tijdens de upgrade.

Niek

35. xennex82

xennex82 Gevestigd lid

Bij mijn upgrade van Windows 7 (Pro) naar Windows 10 (Pro) kreeg ik niet eens de mogelijkheid aangeboden van een Microsoft-account aan te maken. Zou ook vreemd zijn, aangezien je al een lokaal account hebt.

36. gerbyman

gerbyman Vaak hier

ik heb windows 10 geinstalleerd volgens bovenstaande procedure, ging prima, bedankt!

nog 1 vraagje, de iso die op de extra partitie is opgeslagen, kan ik die verwijderen na afloop zodat ik daar weer games op kan slaan?

gerben

37. niekie30

niekie30 Bekend gezicht

Yep die kan je gewoon verwijderen.

Niek

38. HansGU

HansGU Elite lid

Abraham,

Ik heb jouw methode gebruikt en het ging voortreffelijk. Ik zit nog met de volgende vragen:

Voordat ik de uitgepakte ISO weer vanaf de D: partitie verwijder ben ik van plan eerst het uitgepakte ISO bestand naar een DVD te branden in de hoop deze te kunnen gebruiken voor een eventuele toekomstige schone (dus via format C ) installatie van mijn Windows 10 Home. Misschien een domme vraag, maar moet ik dan de Media Creation Tool ook op die DVD plaatsen?

Kan dit wel of verlies ik dan mijn Windows 10 licentie?

Laatst bewerkt: 26 jul 2016
  39. xennex82

xennex82 Gevestigd lid

Een ISO moet je "branden" als een image, dus je kunt er dan niet zomaar iets extra's bijplaatsen. Bovendien heb je dat ook niet nodig. Wel moet je opletten dat de ISO die je maakt slechts voor n architectuur is (in deze zin 32 bit of 64 bit, en hij heeft ook een bepaalde taal).

Je licentie is gekoppeld aan je hardware (met name moederbord). Zolang je op dezelfde PC installeert en/of je moederbord niet verandert, zou de Windows moeten activeren als je installeert vanaf die ISO.

40. HansGU

HansGU Elite lid

xennex82, duidelijk en bedankt.

41. xennex82

xennex82 Gevestigd lid

Als het niet duidelijk is moet je het zeggen hoor. Ik bedoel ik weet ook niet alles en heb niet alles getest. Met name heb ik zelf de reinstallatie vanaf de ISO niet getest. Maar ja, het *zou* moeten werken ;-). Ze zeggen dat je wel een aantal componenten kan veranderen aan je systeem; sommige daarvan zouden een nieuwe telefonische activatie vereisen; pas als je het hele systeem verandert (moederbord) heb je een mens van Microsoft nodig (als ze je al willen helpen dan).

42. HansGU

HansGU Elite lid

Tja, ik heb de methode van Abraham nu op zowel een 64 bit als een 32 bit computer gedaan (oude krengen), maar alles is heel voorspoedig verlopen. De vraag waar ik mee zat was dus of het mogelijk was van de ISO een werkende legale Windows 10 DVD te maken en naar nu blijkt is het antwoord JA :biggrin:

Nu maar hopen dat ik een nieuwe (schone) installatie voorlopig niet nodig zal hebben.

Groet,
    Hans

43. Lange Pier

Lange Pier NCF Goeroe

Een Windows DVD is altijd legaal n doet ook niet ter zake.
    De key dient legaal te zijn.....

44. HansGU

HansGU Elite lid

Lange Pier, dat had ik inmiddels ook begrepen :biggrin:

45. Dave

Dave Moderator Medewerker

Via de ISO of cd is de upgrade vanuit 7 en 8 nog steeds mogelijk. Gisteren en vandaag nog probleemloos kunnen uitvoeren en activeren.

46. Abraham54

Microsoft heeft inderdaad laten weten dat er voorlopig nog gratis geupdated naar Windows 10 kan worden.

47. aarie25

aarie25 Heeft veel posts

Waarom kun je nu nog gratis upgraden dan?
    Omdat ze tegen viel dat er minder mensen over stapte op windows 10 dan verwacht?

48. Rubensky

Rubensky Moderator Medewerker

Nee, ze willen altijd dat je overstapt naar de nieuwste Windows versie onder de mantel van veiligheid. Maar in een standaard genstalleerde Windows 10 kunnen ze erg veel informatie ophalen die ze weer kunnen verkopen.

49. Korrigan

Korrigan 6 tigger met gebreken.

Nog een vraagje.
    Ik heb in 2015 win 10 even op de laptop gehad, geactiveerd. Daarna een image van 7 teruggezet. Als ik nu de mediacreationtool een iso maak op dvd. Kan ik dan over bijv. 1jaar alsnog win 10 gratis installeren?

50. Rubensky

Rubensky Moderator Medewerker

Dat is niet te zeggen. Dat is afhankelijk van hoelang Microsoft nog doorgaat met de gratis activering.

Deel Deze Pagina