• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe moet ik Bios update uitvoeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kurveekyl

Gevestigd lid
Lid geworden
3 nov 2011
Berichten
425
Waarderingsscore
4
Heb een pc die met Windows 10 nu en dan vast loopt (freeze).
De pc draait nu enkel met zijn voeding, moederbord, geheugenlatjes, SSD opstartschijf. Al de rest zoals WiFi controller, 2 HDD'en, videokaart, ...heb ik uitgehaald. Toch loopt hij nog vast! De SSD is ook al gewisseld geweest naar een gewone HDD en daarmee liep hij ook vast, dus de SSD is ook niet corrupt. Moet nu uitzoeken wat hier de boosdoener is, zou daarvoor graag eerst een Bios update doen, heb net clear cmos uitgevoerd en daarna Load Optimized Default. Hoe doe ik het best een Bios update op mijn moederbord Gygabyte GA-Z68X-UD3H-B3 rev. 1.3?
Dank voor alle hulp die welkom zal zijn....
 
Kijk eens op:

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z68X-UD3H-B3-rev-13#support-dl

Zo te zien is F12 de laatste stabiele versie. Het is een .exe bestand, lijkt er op dat je het vanuit Windows kan uitvoeren.

Dat is wel spannend vanuit een vastlopend systeem dan natuurlijk. BIOS flash + vastloper = wellicht onherstelbare 'schade'.


Je zou ook even in het BIOS zelf kunnen kijken of er een update functie/mogelijkheid aanwezig is.
 
Ja is idd v. 1709.
Man kan er dan geen oudere versie terug worden aangemaakt met Media Creation Tool om dit te achterhalen? Als dat de oorzaak is, amaai! Wij zijn hier op de forums al twee weekends bezig te achterhalen en met de gedachten dat mijn moederbord/cpu naar de vaantjes is. Heb inmiddels al een nieuwe pc aangekocht en probeer nu op mijn gemak die oude terug "stabiel" te krijgen.
Ben benieuwd! In elk geval, dank voor de toelichting hoor beste,
 
De 1709 versie geeft helaas bij sommige mensen problemen, vooral bij oudere computers.
Hopelijk kun je nu beter achterhalen wat het probleem is.
Als ik hier kijk zou je wel een versie terug kunnen, maar er is dan een grote kans dat hij snel weer wordt aangeboden. Alleen bij Pro kun je dit nog iets van 8 maanden tegenhouden of Windows update uitzetten. Die kun je dan wel zelf bijvoorbeeld handmatig met een usb bijwerken.
https://www.windowscorner.nl/handle...aan-naar-de-eerdere-versie-van-windows-10.php
 
Thanks aarie, heb net een Bios update gedaan. Via Easy driver heb ik een heleboel drivers die moeten worden geupdated! Jammer dat de pro versie te betalen is dan kan ik ze allemaal in één keer updaten maar da kost 30€/jaar.
Kan ook proberen nu een vorige versie van Windows er op te zetten....wat zou ik best aanvangen volgens U?
 
Zulke programma`s geven dat vaak aan in de hoop dat jij een licentie gaat kopen.
Maar je weet nu wel welke drivers er geupdated kunnen worden.
Heb je al op de site van de maker van jou computer al gekeken of er drivers zijn voor jou Windows?
Wat voor versie heb jij? Daarmee bedoel ik op jij bijvoorbeeld de home versie hebt.
 
Nee, de pro versie
 
Dan zou je kunnen kijken of het nog mogelijk is een versie terug te gaan.
Was bij de 1703 nog mogelijk (volgens de link uit bericht 5), als dat kan kun je via gpedit.msc Windows update uitzetten.Maar dan moet je wel zelf elke tweede dinsdag van de maand kijken welke updates er zijn en die zelf downloaden, zodat de beveiligings updates wel worden geïnstalleerd.
 
Hier kun je zien hoe je de updates kunt uitzetten.

Ga naar het zoekveld naast de startknop, typ de tekst gpedit.msc en klik op het zoekresultaat. Er wordt dan een nieuw venster geopend met de naam Groepsbeleidsobjecteditor.

Navigeer in het linker paneel naar Computerconfiguratie > Beheersjalonen > Windows-onderdelen > Windows Update. Dubbelklik in het rechter paneel op Automatische updates configureren. Er verschijnt een nieuw venster. Klik aan de linkerkant op Ingeschakeld en kies onder Opties de instelling die het beste bij jouw wensen past.
 
In versie 1703 had je de optie terug te keren naar vorige Windows versie maar build 1709 heeft blijkbaar die optie niet meer. Kan ik niet een licentie kopen van een eerdere versie of desnoods Windows 8 of 7 of is dit te drastisch?
 
Dit lijkt mij te drastisch, ook omdat je niet zeker weet of het aan Windows zelf ligt.
Heb je wel de laatste update erop staan? 16299.214
Wat is trouwens het merk en type computer?
Je zou ook de dingen in de link van bericht 3 nog kunnen proberen.
 
euch...ja zal dat eens opzoeken waar ik dit vind. Denk van wel want plaats telkens Windows 10 er op met een schone lei en via Windows Update worden deze dan automatisch gedownload?
 
Er worden met regelmaat nieuwe updates uit gebracht die weer fouten oplossen.
Ik heb daar zelf enkele verbetering in gemerkt.
Soms komt het voor dat nog niet alle updates erop staan.
De laatste update was van vorige week.
 
euch...ja zal dat eens opzoeken waar ik dit vind. Denk van wel want plaats telkens Windows 10 er op met een schone lei en via Windows Update worden deze dan automatisch gedownload?
Sorry, had een tijdje terug willen teruggaan naar eerdere Windows versies maar heb ergens terechtgekomen dat hij de fabrieksinstellingen opnieuw instelt! Zit nu aan 65% zal nog een tijdje duren, daarna zoek ik bepaalde update.
 
Er worden met regelmaat nieuwe updates uit gebracht die weer fouten oplossen.
Ik heb daar zelf enkele verbetering in gemerkt.
Soms komt het voor dat nog niet alle updates erop staan.
De laatste update was van vorige week.
Hoe vind ik eigenlijk die update met die nummer die jij aangeeft? Alle updates beginnen met KB hier?
 
Heb het gevonden hoor, is bij info in de Windows build. Mijn pc staat op 16299.192. De probleem pc is nog aan het installeren na de fabrieksinstellingen.
 
Jij heb het via de instellingen gevonden zeker?
Je kunt ook in de loep winver indrukken en dan op enter.
Dan kun je beter even de updates afwachten, kijken of het probleem er dan nog is.
Want jij mist dan nog enkele updates die veel fouten oplossen.
 
Oké, zowel mijn pc en de probleem pc hebben deze .192 versie. Deze update die jij heb, hoe kom jij daar dan aan en kun je deze niet geforceerd ergens ophalen?
 
Die zou je handmatig kunnen ophalen, wat gebeurd er als je via start-instellingen-bijwerken en beveiliging en dan naar updates laat zoeken?
De update zijn ook te downloaden via de Windows update catalog.
Welke kb nummer is bij jou het laatst?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan