• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe maak je een ronde uitsnede uit een foto?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jov

Vaak hier
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
701
Waarderingsscore
4
De foto in de bijlage is van een mandala. Ik zou de mandala rond willen uitsnijden zodat je alleen die ziet en niets er omheen. Een rond plaatje dus. Ik heb van alles geprobeerd en het is me nog niet gelukt. Heeft iemand een oplossing? Liefst zo eenvoudig mogelijk
 

Bijlagen

  • IMGP7808.JPG
    IMGP7808.JPG
    3,2 MB · Weergaven: 12
Ik neem aan dat jij het digitaal bedoelt.

Na het scannen de afbeelding via een fotoprogramma naar .png om zetten, dan wordt de achtergrond transparant.
 
Abraham, ik wil de foto uit de afbeelding in mijn vraag rond uitgesneden hebben en niet zoals in deze bijlage. Daar is hij vierkant uitgesneden en dat is heel makkelijk. Het is heel hinderlijk dat er dan een vingertop, een stuk tafelblad en een vouw uit het schrift onvermijdelijk bij komen. Bovendien is een ronde uitsnede in dit geval veel mooier. Is het duidelijk wat ik wil?
Omzetten van .jpg naar .pmg heb ik nog nooit gedaan en ik vraag me af of .pmg dan ziet wat achtergrond is.
 

Bijlagen

  • IMGP7808 (3).JPG
    IMGP7808 (3).JPG
    1,2 MB · Weergaven: 11
De kwaliteit van je foto is maar hm,hm.jov.png
Hierbij een poging.
 
Dutchiejack, met waardering voor je poging (ik kan het helemaal niet), moet ik zeggen dat de scherpte van de foto wel heel erg achteruit gegaan is.
Misschien is er nog iemand anders die een betere oplossing heeft?
 
Probeer deze eens
 

Bijlagen

  • IMGP7808.png
    IMGP7808.png
    4,6 MB · Weergaven: 10
Beiden hebben dus jou .jpg afbeelding omgezet naar .png zoals ik dat in mijn eerste bericht voorstelde.

Ik vind het vreemd overigens, de oude HP-printer die nog enkel opmijn werk gebruikt wordt om foto's en dergelijk via scannen te digitaliseren, slaat elke afbeelding digitaal als .png op.
 
Probeer deze eens
Ja, deze is heel goed bruikbaar. Weliswaar met een zwarte achtergrond, maar dat is niet zo erg.
Het was blijkbaar nodig om de .jpg-afbeelding om te zetten naar .png. Ik zou eens willen uitvogelen hoe je dat doet en waarom dat nodig is. Maar het zal niet gauw meer voorkomen dat ik het nodig heb.
Heel erg bedankt in ieder geval
 
Beiden hebben dus jou .jpg afbeelding omgezet naar .png zoals ik dat in mijn eerste bericht voorstelde.

Ik vind het vreemd overigens, de oude HP-printer die nog enkel op mijn werk gebruikt wordt om foto's en dergelijk via scannen te digitaliseren, slaat elke afbeelding digitaal als .png op.
Dat is mijn onkunde, Abraham. Ik snap bij voorbeeld niet waarom je daar een printer voor nodig hebt. Ik heb het plaatje en daar gaat het om.
Weer eens bedankt voor je hulp.
 
Kijk eens hier:

 
Je schrijft "weliswaar met een zwarte achtergrond" maar dat klopt niet. Het bestand is met een transparante achtergrond maar het hangt ervan af hoe je die foto bekijkt/gebruikt. Doe maar eens een leeg Word-document open, plaats een gekleurd vierkant en daarna die foto erover … je zal zien: transparant. In vele photo-viewers wordt een transparante achtergrond als zwart weergegeven. Kan je even aangeven hoe en waar je die foto (png-bestand) wil gebruiken?
Het transparant maken doe ik in Photoshop maar dat kan in quasi om even welk foto-bewerk-programma. Alles behalve de tekening selecteren, uitknippen en opslaan als png. Was net geen twee minuten werk ;-)
 
Kijk eens hier:

Bedankt Abraham, de eerste manier vind ik super-simpel omdat ik hem vaak toepas om bijvoorbeeld een .docx bestand in een .pdf-bestand om te zetten. Je moet maar weten dat het hier ook zo gaat.
 
Je schrijft "weliswaar met een zwarte achtergrond" maar dat klopt niet. Het bestand is met een transparante achtergrond maar het hangt ervan af hoe je die foto bekijkt/gebruikt. Doe maar eens een leeg Word-document open, plaats een gekleurd vierkant en daarna die foto erover … je zal zien: transparant. In vele photo-viewers wordt een transparante achtergrond als zwart weergegeven. Kan je even aangeven hoe en waar je die foto (png-bestand) wil gebruiken?
Het transparant maken doe ik in Photoshop maar dat kan in quasi om even welk foto-bewerk-programma. Alles behalve de tekening selecteren, uitknippen en opslaan als png. Was net geen twee minuten werk ;-)
In de bijlage kun je zien dat de afbeelding in een nieuwsbrief gebruikt wordt. Het blijkt dat jouw .png-plaatje helemaal geen zwarte 'achtergrond' had. Door gewriemel van mij kwam hij in een zwart vierkant terecht (waarom ik dat deed en hoe dat zo kwam, weet ik niet).
Ik heb eens geprobeerd jouw plaatje in een leeg Word-document over een zwart vierkant te schuiven. Dat gaat best, maar ik zie je plaatje in een zwart vierkant, niet dat er iets transparant is. Maar daar ga ik mij nu niet meer bezig houden, die nieuwsbrief moet af. Ik zou zo zien wat je bedoelt als je naast me zat, maar dat is nu eenmaal niet zo. Ik dank je hartelijk voor de moeite die je gedaan hebt om het op het scherm uit te leggen.
 

Bijlagen

  • Interne Nieuwsbrief Hestia Haren.docx
    1,5 MB · Weergaven: 5
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan